fbpx

| Simon Birch, Ethical Consumer

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Bojkottáljuk Kínát?

A tibeti események és a kínai kormányzat elnyomó politikájának kapcsán az utóbbi hetekben sok szó esett a pekingi Olimpia bojkottjáról. Megoldás lenne ez? Vagy lehet másként is nyomást gyakorolni Kínára? A kínai termékek bojkottja megfelelő és elegendő eszköz lenne erre?

Támogatnál egy olyan kormányt, amely az összes elképzelhető
emberi jogi sérelem szinonimája? Az etikus fogyasztók számára a válasz egyértelmű
nem. Így aztán az emberi jogokkal kapcsolatos hozzáállása miatt sok
etikus fogyasztó eddig is bojkottálta a Kínában készült termékeket. De el
lehet-e mindig kerülni a kínai árukat? És számít-e egyáltalán valamit a
bojkott?

Az alapvető probléma az, hogy a folyamatos kínai gazdasági
növekedés elárasztotta a világot – így Magyarországot is – olcsó termékeivel, sok
esetben kiütve a versenytársakat is. Ha, mondjuk, műszaki cikket szeretnél
vásárolni, nehezen találsz olyasmit, ami nem Kínában készült.

Mivel a kínai munkaerő ára a nyugati töredékét teszi ki, az
olyan munkaerő-igényes iparágakban, mint az elektronika vagy a ruhaipar, a
kínai áruk a piac 75%-át uralják. De elnézve Kína ellenállhatatlanul növekvő
gazdasági erejét és hasonlóképpen óriási és borzasztó emberi jogi és munkajogi
ügyeit, kicsit mégis meglepő, hogy milyen kevés felhívás látott eddig
napvilágot, ami a kínai áruk szervezett bojkottjára szólított volna.

 

Szervezett kampányok

Bár az Amnesty
International
hosszú ideje élen jár abban, hogy felhívja a világ figyelmét
Kína emberi jogokat sértő dolgaira, a bojkottok szervezése és rendezése sosem
volt az Amnesty profilja. „Erőteljesen az állam felelősségére koncentrálunk az
alapvető emberi jogok érvényesítésében” – nyilatkozta Steve Ballinger, az
Amnesty szóvivője. Még azok a szervezetek is, amelyek támogatnának egy
bojkottot, túl kicsik ahhoz, hogy egy ilyen kampány mellett elkötelezzék
magukat. „Tiszteletben tartjuk az egyénnek azt az igényét, hogy elkerülje a
kínai árukat, de egy bojkott rendezésével kapcsolatban nagyon praktikus
problémák merülnek fel a kínai gazdaság puszta mérete miatt” – vallotta be
Alison Reynolds, a Free Tibet kampány
brit vezetője.

A kínai áruk bojkottjára vonatkozó kevés felhívás egyike a Boycott made in China nevű
USA-beli csoporttól származik. A weboldalukon szabatosan megfogalmazott érvek
dacára maga a csoport kicsi, és egyszerűen nem képes egy globális fogyasztói
bojkott megszervezésére. [Jelenleg a weboldal nem érhető el, bár az utóbbi
hetek-hónapok eseményei nyilván jelentősen megnövelték volna látogatottságát –
a szerk.] Mi marad hát az etikus, elvhű vásárlónak?

 

Gazdasági hatás

Ha sikerül is elkerülnünk a kínai játékok és ruhák vásárlását,
szervezett bojkott hiányában egyénenként milyen hatást fejthetünk ki a kínai
gazdaságnak nevezett hatalmas szörnyetegre? Mark Farmaner, a kiemelkedően
sikeres – Burmában működő külföldi vállalatok ellen irányuló – tízéves Burma Campaign munkatársa szerint
„a kínai áruk bojkottja könnyű lehetőség a fogyasztók számára, de merő
időpocsékolás. Az emberi jogok kínai érvényesülését a fogyasztók úgy segíthetik
elő leghatásosabban, ha a közvetlenül az ezekben az ügyekben aktív csoportokat
támogatják. Ilyen pl. az Amnesty vagy a Free Tibet” [- vagy Magyarországon a Tibetet Segítő Társaság. a szerk.]

Rob Harrison, az Ethical
Consumer
szerkesztője nem osztja azt a véleményt, amely szerint a kínai
gazdasággal szembeni mindenféle fogyasztói ellenállás eleve reménytelen.
„Kétségtelen, hogy a fogyasztók nyomásgyakorlása jelentős változásokat hozott
nagyon sok kínai munkás munkakörülményeiben” – utalt a Nike és az Adidas ellen
szervezett globális kampányokra, amelyek nyomán ezek a vállalatok kénytelenek
voltak kínai beszállítóikat nemzetközi munkaügyi vizsgálat alá vetni.

 

Összetett stratégiák

Sharon Horn, a New York-i székhelyű Human Rights in China (HRIC) ügyvezető
igazgatója számos zavaró kételyt eloszlat. „Ha úgy döntesz, hogy nem veszel meg
egy kínai játékot, az remek” – mondta, „de a bojkott mellett elengedhetetlen az
is, hogy olyan ügyeket is támogass, mint a független szakszervezetek létrehozása
Kínában, vagy az olyan bebörtönzött munkaügyi aktivisták szabadon engedése,
akik munkajogi és túlmunka-ügyekben szervezkedtek.” „A kínai helyzet
orvoslására nincs egyetlen megoldás” – folytatta Sharon, „összetett stratégiára
van szükség, a bojkottok önmagukban nem elegendőek.”

A HRIC összetett stratégiájának része az Incorporating Responsibility 2008. Ez a
globális kampány a 2008-as pekingi Olimpiát megelőző időszakban a figyelmet a
kínai kormány sokat kritizált emberi jogi gyakorlatára irányítja. „Az IR 2008 a
vállalatoktól kezdve a kormányokon át a magánszemélyekig mindenkinek lehetőséget
biztosít, hogy valami pozitívat tegyen az emberi jogok előmozdításáért
Kínában.”

Nagyon nagy szükség van egy ilyen kampányra, mivel – Sharon
szerint – a kínai kormány az eddigieknél is keményebben sújt le az emberijogi
és munkajogi aktivistákra, szervezőkre. „Annak ellenére, hogy a bebörtönzést
kockáztatják, ezek az emberek nem hajlandók lemondani a változásért folytatott
küzdelemről. A legkevesebb, amit itt Nyugaton megtehetünk, hogy támogatjuk
őket.”

 

Az Ethical Consumer 2006. november-decemberi számában megjelent cikk szerkesztett
változata. Fordította Ferenczi István. Lefordítva és közzétéve a kiadó
engedélyével.

Kép [cc] Andrew
Huff

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás