• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A tévé a legveszélyesebb, a telefon jó eséllyel a legkevésbé mérgező

2014.11.11. /

A felelős gyártók a mobilokból lassan tényleg kivonják az egészségre káros PVC-t és az égésgátlókat. A teljes elektronikai termékskála kockázatmentesítésében azonban a többiek az Apple után kullognak.

A becslések szerint csak 2014-ben összesen 2,5 milliárd új mobiltelefont, számítógépet és táblagépet vásárolunk. Így soha nem volt még ennyire fontos, hogy gyártásuk, használatuk és hulladékká válásuk során milyen hatással vannak az egészségünkre és a környezetre. Hogy hol járnak a legnépszerűbb fogyasztói elektronikai termékek gyártói a zöldülés útján? Néhánynak még az első lépés sem sikerült, az elektronikai vállalatokról összességében elmondható, hogy képtelenek kezelni növekvő energialábnyomukat – derül ki a Greenpeace legújabb jelentéséből.

 

Már 8 éve figyelnek és várnak

A Greenpeace International 2006 óta ad közzé összefoglalót arról, milyen lépéseket tett vagy nem tett a piacot uraló 16 elektronikai cég azért, hogy a környezetünket benépesítő mobiltelefonok, táblagépek, számítógépek, játékkonzolok és televíziók a lehető legkevésbé károsítsák egészségünket és a környezetet. Az értékelés során figyelembe veszik a termékekben lévő egészségre veszélyes anyagokat, a gyártás energialábnyomát és a beszállítói láncok fenntarthatósági szempontjait.

 

A visszagyűjtés nem megoldás

2006 óta sok minden változott, de több piacvezető márkánál is elmaradtak a tervezett, vállalt változtatások. PC- és televízió-kábeleikben továbbra is nagy mennyiségben jelen van az egészségre ártalmas PVC, ami hulladékként hosszú évekig szennyezi a környezetet. A földünkön hegyekben álló mérgező elektronikus hulladék a becslések szerint 2017-re eléri majd a 65,4 millió tonnát. Hiába veszi vissza egyre több gyártó a használt termékeket, a begyűjtés terjedése nem tart lépést a fogyasztás növekedésével. Az elektronikus hulladék jelentős része még mindig a „Globális Dél” országaiban köt ki, károsítva a helyi közösségek egészségét és a környezetet.

 

 

PVC és BFR-ek
A PVC-t (polivinil-klorid) lágyított formájában használják az elektromos eszközökben szigetelésként és vezetékek burkolataként. A vinil-klorid, a PVC alapvető alkotóeleme rákkeltő és hormonzavart okozhat.
A BFR-ek brómtartalmú szerves vegyületek, melyeket égésgátlóként alkalmaznak. Mérgezőek, és mivel lassan bomlanak le, felhalmozódhatnak a szervezetben.
Az antimon-trioxid hatékony tűzálló képességgel rendelkezik, rákkeltő.

Úttörők többsége mobilgyártó

A káros anyagok jelenlététől legkevésbé a mobiltelefonoknál kell tartanunk: a piac több mint felét az Apple, a Nokia és a Samsung készülékei uralják, ezek pedig ma már egytől egyig PVC- és BFR-mentesek.

Az Apple volt az első márka, amely kivonta a PVC/BFR-t notebookjaiból és PC-iből, és jelenleg az egyetlen, amelynek kábelei és kiegészítői sem tartalmazzák e káros anyagokat. Az IMac és a MacBook az első PC-k, amelyek teljes mértékben a PVC/BFR-mentesek.

A Nokia (2014 tavaszától Microsoft Phone), tartja magát korábbi vállalásához: 2010 óta mobiltelefonjai mentesek mindenféle brómozott és klórtartalmú vegyülettől és az antimon-trioxidtól.

2013-ban a Nokia, az Apple és a Sony Mobile Communications után a Blackberry okostelefon gyártója, a RIM is elérte kitűzött célját: mobiltelefonjai PVC-, BFR- és ftalátmentesek. A 2013 után bevezetett Blackberry-termékek halogénmentesek.

Az Apple, az Acer, a Dell és a HP erőteljesen lobbizik azért, hogy az Európai Unió hozzon korlátozó rendelkezéseket a PVC és a BFR-ek alkalmazására. (Az Unió sajnálatosan lassú és bürokratikus működése miatt egy ilyen korlátozás leghamarabb 2018-ban kerülhet napirendre.)

A hulladék-visszavétel és -újrahasznosítás legszélesebb körben a mobiltelefonok esetében megoldott, az Apple és a Nokia jelentős globális rendszert működtet. A PC-gyártók között e téren a Dell vezet.

Ami a gyártás során felhasznált energia zöldítését illeti, a Lenovo és a Huawei pozitív példát mutatva kis naperőműveket telepít üzemeibe. Az Apple most tervezi első száz százalékban megújuló energiát használó üzemét iPhone-képernyők gyártására.

Jelenleg a Philips az egyetlen cég, amely teljesen PVC- és BFR-mentes televíziót gyárt Econova Led-TV néven.

 

 

A használt televíziók visszavételét és a hulladékkezelését gyakorlatilag egyetlen gyártó sem vállalja.

Követők és sereghajtók: részígéretek részteljesítése

A Lenovo, a Philips, a Toshiba és az indiai Wipro továbbra is tartja magát vállalásához, és azon van, hogy kivonja a káros anyagokat a teljes termékkínálatából.

Ahogy közeledett a vállalt (zömmel 2010-es) határidő a PVC/BFR kivonására számos vállalat – a HP, a Dell, a Lenovo, a Samsung, a Toshiba és a Microsoft – visszavonta ígéretét, majd a nyilvánosság nyomására újabb vállalásokat tettek, többnyire immár határidő nélkül.

Több cég néhány terméktípusra redukálta a veszélyes anyagok kivonását, így tett például az e téren piacvezető Samsung, amely a televíziókban továbbra is használja az egészségkárosító alapanyagokat. A HP és a Dell vállalása csak a kompjutereikre terjed ki, a Panasonic-nak csak a mobilkészülékei lesznek BFR-mentesek, a Sony a BFR-ek csupán néhány fajtáját tervezi kivonni. Még rosszabb a helyzet a Sharp és az indiai PC-gyártó HCL esetében, akik teljesen feladták korábbi vállalásaikat, és nem tervezik termékeik PVC/BFR-mentesítését.

A Microsoft is elállt PVC/BFR-mentesítési ígéretétől, és nem is tett újabb vállalást.

A sokáig csak nemzetközi internetes áruházával azonosított Amazon az e-könyv-olvasók után betört a táblagépek és a mobiltelefonok piacára is, amikor 2014 júniusában piacra dobta Fire Phone nevű okostelefonját. A cégóriás semmiféle információt nem tár a nyilvánosság elé fogyasztói elektronikai termékeinek környezeti hatásairól.

 

 

Legyenek átláthatók a beszállítói láncok!

A jelentés szerint a legfontosabb lépés az iparág méregtelenítése érdekében a beszállítói láncok átláthatóvá tétele, valamint az összes veszélyes vegyi anyag felhasználásának kivonása a teljes beszállítói láncból. A Greenpeace arra hívja fel a figyelmet, hogy a piac ilyen ütemű gyors növekedése mellett globális környezeti katasztrófához vezet, ha a gyártók nem vállalják föl a teljes, egyre növekvő fogyasztásra ösztönző üzleti modell átalakítását.

 

 

Nyomás alatt az Apple

Az Apple szorgalmában a zöldítés terén talán az is közrejátszott, hogy éveken keresztül különböző civilszervezetek, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi kampány keretein belül kérte a vállalatot a felelősebb és környezetbarátabb működésre.

Egyébként egy Iphone árának töredékért lehet teljesen etikus mobilt is venni.

 

Greenpeace anyaga alapján



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében