fbpx

| - kalas -

Tetrapukk

Dollárszagú Dobozos Dezső egyszer csak itt termett. Állítólag nem bírta tovább nézni, hogy milyen ciki ez a csöpögő zacskós, csörgő üveges magyar rendszerváltás. Azt mondta, hogy neki lenni sok-sok tőke, és ha ő iderittyenteni nekünk a tájba egy italdobozgyárat, attól kezdve csak úgy tejel majd a tetratőgyű magyar marha!

A kereskedelem bólogatott. Unta már a hűtőpultot törölgetni, meg hogy a
vásárlóknak van pofájuk visszajampizni a boltba és üres üvegeikért visszakérni a
betétdíjat. Mennyivel jobb bolt ennél az itallal együtt eladni a
csomagolóanyagot is (a dobozcsomagolás 20-30 Ft-tal drágítja az italt). Vegye
csak meg, vigye csak haza a palimadár, aztán csináljon vele, amit akar. „Ó vell,
vell palimeder – nyelvelt a dobozgyártó – az üres papírdobozt aztán lehet
megtartani magadnak, vagy lehet kidobni saját környezetbarát szemétdombra. Ó,
jeee, ez heppi választás neked egy szabad országban.”

 

És ezzel nekilendült az italok bedobozolása. Mára az üveges ivólevek
gyakorlatilag eltűntek, az eladott tej 30%-a pedig dobozos tartós tej. A
dobozgyártók kasszíroznak, a boltok szintúgy – miközben Magyarországon évente
körülbelül másfél milliárd kombinált italosdoboz repül a szemétbe (literes
dobozok meg a szívószálas szopókészülékek).

 

Ehhez előbb persze a fogyasztókat “át kellett állítani” a dobozos italra.
A tartós tejnél ez azért nehéz, mert a tejet bedobozolás előtt – pont a
többhónapos eltarthatóság végett – igen magas hőmérsékleten hőkezelik. Ez
jelentős mértékű vitamin- és tápértékcsökkenést okoz, miközben a tej elveszti
friss ízét és jellegzetes zamatát. Ellentétben a “csak” pasztőrözött zacskós
tejjel, amely 4-5 napig tejízű és friss marad. Ezért hívják friss tejnek. No
problem, a minőségi kérdést a tetrareklám egy laza barbatrükkel megoldotta. Így
lett nálunk a tartósból “hosszanfriss”.

Hossssszanfriss tej – nesze balek magyar, ezt kapd el!

 

A másik szójáték a “kartondoboz”, amely magát a csomagolást hivatott
bezöldíteni. Mint tudjuk a papírból, alufóliából és műanyagrétegekből
összesajtolt kombinált dobozok gyártása súlyos környezetterheléssel jár,
ráadásul az üres dobozt gazdaságosan újrafeldolgozni nálunk képtelenség. Az
igazi papírral ellentétben ez előregyártott szemét – amit kartondobozként
reklámozni és papírkonténerben összegyűjtetni a környezet és a fogyasztók
hülyítése.

 

Miként a dobozgyártó TetraPak prospektusa is, amelyben a világcég
újmagyarul mondja bele a képünkbe a frankót. “A mi környezetvédelmi tudatosságunk, a
tejüzemek és a felhasználók tudatosságához hasonlóan annyira nyilvánvaló, mint
amennyire szükséges”

Annyira
nyilvánvaló, amennyire szükséges… Ugye értik???

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás