• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Kék fény - vigyázz a szemedre!

2018.12.04. /

Egyre gyakrabban szembesülnek vele a szemészek, a magyar lakosság 90 százalékát érinti, még sem vesszük elég komolyan, pedig a szemünket érő látható kék fénynek számos egészségkárosító hatása van. Ráadásul az Unióban az élmezőnyben vagyunk a legtöbbet képernyőt néző nemzetek között.

Egy átlag európai naponta 2-3 órát tölt képernyő előtt - a munkáján kívül - áll az Eurostat friss felmérésében. 2008 és 2015 között, 15 EU-tagországban vizsgálták a 20 és 74 év közötti, felnőtt lakosság médiafogyasztási szokásait. A legtöbbet a görögök (több mint 3 óra), a legkevesebbet az olaszok (kevesebb, mint 2 óra) nézik naponta a különböző képernyőket. Mi magyarok napi 2 óra 48 perccel a görögök, a belgák, a finnek és az Egyesült Királyság után az 5-ikek vagyunk a sorban.

Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a láthatatlan ultraibolya (UV) kék fény káros hatással van a szemre és a bőrre is, ezért kenjük magunkat napozáskor, és ezért figyelünk oda, hogy UV-szűrős napszemüveget hordjunk. Azt azonban kevesen tudják, hogy a magasabb (380 - 500 nm közötti) tartományban lévő és ezáltal látható ibolyakék fény szintén káros hatású, ha akadály nélkül hatol át a szem védőrétegén egészen hátra a retináig.


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required

A láthatót kék fényen belül is megkülönböztetünk hasznos türkizkék fényt (LEV) – ez alacsony energiájú és elengedhetetlen a jó közérzetünkhöz és a cirkadián ritmus, azaz a biológiai óránk szabályozásához – illetve a nagy energiájú ibolyakék fényt, amely nagy mértékben érkezik a mesterséges LED-forrásokból, valamint telefonunk és számítógépeink kijelzőiből.

A mesterséges fény mindenütt körülvesz, hiszen mikrokörnyezetünk része. Nem kell ahhoz napi 10 órát gép előtt dolgozni, hogy a szemünk kiszáradjon és elkezdjen fájni a fejünk. A zárt, mesterséges LED vagy egyéb hideg kék fényekkel bevilágított tér, a képernyőkből érkező kék fény és a hűtő-fűtő rendszerek mind hozzájárulnak a problémához. A gyakori szemszárazság, fejfájás, fáradságérzet mellett a kék fény hosszú távon ráadásul makula degenerációt (retina súlyos károsodása) és szürkehályogot is okozhat.

Ha pedig elalvás előtt még „gyorsan” válaszolunk néhány üzenetre, megnézzük, milyen lesz a másnapi időjárás, számolnunk kell azzal, hogy a bioritmusunk teljesen felborul: a kék fény miatt a szervezet elkezd melatonin nevű hormont termelni, ami az ébrenlétünket szabályozza és sötétben természetes módon lecsökken. Ha azonban ebbe a folyamatba belenyúlunk, állandóan fáradtak, stresszesek, kialvatlanok leszünk, ami könnyen elhízáshoz, depresszióhoz vezet.

A szakember szerint a kék fény mellett a legnagyobb probléma a tartós közelre nézés: “Képzeljük el, hogy órákon át guggolunk, majd hirtelen fel kell állnunk. Na így érzi magát a szemünk, ha sokáig elfelejtünk a távolba nézni. Egy óra is eltelhet, mire ebből az izomgörcsből feloldódik a szem”. A 14 év alatti gyerekek fokozottan érzékenyek. Japánban pl. a fiatalkorúak 90 százaléka szenved gyerekkori miópiában (rövidlátásban). Főleg az elmúlt 15-20 évben lett rengeteg kisgyerek szemüveges, mivel korán a kezükbe kerül a tablet és a tanulás mellett a pihenés is 30 centi közelről a képernyőjüket bámulva történik. Arról nem is beszélve, hogy ez a képernyő pici és általában nem kint, a természetes fényben, hanem zárt térben, mesterséges fény mellett bámulják.

 

Mi a megoldás?

Több módszer is van látásunk egészségének megőrzésére:

• Az irodai munkát végzőknek ajánlott a gyakori szemtorna, a lényeg, hogy bizonyos időközönként a távolba is kelljen nézni.

• Emellett nagyon jól bevált a monitorszemüveg, amely védőréteget képezve meggátolja a kék fény behatolását a retinába, ép látásúaknak dioptria nélkül is kapható.

• Lefekvés előtt pedig érdemes ‘night shift’ módba állítani a telefonunkat, de számos alkalmazás is létezik, ami optimális mértékűre csökkenti a kijelzők kék fényét.

• Elalvás előtt már ne böngésszünk a telefonunkon!

• Használjuk tudatosan eszközeinket: szabjunk meg magunk számára napi időhatárt vagy idősávot, amikor megengedjük magunknak a "képernyőzést".

A cikk a kekfenymenteseletet.hu információira támaszkodva készült.


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében