fbpx

| Markovics Vera

Gyengén szerepeltek a gyógyszertári kozmetikumok

Vásárlóként valamiért nagyobb bizalommal választunk a gyógyszertárakban kapható kozmetikai termékek közül. A német Öko-Test vizsgálatai szerint nem árt óvatosnak lenni, ugyanis ezek között is nagyon sok tartalmaz kritikus összetevőt.




Magyarországot is elérte az európai trend:
mind több kozmetikai termék kerül forgalomba gyógyszertárakban. Németországban
például 2007-ben mintegy 800 millió euró bevételük volt a patikáknak a
különféle bőrápoló termékekből.

Bár ez összforgalmuknak csak 2%-át tette
ki, a kozmetikumok értékesítését a patikusok fontosnak tartják, mert jót tesz
az imázsuknak, új vevőket vonz, és jól összeegyeztethető a gyógyszerészi
hivatással, hiszen az emberek bőrével való törődés is fontos dolog.

Magyarországon a teljes gyógyszertári
forgalomnak a németnél nagyobb részét, 7%-át adják a nem
gyógyszernek minősülő termékek, köztük a kozmetikumok. Nálunk a magas arány
egyértelmű oka, hogy a kozmetikumoknál nagyságrenddel nagyobb árrés
engedélyezett, mint a gyógyszerek esetében.

Tekintettel a hazai patikák gyakran hangoztatott
nehéz gazdasági helyzetére, könnyű megjósolni, hogy a gyógyszertárak a jövőben
még inkább növelni fogják a kozmetikumok forgalmazását.

Tudni kell, hogy a gyógyszertárak távolról
sem csak a bőrbetegségekben szenvedők és allergiások számára tartanak
kínálatukban speciális termékeket, hanem hagyományos arc- és testápolókat,
fényvédő készítményeket is kínálnak. Igaz, ezek többsége másutt nem kapható.

A vásárlók általában bizalommal viseltetnek
a gyógyszertárakban kapható termékek iránt, ám nem biztos, hogy mindig jól
teszik. Legalábbis erre figyelmeztet a német Öko-Test magazin 2009. évi kozmetikai
évkönyve.

 

Sok termék nálunk is kapható

A német fogyasztóvédők 15 csak patikában
kapható arckrémet, testápolót és tusfürdőt tartalmazó terméksorozatot vettek
nagyító alá.

Az összesítés meglehetősen lehangoló képet
mutat, és azt üzeni, hogy érdemes jobban odafigyelni, mit vesz meg az ember. A
tesztújság rendszeresen bevizsgáltatja a forgalomba kerülő kozmetikumokat, és
ezúttal a 2004-2008 közötti teszteredményeket táblázatban is rangsorolta. Ez
alapján a Magyarországon is kapható márkák helyezése:

5 (jó): Eubos Med (nálunk Eubos
Gyógykozmetika)

4 (közepes): La Mer

3 (elégséges): Claire Fischer, Roc, Eucerin,
La Roche Posay, DermaSel

2 (hiányos): Vichy

1 (elégtelen): Lierac

 

Az Öko-Test pontrendszer magyarra
átszámítva
sehr gut (1) =  nagyon jó (5*)
gut (2) = jó (5)
befrigidend (3)=  közepes (4)
ausreichend (4)= elégséges (3)
mangelhaft (5)= hiányos (2)
ungenügend (6) = elégtelen (1)

Ha csak a 2008. évi vizsgálatok eredményeit
nézzük, azt látjuk, hogy a negyvenöt bevizsgált termék csaknem egy negyede
elégtelen osztályzattal
, nyolc „nagyon jó” (5*) és tizenegy „jó” (5) minősítéssel
került ki a laboratóriumból.

Mivel a tesztelt kozmetikumok jelentős
része hazai patikákban is kapható, az alábbiakban ezeket mutatjuk be részletesebben.

Nagyon jó (5*)

Jó (5)

Közepes (4)

Elégséges (3)

Hiányos (2)

Elégtelen (1)

Caudalie ránctalanító krém 

Claire Fischer arckrém

Eubos nappali krém érzékeny bőrűeknek

Vichy intenzív felépítő arckrém

 

Roc intenzív ránctalanító nappali krém

Eubos Med testápoló

DermaSel testápoló

Eucerin anti-age arckrém

Lierac tusfürdő

 

Roc Extra-Emollient testbalzsam

La Mer testápoló és tusfürdő

Frei testápoló

Eucerin testápoló érzékeny bőrre

Frei anti-age nappali krém

 

Vichy tusfürdő

Sanoflore tisztítóhab, testápoló

Clair Fischer tusfürdő

Sanoflore anti-age krém

Lierac tisztítógél

 

Vichy testtej

 

DermaSel tuskrém

La Mer nappali krém

 

 

Lierac arckrém

 

Eubos Med tusfürdő

Claire Fisher testápoló

 

 

Lierac testápoló

 

Frei tuskrém

Eucerin anti-age hyaluronos arckrém 

 

 

La Roche-Posay testápoló

 

La Roche-Posay tusfürdő

Eucerin testápoló érzékeny bőrre

 

 

 

 

Medicos tusfürdő

 

 

 

 

 

Roc tusfürdő

 

 

 

 

 

La Roche-Posay parfümmentes
fürdőzselé-krém

 

 

 

 

 

Eucerin tusfürdő

 

 

 

 

 

A Sanoflore a L’Oreal natúrtermékeinek
márkája, amely Ecocert-tanúsítvánnyal rendelkező kontrollált natúr kozmetikum.
Anti-age arckrémét a teszten lepontozták, mert a minősítők – környezetvédelmi
okokból – kifogásolták a felesleges papírdobozos csomagolást, az allergizáló
cinnamal illóolaj összetevőt és az irreálisan magas árat (50 ml-es arckrém ára
48,25 euró vagyis kb. 13.000 forint).

 

Nagy csalódás

A Roc intenzív ránctalanító nappali krém
esetében a csomagolás mellett több kritikus anyagot is kifogásoltak
(hormonhatású UV-szűrő, PEG/PEG,
halogénorganikus kötésű anyag) és ezért elégtelen osztályzattal minősítették. A
márka Extra-Emollient testbalzsama sem szerepelt fényesebben. Ebben a termékben
a felsoroltakon kívül paraffin is szerepelt.

A francia L’Oreal-konszern által gyártott Vichy-termékek
piacvezetők a gyógyszertári kozmetikumok között. Németországban – és itthon is –
csaknem minden patikában az alapkínálathoz tartoznak, ám az Öko-Test vizsgálataiban
csaknem szabályszerűen a legrosszabban szerepelnek. Az utóbbi években
bevizsgált 40 termék teszteredményeinek átlagértéke 5,18, ami a magyar
osztályzat szerint hiányosnak (2) felel meg.

Az utolsó teszt során a bevizsgált tusfürdő
a legrosszabb jegyet kapta, mivel egy veszélyes, rákkeltőnek tartott anyagot
(formaldehyd-származékot) és a bőr áteresztő képességét megnövelő PEG/PEG
detergenst találtak benne.

A testtejet is elégtelennek tartották, mert
olyan nemkívánatos anyagokat tartalmazott, mint a paraffin, a PEG/PEG, egy halogénorganikus
kötésű anyag, valamint az allergizáló pézsma illatanyag.  

A Vichy arckréme ásványolaj és PEG/PEG
összetevők miatt is csak elégséges (3) osztályzatot ért el. Az Öko-Test bírái szerint
a Vichy „minden, csak nem ajánlásra méltó patikamárka”.

Inkább rosszul szerepeltek a szintén
francia Lierac készítményei. Arckrémüket és testápolójukat is elégtelennek
minősítették, tusfürdőjük elégséges osztályzatot kapott. A nálunk is kapható
arckrém esetében kifogásolták a kritikus octocrylene fényvédőanyag jelenlétét,
az erősen allergizáló hírében álló pézsma illatanyagot, a bőrt átjárhatóvá tevő
PEG/PEG emulgáló anyagot, a krémben lévő olcsó kőolajszármazékot, és a diethylphthalat
(dietil-ftalát) összetevőt.

 

Közepes kozmetikumok

A La Roche-Posay, a L’Oreal második nagy
patikamárkája tisztább és dermatológiai szempontból is jobb, mint a
Vichy-készítmények. Ezt a márkát a gyártó közvetlenül is erőteljesen hirdeti a
bőrgyógyászok körében, akik gyakran ajánlják is – legalábbis Németországban.

A parfümmentes fürdőzselé-krém jó (5) osztályzatot
kapott, az ápolószerek azonban két esetben is elégtelent. A márka termékei több
évre visszamenőleg az Öko-Test szakértőinél a német 4,45 (gyenge közepes)
tesztértéket értek el, ami jobb, mint a Vichy eredménye, „de a jó osztályzattól
a márka távol áll”.

A termálvíz gyógyító hatásával reklámozott,
és az érzékeny bőrűeknek ajánlott Eau Thermale Avene-ből az Öko-Test nyolcat
tesztelt, és csak 5,13-as, azaz a magyar 2-es átlagértéket értek el.

Az Eubos érzékeny bőrűeknek szánt nappali
krém közepes minősítést kapott. Az elmarasztalás oka, hogy a krémben
hormonhatású UV szűrő volt. Ezen kívül a csomagolást (PVC) is kifogásolták.

A német Beiersdorf cég Eucerin termékcsaládja
15%-os piaci részesedéssel a német gyógyszertárakban a második legkeresettebb
márka. Az Öko Test minősítésein elégséges (3) osztályzatot kapott az
összesítésben.

Az anti-age hyaluronos arckrém (4) esetében
kifogasolták a benne lévő hormonhatású fényvédőket (methoxycinnamate, homosalate),
valamint a felesleges papírdobozos csomagolást.

Az Eucerin tusfürdő jó minősítést kapott,
egyedül a benne talált triklozán kritikus összetevőt kifogásolták. E márka
termékei közül az érzékeny bőrre kínált testápolónak az allergizáló illatanyagok
miatt kellett közepessel (4) megelégednie. 

 

Érdemes megfontolni az Öko-Test
szerkesztőinek az észrevételeit:

  • A patikában kapható kozmetikumok nem
    szükségszerűen mentesek a problémás összetevő anyagoktól.
  • Az érzékeny bőrűek számára ajánlott
    termékek esetében is elengedhetetlen, hogy a vásárló pontosan áttanulmányozza a
    készítmény leírását, összetevőinek listáját.
  • Akinek egészséges a bőre, annak nincs
    szüksége patikában forgalmazott különleges termékekre. A drogériákban is sok jó
    kozmetikum kapható, különösen a biokészítmények között, amelyek általában
    lényegesen olcsóbbak és nem ritkán jobbak is, mint a gyógyszertáriak.

 

Ingoványos terep

A magyar gyógyszertárakban is rohamosan bővül
a kozmetikumok kínálata, és újabban egyre több úgynevezett gyógykozmetikummal
is találkozhatunk. Nekem egyelőre nem sikerült rájönnöm, hogy ezek mitől
„gyógy”-termékek, miben különböznek a szabadon forgalmazott, hagyományos
kozmetikumoktól, vagy akár csak a szintén gyógyszertárakban árult, de
gyógyszernek nem minősített készítményektől.

Minden valószínűség szerint a kozmetikai
funkción túl többel kellene rendelkezniük. Lehet, hogy csupán ügyes marketingfogásról
van szó? Mindenesetre az tény, hogy egyelőre rendeletileg ez a kategória nincs
szabályozva.

A hazai patikákban egyre több helyen
kaphatók ellenőrzött natúrkozmetikumok (Dr. Hauschka, Biola, Primavera),
amelyek – gyógynövény hatóanyaguk és a növényi olajok jótékony hatásainak
köszönhetően – nagyon sok kozmetikai problémával szemben eddig is sikeresnek
bizonyultak.

A gyógyszertárak jó részében a patikusok
maguk is készítenek kozmetikai szereket, de tapasztalataim szerint előfordul,
hogy a vásárlót kérésre sem tájékoztatják a felhasznált összetevőkről, mondván,
hogy titkos recept alapján dolgoznak. Ez megengedhetetlen gyakorlat.

Dr. Móréné Horkai Edit, az OÉTI kozmetikai
osztályának vezetője szerint a gyógyszertárban forgalmazott bőrápoló
készítményekre ugyanazok az előírások vonatkoznak, mint általában a
kozmetikumokra.

 

Kép [cc] tochis

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás