
| Frazon Zsófia
A pocakok pacásítása
Agócs Írisz illusztrációi közül nem cenzori, hanem elemző tekintetünk emelt ki néhányat, melyeken kövér emberek láthatóak hétköznapi helyzetekben.
Amikor egy alkotó munkái közül kiválogatunk néhányat, amelyek egyetlen helyzetet, érzést vagy gesztust sűrítenek egybe, könnyen eszünkbe jut Giuseppe Tornatore Cinema Paradiso című filmjének slusszpoénja: a kisvárosi moziban évtizedeken keresztül vetített filmek kivágott csókjeleneteiből összeillesztett montázsfilm, a maga megejtő érzelmességében, ironikus szerethetőségében.

Agócs Írisz: Átalakítás
A kompozíció első látásra csak az emlékezés eszköze: ismert vagy elfeledett rendezők, szereplők, helyszínek és korszakok egybekapcsolása. Mégis a korról árulkodik, az „illemtankönyvek” helyi változatairól és egyetlen gesztus (a csók) korabeli játékfilmes megformálásáról.
Agócs Írisz illusztrációi közül nem cenzori, hanem elemző tekintetünk emelt ki néhányat, melyeken kövér emberek láthatóak hétköznapi helyzetekben. Ahogy egymás mellett billegnek, hasonló érzésünk támad, mint a Tornatore-film befejező képsorainál: nem ismerjük a teljes történetet, hiszen csak egy-egy epizódot látunk, a részletek mégis felvázolnak különböző összefüggéseket.
A képeken a kövérség egyfelől forma: kerek elemek halmozása és komponálása. De ugyanúgy lelkiállapot, amely nemcsak a formák megrajzolásával, hanem a karakterek létrehozásával is egyenlő.
A képeken – akárcsak a mindennapokban – a kövérséggel kapcsolatos vélemények eltérőek: kövérnek lenni vidám dolog, a kövér emberek mosolygósak, nem idegeskednek – szól az egyik oldal.

Agócs Írisz: Blokknéni
De kövérnek lenni nehéz is, hiszen minden lassabb és körülményesebb, ruhát venni sem egyszerű, és az egészség sem jár kézen fogva az elszabadult zsírpárnákkal. Az egymásnak ellentmondó nézetek könnyen összekapcsolódnak az irónia eszközeivel; így történik ez Agócs Írisz képein is.
A billegő alakok nem visszataszítóak, vonzóvá mégsem teszik a kövérséget. Amennyire mesealakok, épp annyira valóságosak, ironikus, de semmiképp nem cinikus lenyomatai a hétköznapoknak.
A kerek formák nagyítása, a pocakok pacásítása, a statikusság, a mozgás, az egyensúly és a billegés ábrázolása, a stílusos kellékeknek (nagy csomagok, kerek dakszlik, oszlopszerű soványak) a figurákhoz ragasztása együttesen hozza létre blokknénik és blokkbácsik mesebeli, filmszerű, de a valósággal összekacsintó, felnőtt világát.
További képek Agócs Írisz blogján.
Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 18. számában.
Képek forrása [cc]: Agócs Írisz
***