Így kértünk kompenzációt és a késésből eredő költségek megtérítését a Wizz Airtől
Mi sem úsztuk meg az elmúlt hetek reptéri zűrzavarait. Dániában jártunk a #Divinfood projektünk éves partnertalálkozóján, és a 4 naposra tervezett útból végül 5 teljes nap lett. Összeszedtük, mit kell benyújtani a légitársasához, ha azt akarjuk, hogy térítsék meg a késésből eredő költségeinket és kompenzálják a kiesett időt.
Munkatársunk, a tudatosvasarlo.hu szerkesztője nem volt olyan szerencsés, mint előtte egy héttel az új #REBOOT projektünk partnertalálkozóján járt munkatársaink, akik „sima” másfél óra késéssel megúszták a Eurowings káoszát.
Hazafelé a Wizz Air délutáni indulás helyett éjfélkor írta ki, hogy aznap már nem indul a gép. Igaz, vigaszdíjként közben küldtek minden a reptéren rekedt utasnak egy 30 dán korona értékű kupont – ez a dán reptéri büfében nagyjából 1 zacskó cukorkára vagy csipszre volt elég, más nem is nagyon volt a kínálatban. Hajnali 3-kor közölték a reptéren rekedt utasokkal, hogy szállást sem találtak nekik. Kata így még egy éjszakát töltött Koppenhágában, nagyrészt ébren: hajnali 3-ig először vidáman, majd egyre kevésbé, később a reptér egyik nyugalmasabb sarkában a padlón fekve. A projekttalálkozó többi magyar résztvevője az Agri Kulti Kft., a Budapest Városháza és az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet munkatársai végül visszakullodtak korábbi szálláshelyükre, ahol – egy a reptéren “befogadott” Wizz Air károsult családdal együtt – hálásan fogadtak el egy 6 ágyas szobát, hajnali 5-től 8-ig.
Bár előtt begyűjtötték a szállásigényeket, végül arra az éjjelre sem szállást, sem transzfert nem intézett a légitársaság, pedig a fogyasztókat védő közös uniós szabályok értelmében ez kötelessége lett volna. Az utastájékoztatás sem volt a helyzet magaslatán.
Mi kell a kompenzációs igény és a késésből eredő költségek megtérítéséhez?
A Wizz Air oldalán benyújtottuk igényünket a 250 €-os kompenzációra és a késésből eredő költségek megtérítésére. Másnap meg is jött a válasz arról, hogy jogosnak ítélik meg a költségtérítési igényünket. A kompenzációról nem esik szó, viszont megint bekérték a bankszámlaadatainkat, amit a felületen egyébként meg kellett adni, és a bankkivonaton is szerepelt, amit a költségek alátámasztásaként küldtünk.
Megyünk tovább.
A kompenzációhoz és a késésből eredő költségek megtérítéséhez a következő iratok szükségesek:
- eredeti utazási dokumentumok adatai;
- meghatalmazás, hogy az utas nevében az Egyesület eljárhasson;
- számlák másolata (külön-külön kell feltölteni és rögzíteni költségtípusonként (szállás – étkezés – útiköltség-telefonköltség); összegek megjelölése;
- banki adatok (ha nem céges pontokat kérünk, hanem pénzt). Ez egyik számlához bankkivonatot is csatoltunk, ami külön nem kértek, csak jelezték, hogy hitelkártyás bizonylatot nem fogadnak el (?!). A nem rájuk tartozó adatokat kimaszkoltuk.
Minket csak 3x dobott ki a rendszer sütiprobléma miatt, végül egy új böngésző inkognitó módjával sikerült. Hát… tavaly papíralapon a MÁV-nál gyorsabb volt.
Egy másik kollégánk május óta várt egy Wizz Air-es kártérítésre és kompenzációra, amit hosszas ügyintézés és az ügy újranyitása után július 20-án kapott meg. Nagyon kíváncsiak vagyunk, ezúttal mi fog történni és mikor. Kell-e fordulnunk Békéltető Testülethez, mert a cég nem válaszol vagy nem teljesíti igényünket?
Addig is csatlakozunk azokhoz, akik az utóbbi napokban felhívták a figyelmet arra, hogy a fogyasztók jogainak sérelmét nem lehet a mindennapos üzletpolitika részévé tenni.
- Elvárjuk, hogy a légitársaságok olyan üzleti gyakorlatot alakítsanak ki, amely biztosítsa, hogy előre kifizetett szolgáltatások meg is valósuljanak.
- Elvárjuk, hogy a kompenzáció és költségtérítés minél rövidebb időn belül megvalósuljon minden porul járt utas számára
- A járatok késése és törlése mindennapos kihívás a légi közlekedésben. Nem elfogadható a „meglepetésünkben azt sem tudjuk mit csináljunk” hozzáállás, amit a legtöbb utas tapasztal ilyenkor: az utasok tájékoztatása és ellátása alapvető kötelessége ilyenkor a légitársaságnak, pont.
- A repülőterek is legyenek felkészülve az ottragadt utasokra. Bezárt büfék, ahol nem lehet beváltani a kupont; ülőhely, áram hiánya; hiányos, rossz vagy ellentmondó tájékoztatás az induló és fogadó repülőtereken, csak hogy néhány példát említsünk, ami megkeseríti az utasok életét!
Utazásra készülőknek az óvatosság jegyében a következőket tudjuk javasolni
- Soha ne utazzunk el úgy, hogy nincs nálunk annyi pénz, hogy egy éjszakára szállást, étkezést tudjunk magunknak fizetni. Még a leggondosabb társaságnál is fordulhat elő műszaki hiba, rossz idő, baleset a reptéren, vulkánkitörés, és hopsz, gondoskodni kell magunkról.
- Ciki, nem ciki, ha magunk ki is költekeztünk, érdemes ismerőssel, rokonnal megegyezni, hogy vész esetén ki tud kölcsönadni egy hazafelé szóló repjegyre.
- Gyógyszert ne adjunk fel csomagban soha, tartsuk magunk mellett a legfontosabb kellékeinket: okmányok, kp, bankkártya, telefon, töltő.
- Víz, némi élelmiszer legyen nálunk még ha csak 1-2 órás utazásra is készülünk.
- Több utasbiztosítással találkoztunk már, amik járatkésésekre, törlésre is fizetnek. Érdemes ezzel is kalkulálni a ha pénzünknél akarunk lenni, a légitársaságok sajnos nem kapkodnak a térítésekkel.