| Tudatos Vásárló
Az eddig véltnél sokkal nagyobb a hajózás széndioxid-kibocsátása
A hajók széndioxid-kibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték – erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.
Az ENSZ jelentése szerint a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású széndioxid elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összkibocsátásának csaknem 4,5 százaléka.
A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás – amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek – a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni az autók, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. Összehasonlításképpen: a légi szállítás következtében – amelyre hatalmas nyomást gyakorolnak a globális felmelegedés csökkentése érdekében – 650 millió tonna széndioxid kerül évente a légkörbe, alig több, mint a hajók kibocsátásának a fele.
Eddig az ENSZ Kormányközi Klímaváltozási Bizottsága (IPCC) úgy becsülte, hogy a hajózás miatt maximum 400 millió tonna széndioxid kerül a légkörbe évente, ám az új nemzetközi felmérés pontosabb számításokon alapul. Ráadásul azt is mutatja, hogy a CO2-kibocsátás vészesebb, mint gondolták, s hogy 2020-ra 30 százalékkal tovább növekszik.
“A rendszer nyilvánvaló hiányosságáról van szó. A hajózás eddig elkerülte a közfigyelmet, s a klímaváltozási tanácskozásokon sem került szóba. Remélem, hogy a hajózás káros hatása a következő ENSZ-egyezmény része lesz” – mondta Rajendra Pachauri, az IPCC elnöke.
A jelentés rendkívül kínos a négy megrendelő ország, köztük Anglia számára. A világ kormányai és az Európai Unió eddig következetesen amellett érvelt, hogy a hajózás káros hatása nem jelentős, mivel a globális CO2-kibocsátásnak csupán a 2 százalékát teszi ki, ezért a kormányok nem is számították bele a nemzeti CO2-kibocsátásba. A múlt hónapban nagy nyomásra az EU a légi szállítást ideiglenesen bevette a kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe, ám a hajózás nem került be.
A jelentésből az is kiderül, hogy más szennyező anyagok kibocsátása még nagyobb ütemben nő a széndioxidnál (több mint 30 százalékkal az elkövetkező 12 év alatt), így a kéné és a koromé, amelyek tüdőrákot, savas esőt és légzőszervi problémákat idéznek elő.
Ezek az egészségre káros hatások Európában főként Anglia és a La Manche-csatorna menti országok lakosait érintik, hiszen a La Manche a világ egyik legnagyobb hajóforgalmú területe. Egy nemrég készült vizsgálat eredménye szerint a világ hajói évente közvetlenül 60 ezer ember halálát idézik elő.
Forrás: MTI
Kép [cc] Yueng Ping, blentley