fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Body-ösvényen

Wellness, fittness, spa – testünkkel ma már annyi dimenzióban
törődhetünk, amennyire csak futja időnkből, energiánkból és
mindenekelőtt persze pénztárcánk vastagságából.

Tiszta vagyok, ápolt vagyok – de
vajon ennyi elég-e, ha higiéniáról van szó? Az eredetileg skandináv és
németalföldi eredetű tisztálkodás-kultúra mára átcsapott egy magatartás- és
viselkedésszabályozó iparág termékrendszerének megvalósításába.

Az egyre szofisztikáltabb
termékpalettát istenítő marketingkommunikáció már nem az egészséget számonkérő
szigorral diktál, hanem finoman hajlik az ezotéria felé – nem a higiénia az
elsődleges feladat, nem is az egészség védelme. Amit ígér – és ezt bizonyosan
megvesszük, amikor a kasszánál fizetünk a combfeszesítő kivonatokért vagy a tejszínes-áfonyás
relaxáló maszkért -, az elsősorban a remény.

Szebbek és kívánatosabbak
leszünk: a szépségipar minden termékének ez a központi üzenete. Mára azonban a még
rohanó, de már elfáradt huszonegyedik századi városi embernek többre van
szüksége. Nyugalomra, ellazulásra, boldogságra, kisebb és nagyobb csodákra: a
bőr új bársonyosságára, az ellenkező nem képviselőinek állított biztos
csapdákra, sőt: szeretetre.

Desmond Morris, a kiváló és nálunk is jól ismert brit etológus és
magatartáskutató könyvet írt a szeretet egy sajátos vetületéről, Bensőséges érintések címmel. E művében
meggyőzően érvel az érintések fontosságáról és jelen idejű átkonvertálásáról: leírja,
hogy a modern ember a családi, baráti és egyéb közvetlen kapcsolatokban
csökkenő érintések miatt hogyan fordul a „hivatalos simogatókhoz”. Ők
ideig-óráig kielégítik ősi szükségleteinket, amelyek annyira erősek, hogy akár
fizetünk is érte: a fodrásznál, a kozmetikusnál, a masszőrnél.

Anélkül, hogy Morris elméletének
részletezésébe belemennénk, röviden tekintsük át, a kozmetikumok műfajainak
milyen burjánzása kínál számunkra efféle boldogságot. Igaz, jobb híján
„önérintésbe” csomagolva, de az üzenet magva: a gyártó szeret téged, a cég megsimogat.

A termékekkel, nyilván. Melyek
sokfélesége alig észrevehető, hisz egy-egy „műfajt” több megjelenítésben is
tálal az ipar. Tisztálkodni nemcsak a rusztikus hangulatot sugalló kancsóban
lévő állott vízzel és szappannal lehet
(ez a kelléktár néhány mai, provanszál, toszkánai vagy country-stílusú
hálószoba dísze, valódi alkalmazás nélkül – pedig milyen környezetbarát
lenne!), hanem egyéb fürdőalkalmatosságokkal is.

Fürdőgolyóval és fürdősóval,
tusfürdővel és csokoládé tusfürdővel – ez nem márkanév, hanem műfaji megnevezés!
-, fürdőolajjal és habfürdővel, luxusfürdővel és krémtusfürdővel.
Az elnevezéseket létező termékek megjelöléseiből válogattuk – maguk a
márkanevek a fantázia végtelen birodalmába röpítenének bennünket, nem beszélve
az e portálon azért mégiscsak kerülendő reklámról.

Megtisztult testünk további
ápolást igényel. Ebben segít – a közvetlen simogatás hatékonyságával – a
klasszikus testápoló, amelynek
ismerjük másnaposság elleni, frissítő és relaxáló válfajait is, vagy a csillámos
masszírozó testápoló
. Csillogunk, masszírozódunk és ápolódunk – 3 in 1!

A balzsam szó mitikus és bibliai
hangzása eleve levesz a lábunkról: halántékbalzsam,
ajakbalzsam, körömbalzsam és hajbalzsam
mellett sok más isteni kence vár a polcokon.

A cizellálódás és
partikularizálódás jegyében elhatárolható testtájaink helyileg alkalmazható,
különleges ápolásban részesülhetnek. Kézkrém
és lábkrém, körömápoló krém és dekoltázs-krém
– mind jól mutat a fürdőszoba polcán, és alkalmat ad a magunkkal való részletes
foglalatoskodásra. Nem találtam viszont hátkrémet, ami azt sugallja, hogy a
gyártó csak individuális felhasználásban gondolkodik.

Az evolúció eredeti állapotához
képest nem sok szőrt hagyott az emberen, de e kevéssel is aprólékosan elbíbelődünk.
Sampon, hajsampon (e név feltételezi a „sampon egyéb szőrzetre” termék meglétét),
hajkondicionáló, szilárd sampon és samponszappan
– a Hair című filmen szocializálódott szülők gyermekei már másképp figyelnek a
„bozontra”, mint elődeik.

A wellness-, fitness- és
spa-iparág nemcsak simogat, de komplex, már-már anyai gondoskodást ígér
testünk-lelkünk minden, általunk ismert és ismeretlen rezdülése felett. Itt már
nemcsak bódító nevű termékek szédítenek, hanem gépek, berendezések, sőt, a célnak
megfelelően épített intézmények.

Az elnevezés kereskedelmi
védjegy: ezeket a szavakat használjuk legkellemesebb pillanatainkban, leghőbb
vágyaink kifejezésekor. Már a szöveg is simogat, a tisztálkodás immár nem
kötelesség, hanem örömforrás is.

A csomagoláson lévő apró betűket
kevesen böngészik. A nagybetűk pedig azt ígérik, hogy az összetevők a tengerből
(algák), a hegyekből (ásványi kincsek), fűből-fából (növények), a természet és
a tudomány erőinek összefogásából és nagy-nagy szeretetből származnak. Hogy nem
ritkán erős kemikáliákról van szó, amelyek közül nem tudhatjuk, melyik milyen
reakciót vált ki – bennünk, a környezetünkben, a természetben? Ugyan: oly
esztétikus a csomagolás, oly lenyűgöző az illat! S végső soron, a lelkünket is
tisztíccsa…

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás