• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Gyengén szerepeltek a gyógyszertári kozmetikumok

2010.04.19. /
Vásárlóként valamiért nagyobb bizalommal választunk a gyógyszertárakban kapható kozmetikai termékek közül. A német Öko-Test vizsgálatai szerint nem árt óvatosnak lenni, ugyanis ezek között is nagyon sok tartalmaz kritikus összetevőt.

Magyarországot is elérte az európai trend: mind több kozmetikai termék kerül forgalomba gyógyszertárakban. Németországban például 2007-ben mintegy 800 millió euró bevételük volt a patikáknak a különféle bőrápoló termékekből.

Bár ez összforgalmuknak csak 2%-át tette ki, a kozmetikumok értékesítését a patikusok fontosnak tartják, mert jót tesz az imázsuknak, új vevőket vonz, és jól összeegyeztethető a gyógyszerészi hivatással, hiszen az emberek bőrével való törődés is fontos dolog.

Magyarországon a teljes gyógyszertári forgalomnak a németnél nagyobb részét, 7%-át adják a nem gyógyszernek minősülő termékek, köztük a kozmetikumok. Nálunk a magas arány egyértelmű oka, hogy a kozmetikumoknál nagyságrenddel nagyobb árrés engedélyezett, mint a gyógyszerek esetében.

Tekintettel a hazai patikák gyakran hangoztatott nehéz gazdasági helyzetére, könnyű megjósolni, hogy a gyógyszertárak a jövőben még inkább növelni fogják a kozmetikumok forgalmazását.

Tudni kell, hogy a gyógyszertárak távolról sem csak a bőrbetegségekben szenvedők és allergiások számára tartanak kínálatukban speciális termékeket, hanem hagyományos arc- és testápolókat, fényvédő készítményeket is kínálnak. Igaz, ezek többsége másutt nem kapható.

A vásárlók általában bizalommal viseltetnek a gyógyszertárakban kapható termékek iránt, ám nem biztos, hogy mindig jól teszik. Legalábbis erre figyelmeztet a német Öko-Test magazin 2009. évi kozmetikai évkönyve.

 

Sok termék nálunk is kapható

A német fogyasztóvédők 15 csak patikában kapható arckrémet, testápolót és tusfürdőt tartalmazó terméksorozatot vettek nagyító alá.

Az összesítés meglehetősen lehangoló képet mutat, és azt üzeni, hogy érdemes jobban odafigyelni, mit vesz meg az ember. A tesztújság rendszeresen bevizsgáltatja a forgalomba kerülő kozmetikumokat, és ezúttal a 2004-2008 közötti teszteredményeket táblázatban is rangsorolta. Ez alapján a Magyarországon is kapható márkák helyezése:

5 (jó): Eubos Med (nálunk Eubos Gyógykozmetika)

4 (közepes): La Mer

3 (elégséges): Claire Fischer, Roc, Eucerin, La Roche Posay, DermaSel

2 (hiányos): Vichy

1 (elégtelen): Lierac

 

Az Öko-Test pontrendszer magyarra átszámítva
sehr gut (1) =  nagyon jó (5*)
gut (2) = jó (5)
befrigidend (3)=  közepes (4)
ausreichend (4)= elégséges (3)
mangelhaft (5)= hiányos (2)
ungenügend (6) = elégtelen (1)

Ha csak a 2008. évi vizsgálatok eredményeit nézzük, azt látjuk, hogy a negyvenöt bevizsgált termék csaknem egy negyede elégtelen osztályzattal, nyolc „nagyon jó" (5*) és tizenegy „jó" (5) minősítéssel került ki a laboratóriumból.

Mivel a tesztelt kozmetikumok jelentős része hazai patikákban is kapható, az alábbiakban ezeket mutatjuk be részletesebben.

Nagyon jó (5*)

Jó (5)

Közepes (4)

Elégséges (3)

Hiányos (2)

Elégtelen (1)

Caudalie ránctalanító krém 

Claire Fischer arckrém

Eubos nappali krém érzékeny bőrűeknek

Vichy intenzív felépítő arckrém

 

Roc intenzív ránctalanító nappali krém

Eubos Med testápoló

DermaSel testápoló

Eucerin anti-age arckrém

Lierac tusfürdő

 

Roc Extra-Emollient testbalzsam

La Mer testápoló és tusfürdő

Frei testápoló

Eucerin testápoló érzékeny bőrre

Frei anti-age nappali krém

 

Vichy tusfürdő

Sanoflore tisztítóhab, testápoló

Clair Fischer tusfürdő

Sanoflore anti-age krém

Lierac tisztítógél

 

Vichy testtej

 

DermaSel tuskrém

La Mer nappali krém

 

 

Lierac arckrém

 

Eubos Med tusfürdő

Claire Fisher testápoló

 

 

Lierac testápoló

 

Frei tuskrém

Eucerin anti-age hyaluronos arckrém 

 

 

La Roche-Posay testápoló

 

La Roche-Posay tusfürdő

Eucerin testápoló érzékeny bőrre

 

 

 

 

Medicos tusfürdő

 

 

 

 

 

Roc tusfürdő

 

 

 

 

 

La Roche-Posay parfümmentes fürdőzselé-krém

 

 

 

 

 

Eucerin tusfürdő

 

 

 

 

 

A Sanoflore a L'Oreal natúrtermékeinek márkája, amely Ecocert-tanúsítvánnyal rendelkező kontrollált natúr kozmetikum. Anti-age arckrémét a teszten lepontozták, mert a minősítők - környezetvédelmi okokból - kifogásolták a felesleges papírdobozos csomagolást, az allergizáló cinnamal illóolaj összetevőt és az irreálisan magas árat (50 ml-es arckrém ára 48,25 euró vagyis kb. 13.000 forint).

 

Nagy csalódás

A Roc intenzív ránctalanító nappali krém esetében a csomagolás mellett több kritikus anyagot is kifogásoltak (hormonhatású UV-szűrő, PEG/PEG, halogénorganikus kötésű anyag) és ezért elégtelen osztályzattal minősítették. A márka Extra-Emollient testbalzsama sem szerepelt fényesebben. Ebben a termékben a felsoroltakon kívül paraffin is szerepelt.

A francia L'Oreal-konszern által gyártott Vichy-termékek piacvezetők a gyógyszertári kozmetikumok között. Németországban - és itthon is - csaknem minden patikában az alapkínálathoz tartoznak, ám az Öko-Test vizsgálataiban csaknem szabályszerűen a legrosszabban szerepelnek. Az utóbbi években bevizsgált 40 termék teszteredményeinek átlagértéke 5,18, ami a magyar osztályzat szerint hiányosnak (2) felel meg.

Az utolsó teszt során a bevizsgált tusfürdő a legrosszabb jegyet kapta, mivel egy veszélyes, rákkeltőnek tartott anyagot (formaldehyd-származékot) és a bőr áteresztő képességét megnövelő PEG/PEG detergenst találtak benne.

A testtejet is elégtelennek tartották, mert olyan nemkívánatos anyagokat tartalmazott, mint a paraffin, a PEG/PEG, egy halogénorganikus kötésű anyag, valamint az allergizáló pézsma illatanyag.  

A Vichy arckréme ásványolaj és PEG/PEG összetevők miatt is csak elégséges (3) osztályzatot ért el. Az Öko-Test bírái szerint a Vichy „minden, csak nem ajánlásra méltó patikamárka".

Inkább rosszul szerepeltek a szintén francia Lierac készítményei. Arckrémüket és testápolójukat is elégtelennek minősítették, tusfürdőjük elégséges osztályzatot kapott. A nálunk is kapható arckrém esetében kifogásolták a kritikus octocrylene fényvédőanyag jelenlétét, az erősen allergizáló hírében álló pézsma illatanyagot, a bőrt átjárhatóvá tevő PEG/PEG emulgáló anyagot, a krémben lévő olcsó kőolajszármazékot, és a diethylphthalat (dietil-ftalát) összetevőt.

 

Közepes kozmetikumok

A La Roche-Posay, a L'Oreal második nagy patikamárkája tisztább és dermatológiai szempontból is jobb, mint a Vichy-készítmények. Ezt a márkát a gyártó közvetlenül is erőteljesen hirdeti a bőrgyógyászok körében, akik gyakran ajánlják is - legalábbis Németországban.

A parfümmentes fürdőzselé-krém jó (5) osztályzatot kapott, az ápolószerek azonban két esetben is elégtelent. A márka termékei több évre visszamenőleg az Öko-Test szakértőinél a német 4,45 (gyenge közepes) tesztértéket értek el, ami jobb, mint a Vichy eredménye, „de a jó osztályzattól a márka távol áll".

A termálvíz gyógyító hatásával reklámozott, és az érzékeny bőrűeknek ajánlott Eau Thermale Avene-ből az Öko-Test nyolcat tesztelt, és csak 5,13-as, azaz a magyar 2-es átlagértéket értek el.

Az Eubos érzékeny bőrűeknek szánt nappali krém közepes minősítést kapott. Az elmarasztalás oka, hogy a krémben hormonhatású UV szűrő volt. Ezen kívül a csomagolást (PVC) is kifogásolták.

A német Beiersdorf cég Eucerin termékcsaládja 15%-os piaci részesedéssel a német gyógyszertárakban a második legkeresettebb márka. Az Öko Test minősítésein elégséges (3) osztályzatot kapott az összesítésben.

Az anti-age hyaluronos arckrém (4) esetében kifogasolták a benne lévő hormonhatású fényvédőket (methoxycinnamate, homosalate), valamint a felesleges papírdobozos csomagolást.

Az Eucerin tusfürdő jó minősítést kapott, egyedül a benne talált triklozán kritikus összetevőt kifogásolták. E márka termékei közül az érzékeny bőrre kínált testápolónak az allergizáló illatanyagok miatt kellett közepessel (4) megelégednie. 

 

Érdemes megfontolni az Öko-Test szerkesztőinek az észrevételeit:

  • A patikában kapható kozmetikumok nem szükségszerűen mentesek a problémás összetevő anyagoktól.
  • Az érzékeny bőrűek számára ajánlott termékek esetében is elengedhetetlen, hogy a vásárló pontosan áttanulmányozza a készítmény leírását, összetevőinek listáját.
  • Akinek egészséges a bőre, annak nincs szüksége patikában forgalmazott különleges termékekre. A drogériákban is sok jó kozmetikum kapható, különösen a biokészítmények között, amelyek általában lényegesen olcsóbbak és nem ritkán jobbak is, mint a gyógyszertáriak.

 

Ingoványos terep

A magyar gyógyszertárakban is rohamosan bővül a kozmetikumok kínálata, és újabban egyre több úgynevezett gyógykozmetikummal is találkozhatunk. Nekem egyelőre nem sikerült rájönnöm, hogy ezek mitől „gyógy"-termékek, miben különböznek a szabadon forgalmazott, hagyományos kozmetikumoktól, vagy akár csak a szintén gyógyszertárakban árult, de gyógyszernek nem minősített készítményektől.

Minden valószínűség szerint a kozmetikai funkción túl többel kellene rendelkezniük. Lehet, hogy csupán ügyes marketingfogásról van szó? Mindenesetre az tény, hogy egyelőre rendeletileg ez a kategória nincs szabályozva.

A hazai patikákban egyre több helyen kaphatók ellenőrzött natúrkozmetikumok (Dr. Hauschka, Biola, Primavera), amelyek - gyógynövény hatóanyaguk és a növényi olajok jótékony hatásainak köszönhetően - nagyon sok kozmetikai problémával szemben eddig is sikeresnek bizonyultak.

A gyógyszertárak jó részében a patikusok maguk is készítenek kozmetikai szereket, de tapasztalataim szerint előfordul, hogy a vásárlót kérésre sem tájékoztatják a felhasznált összetevőkről, mondván, hogy titkos recept alapján dolgoznak. Ez megengedhetetlen gyakorlat.

Dr. Móréné Horkai Edit, az OÉTI kozmetikai osztályának vezetője szerint a gyógyszertárban forgalmazott bőrápoló készítményekre ugyanazok az előírások vonatkoznak, mint általában a kozmetikumokra.

 

Kép [cc] tochis



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében