fbpx

| Dr. Morvai Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Védekezés a kéretlen elektronikus reklámok ellen

Óvatossággal és odafigyeléssel megúszhatjuk, hogy szélhámos adatvadászok hálójába kerüljünk, vagy hogy kéretlen elektronikus reklámüzenetek (spamek) árasszanak el minket. Végső esetben a médiahatóságot is csatasorba állíthatjuk.

Hány milliárdos lottófőnyereményt, vágyfokozót, márkás ruhát kínáló e-mail érkezett a héten? A levélszemétként özönlő üzenetek kihagyhatatlan akciókat hirdetnek, fizetős online tartalmakat ajánlanak, a veszélyesebbek adatgyűjtő kémprogramokat vagy vírusokat telepítenek észrevétlenül a számítógépre. Magára valamit adó e-mail szolgáltató vagy levelezőprogram rendelkezik könnyen kezelhető spamszűrővel, amely a kéretlen leveleket rögtön a szemétbe, a törölt üzenetek közé juttatja. Figyeljünk oda, hogy a túlzott szigorúság nehogy visszafelé süljön el, és a fontos levelek is a süllyesztőbe kerüljenek. A legjobb persze, ha megelőzzük, hogy levelesládánk a spamküldők célpontja legyen.

 

Ne adjuk ki az adatainkat!

Az interneten számtalan úgynevezett robot ténykedik, mely átfésüli a weboldalakat, és begyűjti az azokon fellelhető nyilvános e-mail címeket. Az adatokat aztán jó pénzért adják-veszik, egy-egy feladó akár több ezer címzetthez is eljuttathatja kéretlen üzenetét, ami lehet ártalmatlan reklám vagy akár a banki adataink megszerzésére irányuló rafinált csalás is. Az adathalász szélhámosok a nagy számok törvényére és a nem elég körültekintő felhasználókra utaznak. Ha csak páran bedőlnek, a levélszemét máris hasznot hoz a feladónak. Mára egész földalatti iparággá nőtte ki magát az adatbázisok gyűjtése. Az amerikai spamkirály, Alan Ralsky például egyes feltételezések szerint több millió dolláros üzletet csinált a kéretlen e-mail hirdetésekből. Igaz, ezért 2009 végén több mint négy év letöltendő szabadságvesztésre ítélték.

Ha betartunk néhány alapvető szabályt, megvédhetjük postafiókunkat ezektől az üzenetektől. Lehetőleg kerüljük e-mail címünk pontos megadását. Ne tegyük fel közösségi oldalakra, és ne adjuk meg a regisztrációhoz kétes biztonságú weblapokon. Már az is elég ahhoz, hogy illetéktelenek kezébe kerüljön a címünk, ha megadjuk egy űrlapon. Ha mégis szerepeltetni akarjuk, használjuk például a „felhasználó kukac szolgáltató pont hu” formátumot a felhasználó@szolgáltató.hu helyett.

Ha már hozzájutottak a címünkhöz, olvasás nélkül töröljük a gyanús üzeneteket, nemkívánatos hírlevelek esetén pedig kérjük, hogy vegyenek le a címlistáról. A hazai szabályok szerint a felhasználó bármikor lejelentkezhet az ilyen címlistákról, akkor is, ha korábban hozzájárult a hirdetések elküldéséhez. Ehhez elegendő az eredeti üzenetet változtatás nélkül visszaküldeni vagy a megadott címen lejelentkezni. A hozzájárulás nélkül küldött üzenetek viszont jogsértőek, és ez vonatkozik az engedélykérő üzenetekre is. Az előzetes engedélyt ugyanis más formában és más fórumon kell kérni. Fontos, hogy nem szabad válaszolni a gyanús levelekre (sőt meg sem szabad nyitni), mert a küldő rendszerek számára ez megerősítés címünk valódiságáról, mely így aztán egy létező címeket tartalmazó adatbázis részeként magasabb áron értékesíthető a feketepiacon. A rosszindulatú spamek fejléce általában nyereménnyel, letöltési lehetőséggel vagy csodatévő gyógyszerekkel kecsegtet. Küldőként pedig gyakran egy ismerős cím van feltüntetve, ilyenkor csak a tárgy mezőben szereplő szöveg nyújthat támpontot. Gyanú esetén inkább ne nyissuk meg, kérdezzünk rá az ismerősnél, hogy ő küldött-e levelet. A gyanúra elég okot adhat, ha eleve a spamek könyvtárában landol a levél.

Kapcsolódó jogszabályok
2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól

 

Telefonos üzenetek

A kéretlen üzenetek meghódították a mobiltelefonokat is, ráadásul ezeket legtöbbször még törölni sem lehet anélkül, hogy megnyitnánk. A terjedelmi korlátok pedig lehetetlenné teszik, hogy bármilyen ajánlatról megfelelő tájékoztatást nyújtsanak a címzettnek, ami ideális táptalaja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok megvalósításának, ahogy erre a versenyhivatal több határozatában is rámutatott a közelmúltban. A fogyasztó ráadásul sokszor nem is gondolja, mekkora anyagi kárt okozhat az a néhány sor a készüléke kijelzőjén. Egy óvatlan visszaigazolás, és máris fizetős sms-ek árasztják el a telefont.

Az sms-ben érkező spam a kéretlen elektronikus levelekhez hasonlóan illegális. Előfordulhat, hogy épp a mobilszolgáltatónk küld számunkra nagyszerű ajánlatot vagy kvízjátékban való részvételre buzdító felhívást. Ezt csak akkor teheti, ha előzetesen engedélyt adtunk neki. Ha el akarjuk kerülni az ilyen üzeneteket, már a szerződés megkötésekor jelezzük, hogy nem kérünk a reklámüzenetekből, és ezt írásban is erősítsük meg. A nyilatkozat ma már általában a szerződés része. Gyakran kötünk olyan elektronikus vagy hagyományos szerződést, amelyhez megadjuk a személyes adatainkat is. Jó tudni, hogy ezeket csak kifejezett hozzájárulásunk esetén adhatják ki a szolgáltatók harmadik fél számára. Ennek ellenére előfordulnak hibák vagy visszaélés, tehát minél több helyen adjuk meg telefonszámunkat, annál nagyobb az esélye, hogy előbb-utóbb rossz kezekbe kerül. A mobiltelefonokban alapbeállítás, hogy fogadhatnak emelt díjas sms-t, de ha kérjük, a szolgáltató köteles ezt leállítani. Ha mégis ilyen üzenetek érkeznek, a küldő számra azonnal küldjük el a „STOP” szót, ettől a pillanattól ugyanis jogszerűen nem követelhetik tőlünk a további üzenetek ellenértékét.

 

Hatósági panasztétel

A kéretlen üzenetek küldése – a világ legtöbb országához hasonlóan – itthon is tilos. Ha végképp nem boldogulunk a fenti módszerekkel, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság oldalán tehetünk bejelentést és kérhetünk hatósági segítséget. A hatóság hivatalból és bejelentés alapján egyaránt üldözi a kéretlen üzenetek küldőit. A www.nmhh.hu-n, az ügyfeleknek szóló részen belül, az ügyintézés menüpont „panaszkezelés” oldalán található űrlap kitöltésével tehetünk bejelentést. Ez az elektronikus nyomtatvány kissé bonyolult, de érdemes rászánni néhány percet, hogy megszabaduljunk a spamküldőktől. Fontos, hogy az űrlapot csak ügyfélkapu-regisztrációval rendelkezők küldhetik el. A regisztráció elkészítését az okmányirodában lehet kezdeményezni, néhány percig tart és ingyenes.

 

Megjelent  a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás