fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Orrodnál fogva?

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete osztja az interneten keringő körlevél szerzőinek, valamint több nőszervezet felháborodását, amelyet az Unilever AXE márkájának reklámkampánya váltott ki.

Kér(d)és

Hogy nemtetszésünknek hangot adjunk, s hogy megkérjük a vállalatot reklámkampányának leállítására, felkerestük az Unilever vezetőségét. Levelünkben megírtuk, hogy úgy véljük, nem helyes, ha Magyarország egyik legjelentősebb mindennapi fogyasztási cikk gyártó és forgalmazó vállalata – amely egyben jelentős reklámpiaci szereplő lévén nagy befolyással van a reklámpiac általános etikai színvonalára is – a fogyasztók emberi méltóságát sértő módon reklámozza termékeit.

Egyetértünk azokkal a véleményekkel, melyek szerint az AXE reklámjai szexuális tárggyá alacsonyítják a nőket, és azt sugallják, hogy a nők szabad akaratuk ellenére szexuális aktusra bírhatók. Ez a reklámüzenet túllépi a jó ízlés határait, és sérti az emberi méltóságot, és mint ilyen nem felel meg a Reklámetikai Kódex ötödik cikkely 10. pontjának, miszerint

„Tilos a reklámozásban az erotika, a szexualitás öncélú – a reklám tárgya, témája által nem indokolt – felhasználása. Az emberi testnek a jó ízlés határai között történő ábrázolása nem kifogásolható, de az ábrázolás módja nem sértheti a személyhez fűződő jogokat, így különösen az emberi méltóságot.”

A fentieket figyelembe véve levelünkben megkértük az Unilevert, hogy azonnal állítsa le az Axe kifogásolt kampányát, és kérjen nyilvánosan bocsánatot azoktól a fogyasztóktól, akiket méltóságukban sértett a reklám.

Kilátásba helyeztük, hogy amennyiben a cég nem tesz eleget a fenti kéréseknek, a nyilvánossághoz fordulva fogjuk felkérni tagjainkat, partnerszervezeteinket és azok tagságát, valamint a fogyasztók széles körét, hogy csatlakozzanak az interneten meghirdetett bojkotthoz, és kerüljék el nem csak az AXE márka, hanem az összes Unilever termék vásárlását – mindaddig, amíg a vállalat nem tesz eleget a kéréseknek. Továbbá szintén kilátásba helyeztük, hogy az esetről tájékoztatjuk külföldi partnereinket – nemzetközi fogyasztóvédelmi és civil szervezeteket – is.

 

Válasz

Választ december 8-ig kértünk, ami időben meg is jött. Dr. Molnár Kálmán, az Unilever Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős igazgatójának levelét változtatás nélkül közöljük:

„Őszintén sajnáljuk, ha AXE reklámkampányunkkal Önt, a Tudatos Vásárlók Egyesületének bármely tagját, vagy bárki mást megbántottunk volna. Egyáltalán nem volt olyan szándékunk, hogy reklámainkkal bármely személyt, bármely társadalmi vagy fogyasztói csoportot megbántsunk.

Reklámjaink mindenben megfelelnek a Reklámtörvény és a Reklámetikai kódex rendelkezéseinek. Kampányunk megkezdése előtt kikértük a reklámjogi és reklámetikai kérdésekben legautentikusabb szervezet, az Önszabályozó Reklámtestület véleményét, majd az írásos vélemény betartásával indítottuk kampányunkat útjára.

Elismerjük, hogy AXE reklámjaink pikánsak és humorosak (kifejezik célcsoportunk, a huszonéves fiatal srácok életérzéseit), de semmiképpen nem nőellenesek vagy szexisták. AXE reklámkampányunk – ahogy azt az Önszabályozó Reklámtestület is megállapította minapi határozatában – nem szexista és nem sérti az emberi méltóságot.

A félreértést talán az okozhatja, hogy szemben más dezodorokkal, az AXE egy ún. bodyspray (testdezodor), amelynek a lényege, hogy az egész testfelület befújható vele. E funkció bemutatása történik meg a hivatkozott reklámokban.

Az AXE reklámkampány a világ számos országában nagy sikerrel folyik – Latin-Amerikától Európáig. AXE márkamenedzsereink – akiknek többsége világszerte, így Magyarországon is nő – a legnagyobb körültekintéssel szervezték meg a kampányokat, előzetesen megszerezve a szükséges jogi és reklámetikai szakvéleményeket.

Engedje meg, hogy még egyszer kifejezzük sajnálatunkat arra az esetre, ha érzéseiben megbántottuk volna, de reméljük, hogy levelünkkel sikerült egyértelművé tenni AXE reklámunk valós célját, valamint jogi és etikai korrektségét.”

 

Még mindig kérdés?

Sajnálkozás van, igazi, nyilvánosság előtti bocsánatkérés nincs. A reklámkampány tovább folytatódik, a „Body Sutra világa” tovább forog.

Amit azonban mindenképp furcsának találunk, az az Önszabályozó Reklámtestület állásfoglalása. Nincs okunk kételkedni benne, hogy a reklámkampány bevezetése előtt valóban kikérték véleményét, azonban abban sem kételkedünk, hogy itt valóban megsérült a Reklámetikai Kódex fentebb idézett pontja. Arról a reklámkampányról, amelynek szlogene a „Hogy orruknál fogva vezethesd a csajokat”, és amelynek visszatérő eleme az orális szexre való utalás, aligha mosható le a szexizmus vádja. Az itt kommunikált nőképet még a legelvadultabb vulgárfreudista is megirigyelhetné: „Olyan lesz ez a lányoknak, mint a tikkadt tévelygőnek a titkos forrásra vezető térkép, melyet vadul követnek majd buja ösztöneikre hagyatkozva.” (Idézet a bodysutra.hu oldalról)

 

Mielőtt azonban további lépéseket tennénk, kíváncsiak vagyunk, olvasóink, a ti véleményetekre is! Írd meg véleményedet Te is a honlap fórumán!

 

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek