fbpx

| Szvetelszky Zsuzsa

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A boltkóros üzenete

Elszánt ötlet egy romantikus amerikai filmvígjáték mondanivalóját elemezni, de a téma – a vásárlásfüggés – megérdemli, hogy komolyan vegyük.

P. J. Hogan filmje (Egy boltkóros naplója – Confessions of a Shopaholic) nem hitchcocki mélységekből, bergmani magasságokból reflektál napjaink fájdalmas tünetére, a boltkórosságra, hanem, hál’ istennek, a legadekvátabb műfajt választotta ki a vásárlásfüggés közérthető tálalására. Ennél többet nem tehet annak érdekében, hogy milliókhoz jusson el az üzenet. A műfajnak persze megvannak a maga korlátai, miként a kenyérpirító sem alkalmas hentestokány elkészítésére.

A történet röviden: a főhősnő, Rebecca B. legjobb barátnőjénél lakik, egy unalmas lapnál dolgozik, és egy izgalmas betegségben szenved: vásárlásmániás. Nemcsak utolsó centjeit szórja el a hóbortra, de a hitelkereteket is addig feszíti, amíg lehet, sőt tovább.

A teljes csőd szélére kerülve, egy pénzügyi tanácsadó laphoz megy dolgozni, ahol szellemes cikkei hamarosan ismertté teszik. Egy jóképű főnök, akire Rebecca csinos szakmai riválisa is ácsingózik, egy rémes behajtó, aki a tévében debütáló Rebeccát buktatja le ország-világ előtt az adósságai miatt, s néhány klasszikus komédiahelyzet, például a másikra borított tálca a fogadáson, vagy pár könnyfakasztó: amikor a menyasszony visszafogadja koszorúslányként tékozló barátnőjét. Terapeuta pedig kettő is van.

Populáris? Sokkal erőteljesebb: zsigeri.

Nem is műalkotás: a zsigerekre ható termék. Egy romantikus amerikai filmvígjáték nem kerül úgy a piacra, hogy előtte nézőtesztek sorozatával ne állították volna be minden másodpercét: itt gombóc legyen a torokban, ott könnycsepp a szemzugban, majd ébredjen gyomorból indulat a főgonosz ellen, végül oldódhat vállban és hátban a feszültség a kidekázott happy end miatt.

Rebecca gyakran szinte önkívületben vásárol. A vásárlásfüggés az önkontroll elvesztését is jelenti, a dózis is emelkedik: a kényszer csak egyre drágább termékek megvételével kompenzálható. Elvonási tünete a kórnak a nyugtalanság és pszichoszomatikus betegségtünetek, ennek ellenére a kórkép sokáig felismerhetetlen a „beteg” és környezete előtt is.

Függő az, akit a vásárlásélmény megnyugtat, aki ezzel kompenzálja a belső üresség érzését, vagy feledni akarja a szürke mindennapokat, s akiben vadászkedv ébred vásárlás előtt. A depresszió gyakori kísérőjelensége.

Rebecca fiatal, húszas évei közepén járó nő. A kutatások szerint a fiatalok és a nők csoportja veszélyeztetettebb a többinél. De nyíltabbak, együttműködőbbek is egy terápia során, bevállalósabbak egy ilyen helyzetben (míg például a kütyüvásárlástól függő férfiak gyakran álcázzák prédájukat munkaeszköznek, vásárlási aktusaikat kötelességnek – a filmben egy szép jelenet szánkba is rágja ezt az ellentmondást).

Rebecca is, mint a legtöbb vásárlásfüggő, specialista. Ruhát, cipőt, ékszert habzsol minden mennyiségben. A téma szakértői szerint a függés kialakulásának okait a gyermekkorban találjuk meg: a film első képsorai ezt is tankönyvszerűen mutatják, hogy Rebecca mamájának túlzásba vitt, racionális korlátozása hogyan csapott át az ellenkező végletbe, mire a lány önálló kereső lett.

Ez egy válság-ellenes film, továbbmegyek: hitelkártya-ellenes film.

A kigyógyult boltkóros azt üzeni, hogy addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér, és semmiképpen ne vegyél hitelbe egy újabb takarót! Megmutatja, hogy Rebecca nem sálat vesz és csizmát, túrasátrat és lábfürdőt, hanem – illúziót.

Az illúzió az a híd, amivel kapcsolatot tart a kibírhatatlannak, unalmasnak láttatott higgadtság és az idealizált boldogság állapota között: a higgadtságra azért van szükség, hogy operatívan tudjunk működni életünk túlnyomó részében, mert a boldogság mámora nem támogatja az operacionalizálást.

Kínálja magát a trendi leleplezősdi is – na persze, vásárlásellenes, és a filmben felvonultatott reklámokkal mi van? A népi mondásoknál maradva: kutyaharapást szőrivel. Termék termék ellen! A szalagon gyártott amerikai filmvígjáték sokkal hatékonyabban tud bevinni a köztudatba egy ilyen témát, mint egy mélyenszántó, tudományos alapossággal megírt társadalomlélektani esszé. Az esszé olvasói között jóval kevesebb a vásárlásmániás, mint a film nézői között.

Az üzenet egyszerű, és a lényege veszne el, ha cizelláltan tálalnák. A lényege pedig az, hogy két gyógyír van mindenre, így arra is, amit vásárlással próbálunk kompenzálni, ez a két gyógyír pedig az idő és a kapcsolat.

Ha egy kicsit várunk, miután fellobbant bennünk a szerelem a türkizkék karperec iránt, sokkal könnyebb lemondani róla – nem kell több, mint megígérni magunknak, hogy ha holnapután is lobog a vágy, akkor megvesszük.

A kapcsolat pedig – a szerelem, a barátság, a család – ad annyi tennivalót, tükrözést, töltetet az élet perceire, hogy könnyen elfeledkezik az ember a látványos illúziókat ígérő pótszerekről. 

Azért valljuk be őszintén, hogy a filmben fontos epizód-szerepet játszó Prada- és Gucci-cipők, táskák tényleg gyönyörűek…

De a Tadzs Mahal is az, meg az áprilisi napfény is.

 

Kép [cc] The Internet Movie Database

 

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.   

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás