| Tudatos Vásárló
Írtunk az Aldinak, Lidlnek, Sparnak, hogy nyissanak pálmaolajmentes polcokat
Frissítés: az Aldié és a Sparé után megérkezett a Lidl válasza is. Nyílt levelet írt a TVE a Szókimondóka készségfejlesztő programmal, a Humusz Szövetséggel, a Jane Goodall Intézettel és a Felelős Gasztrohőssel első körben az Aldinak, Sparnak, Lidlnek. Arra szólítottuk fel őket, hogy árulják külön polcokon a pálmaolajmentes termékeiket, így állva ki az esőerdők irtása ellen. Azt akarjuk elérni, hogy a magyarországi áruházláncok üzleteiben ne kelljen a vásárlóknak órákat tölteni minden egyes árucikk összetevőinek böngészésével, hogy van-e benne pálmaolaj, vagy sem.
A felhívásra elsőként a Spar reagált
Az Aldi válasza
Külön polcok nem lesznek, saját jelölésen dolgoznak. Válaszuk a következő:
“Köszönettel vettük megkeresését a pálmaolajat nem tartalmazó élelmiszerekről szóló vásárlói tájékoztatás ügyében és külön öröm, hogy eddigi környezetvédelmi aktivitásaink az Önök elismerését is kivívták. Mind anyavállalatunk, az ALDI SÜD, mind az ALDI Magyarország arra törekszik, hogy a jövőben is élen járjunk olyan környezetvédelmi lépések és intézkedések területén, amelyek segíti a természeti erőforrások megőrzését.
Tudatában vagyunk annak, hogy a trópusi olajpálma-ültetvények különösen érzékeny élőhelyeket érintenek, amelyek a pálmaolaj és a pálmamagolaj iránti növekvő globális kereslet miatt veszélybe kerültek. Az ALDI SÜD vállalatcsoport ezért az érintett esőerdők állományának, valamint a biodiverzitás és a helyi lakosság védelme érdekében felelősségteljesen kezeli ennek a nyersanyagnak a kereskedelmét.
Az ALDI SÜD vállalatcsoport már 2011-ben csatlakozott a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért (RSPO) elnevezésű kezdeményezéshez. Ezen a fórumon belül civil szervezetek, pálmaolaj-termesztők, pálmaolajfeldolgozók és kiskereskedők közösen munkálkodnak a fenntartható pálmaolaj-termesztés minimumfeltételeinek kidolgozásán.
Az ALDI Magyarország pálmaolaj beszerzési politikája – részletesen tartalmazza céljainkat és elvárásainkat az adott anyag használatával kapcsolatban – minden olyan sajátmárkás élelmiszer és nem élelmiszer jellegű termékre érvényes, amely pálmaolajat vagy pálmamagolajat tartalmaz. Ezt partnereinknek kivétel nélkül kötelező betartani, máskülönben nem szállíthatnak számunkra terméket.
Célunk, hogy folyamatosan csökkentsük a pálmaolaj és pálmamagolaj tartalmat saját márkás termékeinkben, illetve lépésről lépésre véglegesen kivezessük a pálmaolaj összetevőket az általunk kínált saját márkás termékekből. Ennek egyik lépéseként a saját márkás “Natur Aktiv” bio termékcsaládunk 2019.01.01. óta teljes mértékben pálmaolaj mentes. Emellett szintén ez év kezdete óta kizárólag fenntartható forrásból származó (RSPO tanúsított) pálmaolaj lehet saját márkás termékeinkben.
Természetesen fontos számunkra vásárlóink tájékoztatása, hogy minél könnyebben tudjanak választani az üzletünkben kínált termékek közül. Jelenleg is dolgozunk egy olyan jelölésrendszeren, amely az üzletben segítené vásárlóink tájékozódását és könnyen megkülönböztethetővé tenné a pálmaolajmentes termékeket.
A tervezett koncepció jövőbeni bevezetésével is támogatjuk a tudatos fogyasztói szokások további kialakítását, illetve azon vásárlóink könnyebb tájékozódását, akik pálmaolajat nem tartalmazó termékeket keresnek üzleteinkben. Saját jelölési rendszerünk kialakítása miatt köszönettel vettük felajánlásukat, de azzal most nem kívánunk élni.
Üdvözöljük kezdeményezésüket és bízunk abban, hogy a tudatos fogyasztói szokások támogatásával még többet tehetünk bolygónk védelme érdekében.”
A Lidl válasza
Külön polcokat nem említenek, fenntartható forrásból származó pálmaolajat ígérnek saját márkás termékeikben:
A felhívás
Arra kértük őket, a feldolgozott élelmiszerek közül azokat, amelyekben legjobb tudomásuk szerint nincsen pálmaolaj, pálmazsír, vagy pálmamagolaj egy helyen tegyék elérhetővé a vásárlók számára. Ehhez egy plakátot kapnak, amit a polc fölé kihelyezhetnek a vásárlók tájékoztatására.
Napjainkban is zajló, ökológiai katasztrófával fenyegető iparág a pálmaolaj termesztés. Olajpálma ültetvények telepítése céljából naponta 20 hektárnyi esőerdőt vágnak ki, s bár főleg bioüzemanyag előállítására használják, a pálmaolaj alacsony ára miatt mára már számtalan feldolgozott élelmiszerben és kozmetikumban van jelen.
Az esőerdők eltűnése hozzájárul a klímaváltozáshoz, hiszen több tonna szén-dioxidot szűrnének ki a légtérből naponta ezek az erdőtömegek. Ugyanakkor a helyi lakosság életfeltételeit is csak a természetes erdők képesek biztosítani. Az orángutánok kipusztulását 10 évre teszik a hozzáértők a természetes élőhelyek eltűnése miatt – hogy csak a három legfontosabb következményét említsük az esőerdők irtásának.
A termelés egyre nagyobb területekre terjed ki Dél-Amerikában, illetve Nyugat- ás Közép-Afrikában is, ami drámai következményekkel járhat a helyi ökoszisztémákban.
Miért teszik bele mindenbe?
A pálmaolaj szobahőmérsékleten félig szilárd halmazállapotú, jól keverhető más olajokkal, magas hőmérsékleten sem oxidálódik, mint például a napraforgóolaj. Lassabban olvad tőle a fagyi, krémesebb a rúzs, jobban habzik a tusfürdő. Ráadásul olcsó: az olajpálma gyorsan nő és bőségesen terem. Nagyrészt a „harmadik világ” országaiban termesztik (a világ pálmaolaj-termelésének 85%-át Indonézia és Malajzia adja), ahol olcsó a munkaerő, és a környezetvédelmi szabályozások gyakran hiányosak. 2017-ben csak az EU-ban 7,7 millió tonnát használtunk fel belőle, közel felét bio-üzemanyagként. A Földön átlagosan fejenként 8 kg-ot fogyasztunk belőle évente.
„Azért ezt a három élelmiszerbolt-láncot választottuk, mert a városi lakosság nagyon nagy része vásárol ezekben. Terveink szerint ez csak az első lépés a pálmaolajmentes kampányunkban” – magyarázza a kampány ötletgazdája, Miller-Ferjentsik Viola, a SzóKiMondóka készségfejlesztő program vezetője. „Nem igaz, hogy pálmaolaj mindenben van, el lehet kerülni, viszont nagyon nehéz vásárlóként megtalálni, mik azok a termékek, amelyekben nincs jelen. Úgy gondoljuk, ott kell segíteni a vásárlókat, ahol a vásárlási döntés megszületik: a boltokban. Nyilvánvaló, nincs mindenkinek plusz 1,5 órája arra, hogy az apróbetűs összetevőket elolvassa. Így jött az ötlet.”
Légy része a kampánynak!
A SzóKiMondóka, a Jane Godall Intézet, a Felelős Gasztrohős, a Humusz Szövetség és a TVE kampányához bárki csatlakozhat, aki megosztja a fenti szervezetek közösségi oldalain megjelent posztokat és ő is kéri helyi boltjának vezetőit, hogy csináljanak ilyen polcot és kérjenek hozzá plakátot.
A pálmaolajmentes termékek vásárlása egy kapu is lehet a tudatosság felé: azok, akik erre elkezdenek figyelni, talán más fenntarthatósági szempontokra is nyitottak lesznek.
A kampány folytatásaként egy mesekönyv is megjelentik majd, amely a SzóKiMondó Ökomesék sorozat második részeként a fenntartható élelmiszerfogyasztásba vezeti be a gyerekeket. A sorozat első része a Humusz szövetség lektorásával jelent meg idén májusban Nulla hulladék címen.
Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.