| Tudatos Vásárló
Így veszik rá a gyerekeket a boltokban a vásárlásra
A gyerekeket már fiatal korukban megcélozzák a különféle eladási trükkökkel, ezek a trükkök a türelmetlenségükre, a befolyásolhatóságukra és a fogékonyságukra épülnek javarészt.
A bevásárlás során a gyerekek is beleszólnak döntéseinkbe, csak a jelenlétük is jelentősen befolyásolják a szülők vásárlási döntéseit, emellett a gyerekek önállóan is vásárolnak és döntenek zsebpénzük elköltéséről. A gyerekeket már fiatal korukban megcélozzák különféle eladási trükkökkel, amelyek többek között testi adottságaikra, a bevásárlások közbeni türelmetlen magatartásukra, a fiatalok érzelmi befolyásolhatóságára és a reklámokra való fokozott fogékonyságára építenek.
A gyerekek testi adottságaira építő eladási gyakorlatok
Az áruházak berendezésének egyik szempontja a vásárlóközönség magassága. A nehezebben eladható, kevésbé keresett termékeket, vagy azokat, amelyek gyártója külön pénzt fizetett ezért, a könnyen elérhető, szemmagasságban, vagy a karnyújtásnyira lévő polcokra teszik. Ami elveszett tér a szülők szempontjából, annál értékesebb a gyerekeknek szóló árucikkek eladásához. Ezért számos olyan árucikk van, amelyek esetében a felnőtteknek szóló verziót szemmagasságba, míg a gyerekeknek szólót lejjebb helyezik. Például a mamáknak szóló tusfürdőt a felső polcokra, a gyerek, macis csomagolású fürdőhabot az alsó polcra.
Türelmetlenség
Ha már nagyon unják a gyerekek a vásárlást, sorban állást, nézelődést, és inkább játszanának valamivel, könnyen levesznek a polcokról játékokat, vagy játékos kinézetű tárgyakat, amelyek elérhető magasságban vannak. Erre a jelenségre az eladáshelyi marketinggel foglakozó szakemberek tudatosan építenek.
Saját kocsi
A gyerek számára jópofa unaloműzőnek tűnhet a saját bevásárlókocsi is, amivel „önállóan” intézheti saját kis bevásárlását a szülők mellett. A külön a gyerekek számára készített kisebb méretű kosarat, vagy kocsit rendszerint színesre festik, feldíszítik egy-két játékfigurával, és már vásárolhat is a gyerek! Aki nem tudja, az elképzelheti, milyen nehéz (és gyakran sikertelen kísérlet) elmagyarázni egy gyereknek, hogy miért nem vesszük meg azt a rengeteg hasznos és nélkülözhetetlen dolgot, amit a betett a saját kosarába.
Gyűjtőakciók
Egy másik rendszeresen alkalmazott dolog a gyűjtőakció, amikor a termékek mellé valamilyen gyűjthető apróságot csomagolnak, pl. matricákat, kártyákat, játékokat. Ezek többnyire apróságok, gyártási költségük alacsony, viszont serkentik a termék forgalmát is. Amellett, hogy hosszútávon helytelen vásárlói magatartásra neveli a gyerekeket, azért is káros, sokszor sajnos egészségtelen élelmiszernél találkozhatunk ilyen gyűjtőakciókkal. Ezek sokszor magas energia, cukor vagy zsírtartalmúak – nem éppen kívánatosak a gyerekek fizikai fejlődése szempontjából.
Pénztár előtt
Ide szinte minden üzletben kihelyeznek kisebb-nagyobb értékű apróságokat, gyakran olyan termékeket, amelyeket egyébként nem jutna eszünkbe megvásárolni, azonban a sorban állás alatti unalmas percek gyakran rábírnak minket arra, hogy bedobjunk még ezt-azt a kosárba. Sőt, ők inkább beesnek az utolsó pillanat előtti vásárlás, vásároltatás csapdájába.Természetesen itt is javarészt egészségtelen rágót, cukorkát, csokit találunk. Ezzel a trükkel egy közepes méretű és forgalmú bevásárlóközpont akár napi több százezer forintnyi terméket is eladhat a pénztár mellől.
Grafika: Szalay György
Ez nem fair!
Nem a gyerekek megszólítása az egyetlen probléma a szupermarketek tevékenységével kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a szupermarketek fenntarthatósági hatásaival, a tisztességtelen forgalmazói magatartással, és a Méltányos gyümölcsöt! kampány keretében a szupermarketek méltányos gyümölcskínálatának alakulásával. Olvass többet a tisztességtelen forgalmazó magatartásról itt:
Hallgasd meg, mit üzennek a banánmunkások!
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.