fbpx

| Léderer Sándor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Cégmérce: Tejipar

Cégmércénkben az elmúlt években számtalan tejtermék gyártóját vizsgáltuk meg. Most eljött az ideje, hogy összesítsük mind a 14 vonatkozó cégmérce eredményét, és megnézzük, hogy melyek a hazai tejiparban tevékenykedő cégek legjobbjai és sereghajtói.




Összesen 31 cég szerepel a 14, tejtermékeket (gyümölcsjoghurt,
joghurt,
kefir,
krémtúró,
puding,
rudi,
sajt,
sajtkrém
– krémsajt
, tej,
tejföl,
tejszín,
túró,
vaj,
vajkrém
– szendvicskrém
) vizsgáló cégmércénkben. Ezeket minden alkalommal ugyanazon
szempontok (környezeti, társadalmi, állattartás stb.) szerint hasonlítottuk
össze, és készítettünk rangsort az eredmények alapján.

 

Környezeti szempontok

A 31 közül sajnos egy olyan tejipari céget sem találtunk,
amely közzétett volna a honlapján környezeti jelentést, ezért minden gyártót
pontlevonásban részesítettünk. Hogy mégis árnyaltabb képet kapjunk a cégek
teljesítményéről, annak is utánajártunk, hogy mely gyártókat bírságolták meg környezetszennyezés
miatt az illetékes hatóságok.

A Friesland Hungária Zrt. és a Jásztej Zrt. 2007-ben
többször is kapott csatorna bírságot, mivel több tejüzeme is káros anyagokat
bocsátott a szennyvízhálózatba (utóbbi céget 2002-2007 között minden évben
megbírságolták emiatt).

A Sole-Mizo Zrt.-t pedig zajvédelmi határérték túllépése,
hulladék-nyilvántartás vezetésének elmulasztása, és Frieslandhoz hasonlóan,
csatornaszennyezés miatt marasztalták el.

A Veszprémtej Zrt. a negyedik cég, amely bírságban
részesült, ugyancsak nem megfelelő hulladékgazdálkodás és csatornaszennyezés
miatt.

Az egyéb környezeti szempontoknál azokat a cégeket
jutalmaztuk ponttal, amelyek gyártanak, illetve forgalmaznak ökológiai
termesztésből származó termékeket. Ide tartozik a Naszálytej, a Milchwerke Bechtesgadener
Land, a Sole-Mizo és a Kärntnermilch.

Ebben a szempontban maximális pontszámot a kizárólag
biotermékeket forgalmazó versenyzők kaptak, mint a Galgafarm, az Andechser és a
Virágoskút. Negyed ponttal elismertük az ISO 14001-es környezetközpontú
irányítási rendszerrel üzemelő cégek igyekezetét is.

 

Társadalmi szempontok

A társadalmi szempontok számonkérése során nagyon vegyes
eredmények születtek. Megvizsgáltuk például, hogy az egyes cégek milyen
eszközökkel próbálják meghódítani a fogyasztókat. Negatív eredményeket 5 cég
esetében találunk.

A Zott hazai forgalmazóját fogyasztók megtévesztésére
alkalmas magatartás miatt a Gazdasági Versenyhivatal többször megbírságolta. A Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig az Egertejre, illetve az Alföldire szabott ki
bírságot.

A Friesland a nemzetközi porondon került szembe a
hatóságokkal, mivel több esetben is megsértette az anyatej-pótlékok
marketingjét szabályozó nemzetközi egyezményt.

A legtöbb problémára a Danone-nal kapcsolatban bukkantunk, a
cég hazai és nemzetközi viszonylatban is kirívóan sok kritikát kapott a
sajtótól és a hatóságoktól egyaránt.

Értékeltük amennyiben egy gyártó termékpalettáján sok a
magyar termék, illetve azt is, ha egy cég hazai tulajdonban van. Ebből a
szempontból maximális pontszámot a Tolnatej, a Minna, a Naszálytej, a Fuchs Tej,
a Fino-Food, a Galgafarm, a Jásztej és a Dráva Tej ért el. E cégek többsége
minden termékét Magyarországon állítja elő, és több mint 90%-ban magyar
tulajdonú.

A legnagyobb pontlevonásban a Zott és a Mona Hungary
részesült, mivel gyártási tevékenységet Magyarországon nem folytatnak,
termékeiket importálják.

A munkavállalókkal kapcsolatos magatartást vizsgálva a munkaügyi
felügyelőségek adatai között böngésztünk. Megállapítottuk, hogy a cégek
nagyjából felét az évek során kisebb bírsággal sújtották. Nagyobb és többszöri
bírságot a Dráva Tej, a Sole-Mizo és a Friesland kapott.

Az egyéb társadalmi szempontok számbavétele során olyan
tényezőket értékeltünk, mint pl. az etikai kódex megléte, off-shore cégek
használata vagy érdekeltség elnyomó rezsimekben. Ebben a kategóriában egységesen
gyengén szerepelt a mezőny, a Galgafarm kivételével minden céget pontlevonásban
részesítettünk.

A cégek honlapjain ugyanis nem találtunk magyar nyelvű
etikai kódexet, és legtöbben írásos levelünkre sem válaszoltak.

Nem éppen átlátható tulajdonosi szerkezetről tanúskodik,
hogy a Sole-Mizo egy off-shore cégen keresztül Csányi Sándor tulajdona. A Meggle,
a Danone és a Friesland, továbbá a Pannontej és a Veszprémtej tulajdonosa
(Bongrain SA) több, a TVE által elnyomónak ítélt rendszerben (pl. Szaúd-Arábia,
Irán, Thaiföld, Kína) is működtet leányvállalatokat.

 

Egyéb szempontok

Az állatjólét értékelése során egyedül a Naszálytej kapott
egy teljes pontot: a cég kínál vegán termékeket, és a biokészítmények gyártása
során is követi az állatjóléti előírásokat. Hasonló megfontolásból a Virágoskút,
a Kärtnermilch, az Andechser, a Milchwerke Bechtesgadener Land és a Galgafarm
kapott fél-fél pontot.

A vállalatok többsége azonban pontlevonásban részesült,
mivel honlapjaikon nem találtunk állattartással kapcsolatos információkat. Ezek
a cégek, illetve beszállítóik feltehetően nagyüzemi állattartást folytatnak.

További pontlevonás jár még a Danone-nak, mivel nem zárható
ki egyértelműen, hogy a gyártás során génmódosított alapanyagokat is használ.
Utóbbi igaz a Frieslandra, a Müllerre, illetve tulajdonosa (Bongrain SA) miatt a
Pannontejre és a Veszprémtejre is.

 

Összesítés

Az összes vizsgált szempontot egybevetve 12,5 ponttal a
túró, sajt és tej cégmércékben szereplő Galgafarm nyerte az első helyezést.
Második helyezett 10,5 ponttal a Naszálytej, harmadik pedig a 10 pontos Virágoskút
Kft. lett. Jó eredménynek örvendhet továbbá a Kärtnermilch és az Andechser,
mindketten 9,5 pontot értek el.

A cégek többsége a középmezőnyben tömörül, amelyet a Milchwerke
Bechtesgadener Land (9 pont) és a Fuchs Tej (8,5 pont) vezet. 18 cég 7- 8 pont
közötti (közepes) eredményt ért el.

Az tejipari cégmérce sereghajtói a Pannontej (5 pont), a Friesland,
a Veszprémtej (mindkettő 4,5 pont) és a Danone (3,5 pont) lettek.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a Cégmércében az egyes márkák
sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is
rendezhető, attól függően, kinek mi a fontosabb. Jó böngészést kívánunk!

 

Kép [cc] buecheler   chiot

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás