Beperelték a KLM-et zöldre festés miatt
Támogasd ősszel induló kampányunkat, hogy még több zöldre festésnek, még több esetnek tudjunk utána járni!
Környezetvédelmi csoportok perlik az Air France KLM holland leányvállalatát a cég reklámkampánya miatt, mely szerintük megszegi az európai fogyasztóvédelmi előírásokat: félrevezeti az ügyfeleket azzal kapcsolatban, mennyire fenntarthatóak a légitársaság járatai.
A KLM greenwashing tevékenysége miatt a Fossielvrij NL holland aktivista-csoport két környezetvédelmi jogi szervezet (a ClientEarth és a Reclame Fossielvrij) támogatásával adta be a keresetet a KLM ellen július 6-án az Amsterdam Körzeti Bíróságon.
A KLM azt állítja, eurómilliókat invesztált már egy fenntarthatóbb légiflotta kialakításába, illetve a légiközlekedési ágazat 2050-re kitűzött célja, azaz a nettó zéró karbonkibocsátás elérésére törekszik; a légitársaság le is ült a környezetvédelmi csoportokkal tárgyalni még a kereset benyújtása előtt, de nem sikerült megfelelő megoldást találni.
„Világos, hogy nem lehet érdekünk ügyfeleink félrevezetése. A mi felelősségünk, hogy a jövőben az utazások a lehető legfenntarthatóbbak legyenek” – közölte a légitársaság a Reuters-nek küldött közleményében. „Azt gondoljuk, hogy a kommunikációnk megfelel az aktuális előírásoknak és szabályozásoknak.”
A KLM elakadt ennél a hamis üzenetnél, miszerint a fenntarthatóbb légiközlekedés felé tartana. Hiszen addig, amíg a cég a légi forgalom folyamatos növelését tervezi, mely a klíma összeomlásához vezet, erre semmi esélye nincs” – ezt már Hiske Arts, a Fossielvrij NL egy, a kampányban részt vevő munkatársa nyilatkozta.
Aktivisták klímaváltozással kapcsolatos perek százait indították el cégek, kormányzatok és hatóságok ellen, hogy megpróbálják felgyorsítani a világ alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállását, illetve, hogy tegyenek valamit az eszkalálódó klímaválság ellen.
A KLM megoldása a probléma része
Az aktivisták konkrétan a KLM „Repülj felelősséggel” reklámkampányát akarják leállítatni : szerintük a reklám sérti az EU (fogyasztókkal szemben folytatott) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló (2005/29/EK) irányelvét, és hamisan azt a képzetet kelti, hogy a KLM légi járatain való utazás nem fogja súlyosbítani a klímaválságot.
A KLM múlt decemberben indította el a reklámkampányt, arra buzdítva ügyfeleit, hogy támogassák a légi közlekedés „fenntartható jövőjének” kialakítását: az újraerdősítési projektek finanszírozásával vagy a zöldebb légi közlekedési üzemanyagok költségeihez való hozzájárulással. Ezt a fogyasztók a KLM CO2ZERO-akción keresztül tudták megtenni; ezt a programot a cég kifejezetten a légi közlekedésből eredő karbon-kibocsátás csökkentésére hozta létre.
Az aktivista csoportok szerint nem az extra pénz, hanem a kevesebb repülőgépjárat a megoldás.
Az aktivista csoportok szerint a légi közlekedést nem lehet elég gyorsan a globális klímacéloknak megfelelő módon fenntarthatóvá tenni pusztán azokkal az eszközökkel, amelyekkel a légi társaság operál, vagyis a fosszilis repülőgép-üzemanyag lecserélésével, a repülőgéphajtómű fejlesztésével, a hatékonyság növelésével vagy egyéb technológiával.
Támogasd ősszel induló kampányunkat, hogy még több zöldre festésnek, még több esetnek tudjunk utána járni!
A cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.