fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Cégmérce: Szupermarketek

Aktuális cégmércénkben a 21 legnagyobb magyarországi szupermarket, hipermarket, közért-hálózat üzemeltetőit vizsgáltuk meg a már ismert szempontok szerint.

Mivel vásárlásunk során nem csak egy termék vagy íz mellett tesszük le voksunkat, hanem magát a boltot is támogatjuk, úgy gondoltuk, nem árt utánajárni, kik is valójában az élelmiszerláncok képviselői. Hogyan értékelhető működésük környezeti, társadalmi és egyéb szempontok szerint?

A Reál és a GRoby kapták a legtöbb pontot (7,5 pont), őket szorosan a Héliker és a Coop követi (7 pont). A cégek többsége közepes vagy gyenge eredményt ért el, a legrosszabbul a Tesco szerepelt 1,5 ponttal.

 

Környezeti szempontok

A környezeti vagy fenntarthatósági jelentés célja, hogy egy vállalat bemutassa, milyen erőfeszítéseket tesz a tevékenységéhez kapcsolódóan keletkezett környezeti károk enyhítésére, felszámolására. A vizsgálatunkban szereplő cégek honlapján egyetlen esetben sem találtunk ilyen jelentést, ezért minden céget pontlevonásban részesítettünk.

Környezeti jelentés híján is szerettünk volna képet kapni a vizsgált áruházláncok által okozott szennyezésekről, környezeti károkról, ezért utánajártunk, hogy milyen az egyes cégek környezetpolitikája pl. a sajtó vagy a hatósági beszámolók tükrében. Öt vállalattal kapcsolatban bukkantunk ilyen jellegű információra.

Áruházépítésekkel összefüggésben arról olvashattunk, hogy a Spar, a Lidl, illetve a Tesco által épített egyes áruházak a helyi lakosság szerint kedvezőtlenül befolyásolják az ott élők közvetlen környezetét (pl. forgalomnövekedés, városkép rombolása).

A Tescót ezenkívül Kínában környezetszennyezés miatt súlyos pénzbírsággal is sújtották. Az Aldi és a Lidl Hollandiában részesült megrovásban, mivel az általuk forgalmazott zöldségeken 20 éve tiltott növényvédőszerek maradványait találták.

A Spar viszont pontot is kapott, mivel egyedüliként rendelkezik saját biomárkával. Szerény elismerésben még a Cora részesült, mivel fóti telephelye ISO 14001-es környezetközpontú irányítási rendszerrel működik.

 

Társadalmi szempontok

A társadalmi szempontok vizsgálatánál adódtak a legsúlyosabb problémák. A cégek jelentős részénél ugyanis rendszeres gyakorlat a fogyasztók megtévesztése, a minőségi, vagy higiéniai előírások figyelmen kívül hagyása. Az ilyen jellegű törvénysértések ráadásul a hatósági szankciók ellenére is megismétlődnek.

Ebből a szempontból pozitív példának tekinthető a Reál és a GRoby üzletpolitikája. E két céggel kapcsolatban ugyanis semmiféle elmarasztaló információt nem találtunk. Rajtuk kívül a Héliker és a Coop örvendhet viszonylag kedvező eredménynek, utóbbit csupán négy szál szennyezett kolbász választja el az élmezőnytől.

A többi áruházláncnál legalább 6-10 olyan esetet ismerünk az utóbbi évekből, amikor az adott cég megsértette a vonatkozó törvényeket, előírásokat. A sajtó mellett erről tanúskodnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) adatai is.

Jellemző és gyakori kihágás, hogy egy üzlet tévesen tünteti fel termékeinek az árát, romlott vagy rossz minőségű árut tart a polcon, valamint megtévesztő információkkal reklámozza termékeit.

A szabálysértések szempontjából jó néhány lánc visszaesőnek számít. Információink szerint a Tescóra ­ magyarországi működése során ­ az említett hatóságok összesen több mint 370 millió forintnyi bírságot szabtak ki, de jelentős bírsággal sújtották az Auchan, a Spar, a Metro és a Cora üzletláncokat is.

Egy cég értékelése során pontoztuk, amennyiben a cég (több mint 95%-ban) magyar tulajdonban van. A Coop, a Reál, a Héliker és a CBA ezért fél-fél pontnak örvendhetnek, a (több mint 95%-ban) külföldi érdekeltségű áruházláncokat viszont ugyanennyi pontlevonásban részesítettük.

A fogyasztókat érintő problémák mellett rendszeresek a munkavállalókkal kapcsolatos szabálytalanságok is. A vizsgált cégek szinte mindegyikét elmarasztalta az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség (OMMF), egyedül a Reálról, a Coopról és a GRobyról nem találtunk erre vonatkozóan információt.

Az elmarasztalt cégek (a Héliker kivételével) a rendszeres bírságok ellenére is évről évre megsértették a foglalkoztatással kapcsolatos szabályokat. Úgy tűnik, a kirótt bírságok nem jelentenek komoly visszatartó erőt, hiszen a csúcstartó Penny Marketet is összesen csak alig több, mint 10 millió forint fizetésére kötelezték.

A cégek leginkább a munkaidő, illetve a szabadságolások terén követtek el szabálytalanságokat. Az Auchan és a Tesco esetében egyéb dolgozói jogokkal, illetve az egyenlő bánásmóddal kapcsolatosan is olvashattunk elmarasztaló beszámolókat. Egyes transznacionális áruházláncok (Tesco, Lidl, Aldi) beszállítóinál rendszeresek a fejlődő országokban tapasztalt visszaélések is. A Lidl ezenkívül a dolgozók megfigyeléséről, zaklatásáról szóló hírekkel került fel 2008-ban az újságok címlapjaira.

Az egyéb társadalmi szempontok számbavétele során olyan tényezőket vizsgáltunk, mint pl. az etikai kódex megléte, offshore cégek használata vagy érdekeltség elnyomó rezsimekben. Ebben a kategóriában – sajnos rossz értelemben – nagyon egységes volt a mezőny, minden céget pontlevonásban részesítettünk.

A cégek többségének honlapjain ugyanis nem találtunk magyar nyelvű etikai kódexet, és a legtöbben levelünkre sem válaszoltak. Az Auchan, a Metro, a Spar, és a Tesco több, a TVE által elnyomónak ítélt rendszerben (pl. Thaiföld, Kína) is működtet leányvállalatokat. Utóbbi két cég pénzügyi tranzakcióihoz offshore cégeket is használ. Korrupcióval kapcsolatban a Metro, az Auchan és az Aldi szerepelt a sajtóban, a Tescót pedig offshore cégek használata miatt kritizálták.

 

Egyéb szempontok

Az állatjólétet értékelve egyedül a Spart jutalmaztuk fél ponttal, mivel kínál saját biotermékeket, továbbá jelezte, hogy bővíteni kívánja az alternatív tartásból származó tojások értékesítését. Noha a Metro is tett ilyen vállalást, ez inkább csak a levonások mértékét csökkentette, ugyanis, ahogy a vállalatok szinte mindegyikénél, a Metrónál sem találtunk az állattartásra vonatkozó irányelveket. Ezek a cégek, illetve beszállítóik feltehetően nagyüzemi állattartást folytatnak.

Fél pont levonás járt minden „versenyzőnek” a génmódosított termékekkel kapcsolatos irányelvek hiánya miatt is. A Tesco és a Lidl további fél pontot veszített, mivel mindkét cég polcain előfordultak már génmódosított összetevőkből készült termékek. A Tesco az ellene hirdetett bojkottok miatt is pontlevonásban részesült.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a Cégmércében a márkák sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is rendezhető, attól függően, kinek mi a fontosabb. Sőt, a Cégmérce új funkcióval bővült: mostantól emailben üzenni is lehet az értékelt cégeknek.

 

Jó böngészést kívánunk!

Tovább Cégmérce szupermarket szekciójához >>>

 

Kép [cc] lab, wenzday6

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.   

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!

      Bónusz: tippek, tesztek, programok