| Haraszti Anikó
Gazdasági Versenyhivatal
Tisztességtelen piaci magatartással, fogyasztók félrevezetésével, vásárlási döntések korlátozásával, és megtévesztő reklámokkal kapcsolatos panasszal a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulhat.
A Gazdasági Versenyhivatal
alapvetően a piaci verseny felügyeletét ellátó szervezet. A gazdálkodó
szervezetek egymás közötti versenyének egyik áldozata lehet a fogyasztó is.
A tisztességes piaci magatartást
szabályozó jogszabályok szerint fel kell lépni a fogyasztók bármiféle
megtévesztése ellen. A fogyasztó félrevezetése történhet például áruval
kapcsolatban valótlanság állításával (nem azt tartalmazza, ami a címkéjén
szerepel), vagy valós tény megtévesztésre alkalmas módon való állításával. A
fogyasztó megtéveszthető azzal is, ha az eladó, forgalmazó lényeges
körülményeket hallgat el, például a termék nem felel meg a jogszabályi
előírásoknak, a terméktől elvárható szokásos körülményeinek nem felel meg, vagy
szokásostól eltérő feltételek megvalósítását igénylik. Megtévesztésnek minősül
az is, ha a kereskedők előnyös vásárlás hamis látszatát keltik, például
árengedmény reklámozásakor a terméket az eredeti áron kínálják.
A hivatal eljárása
A Gazdasági Versenyhivatal eljárása
a fogyasztókat érintő esetekben hivatalból, avagy bejelentésre
indul.
Bejelentést írásban kell megtenni, a
Gazdasági Versenyhivatalhoz kell címezni. Célszerű, ha az alábbi információkat
tartalmazza:
–
bejelentő neve,
címe, telefonszáma, egyéb elérhetősége;
–
esetleges
képviselő vagy meghatalmazott neve, címe, telefonszáma;
–
kifogásolt
tevékenységet kifejlett gazdálkodó szervezet neve, címe;
–
sérelmezett
magatartás leírása (ideje, helye, stb.),
–
dokumentumok
másolata, amelyek bizonyítják a sérelmet (számla, szórólap, gazdálkodó szervvel
folytatott levelezés);
–
bejelentő
nevének, avagy bejelentés tényének eltitkolására vonatkozó kérelem.
Bejelentés
előtt célszerű felkeresni a Hivatal ügyfélszolgálati irodáját személyesen vagy
telefonon, ahol felvilágosítást adnak arról, vajon a panasz a Hivatal
hatáskörébe tartozik-e, és tanáccsal szolgálnak az eljárás megindításával
kapcsolatban.
A Gazdasági Versenyhivatal 3 tagú
versenytanácsban jár el. A bejelentést megvizsgálja, esetleges személyes
meghallgatást rendel el a bejelentés kiegészítése végett, és 60 napon belül
határozattal dönt vizsgálat elrendeléséről, amennyiben az eset a Gazdasági
Versenyhivatal hatáskörébe tartozik, tehát verseny-, ár-, és reklámtörvény
rendelkezéseit sérti, valamint közérdek védelme az eljárás lefolytatását
szükségessé teszi. Ettől kezdve a bejelentő csak tanúként vesz részt az
eljárásban.
A vizsgálat befejezésekor a vizsgáló
jelentést készít, amelyet iratokkal együtt a versenytanács elé terjeszt. A
versenytanács az alábbi döntéseket hozhatja:
–
megállapítja,
hogy a magatartás törvénybe ütközik
–
elrendeli a
törvénybe ütköző állapot megszüntetését
–
megtiltja a
törvénybe ütköző magatartás további folytatását
–
megtévesztésre
alkalmas tájékoztatás esetén helyreigazító nyilatkozatot írhat elő
–
eljárást
megszüntetheti
–
bírságot
szabhat ki (A bírság összege legfeljebb a
vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. A
vállalkozásokra társadalmi szervezettel, köztestülettel, egyesüléssel és más
hasonló szervezettel szemben kiszabott bírság összege legfeljebb a tag
vállalkozások előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz
százaléka.)
Az eljáró versenytanács érdemi
határozatait nyilvánosságra kell hozza, egyéb határozatait pedig nyilvánosságra
hozhatja. A vizsgálat elrendelésének ténye is nyilvánosságra hozható, ha ezt
megteszik, akkor a vizsgálat eredményét is nyilvánosságra kell
hozni.
Mit tehet a fogyasztó, ha nem ért
egyet a Versenytanács döntésével?
Ha a versenytanács ügy dönt, hogy a
vizsgálatot nem indítja meg, határozatot hoz, és azt a bejelentőnek is
megküldik. Ha a bejelentő ezzel nem ért egyet, jogorvoslati kérelemmel élhet a
határozat közlésétől számított 8 napon belül az eljáró versenytanácsnál. Ha ezt
is elutasítják, a Fővárosi bíróságtól kérhető jogorvoslat.
Amennyiben a bejelentő az eljáró
versenytanács érdemi döntésével nem ért egyet, a kézbesítéstől számított 30
napon belül keresettel fordulhat a Fővárosi Bírósághoz, amit a Versenytanácshoz
kell benyújtani. A keresetet a tanács 8 napon belül továbbítja a Bírósághoz.
A
bejelentés a Gazdasági Versenyhivatal címére
postai
úton: 1245, Budapest 5.Pf.1036,
faxon:
1/472-8905,
e-mailen:
bejelentes@gvh.hu amennyiben a
bejelentő feltünteti nevét és címét,
személyesen
írásban az ügyfélszolgálat irodájában:1054, Budapest, V., Alkotmány u. 5.
tel:1/472
8851 H-Cs: : 8 00 -16 00 P.: 8 00 -13
00