
A zöldre festés arcai 5. Egy kis rész környezetbarát, de az egészről beszélnek
2026-ban lép életbe az Unió új fekete listája, amely betiltja a zöldre festés bizonyos eseteit. Ezekkel ma még ugyan simán találkozhatunk a boltokban, reklámokban, de már most tudható, hogy egyértelműen félrevezetőek. Az egyik ilyen tiltandó csoportja a zöld állításoknak az, amikor valójában csak a termék, szolgáltatás kis része fenntartható, ám emiatt a nagy egészet annak mutatják.
2024 márciusától új korszak kezdődött a fogyasztóvédelemben: a zöld állítások, zöld marketing egy része végre tiltólistára került. Az EU új irányelve egy átfogó és szigorú fekete listát határozott meg, felsorolva azokat a feliratokat, eseteket, kommunikációs gyakorlatokat, amelyek egyértelműen félrevezetésnek, zöldre festésnek minősülnek és tilos lesz ezeket alkalmazni. Az irányelv már hatályba lépett, a következő lépés, hogy minden tagállam átültesse a saját jogrendszerébe. Erre 2026. szeptember 27-ig van ideje az országoknak, attól kezdve a lista az Unióban egységesen alkalmazható.
Sorozatunkban azt mutatjuk meg, mi lesz tilos 2026-tól – azaz mit tekinthetünk máris egyértelmű félrevezetésnek. Korábban bemutattuk, hogyan néz ki, ha túlzóan általános állításokkal (környezetbarát, öko, natúr, zöld) csábít, mikor gond, ha a karbonsemlegesség, klímasemlegesség a hívószó és miért baj, ha vizuálisan környezetbarátnak, zöldnek tűnik, de mindez nincs alátámasztva hiteles minősítéssel, vagy ha azzal mutatja magát fenntarthatónak, hogy azt ígéri, a jövőben el fog érni valamit.
A zéró toleranciát érdemlő, egyértelmű hamis zöld kommunikáció utolsó esetéhez értünk, ez pedig az, amikor a zöld állítás túloz, az egészre – termékre, cégre – vonatkozik, miközben csak egy részére igaz.
Minden körülmények között tiltandó, a 2005/29/EK irányelv I. mellékletében a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok közé sorolja, ha a környezetbarát jellegre vonatkozó állítás az egész termék vagy a gyártó/kereskedő üzleti tevékenységének egészére vonatkozik annak ellenére, hogy az ténylegesen a terméknek csak egy adott aspektusára vagy a kereskedő/gyártó cég egy konkrét, nem reprezentatív tevékenységére vonatkozik.
Továbbra sem lesz tilos a kereskedőnek/gyártónak, hogy környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat tegyen üzleti tevékenysége egészére nézve, ha ezek az állítások pontosak és ellenőrizhetők, és nem értékelik túl a környezeti előnyöket.
Tilos lesz például egy terméket „újrafeldolgozott anyagokból készült” termékként forgalmazni azt a benyomást keltve, hogy az egész termék újrafeldolgozott anyagból készült, ha valójában például csak a csomagolása készült újrahasznosított papírból vagy műanyagból.
De ilyen az is, amikor a kereskedő azt a benyomást kelti, hogy kizárólag megújuló energiaforrásokat használ, miközben a kereskedő több üzleti létesítménye valójában még fosszilis tüzelőanyagokat használ.
Szintén tilos lesz olyan előnyök reklámozása, amelyek nem relevánsak, és amelyeket nem a termék vagy a vállalkozás valamely jellemzője eredményez.
Általánosságban elmondható például, hogy a termékeken, a reklámokban látható zöld állítások nagy hányada a csomagolásra vonatkozik, miközben a csomagolás ugyan lényeges része egy terméknek, ám ökolábnyomának csak elhanyagolhatóan kis részét teszi ki.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
Ezeknek az állításoknak egy részét, azokat, amelyet a teljes gyártó cégre vonatkoznak vásárlóként továbbra is nehézkes, ha nem lehetetlen lesz vásárlóként ellenőriznünk. A termékeket látva azonban könnyebb a dolgunk.
Arra például, hogyan néz ki, amikor a fenntarthatósági eredmény nem releváns, mert nem a termék vagy a vállalkozás valamely fő jellemzője eredményezi, nem olyan rég láttunk egy meghatározó példát. Erősen kérdéses volt hatalmas fenntarthatósági eredményként reklámozni azt, amikor az üdítőgyártók az Európai Unió Egyszer használatos műanyagokról szóló irányelvének megfelelően a hulladékuk nagyrészét kitevő egyszer használatos műanyag palackjaikon lecserélték a műanyag kupakokat – rögzített műanyag kupakokra.
Vásárlóként gyakran látunk olyat is, amikor a zöld állítás az egész termékre vonatkozik, miközben valójában csak a csomagolást érinti. Például amikor a 10-es karton csomagolásban vett literes tejeken azt látjuk, hogy a csomagolás környezetbarát. Miközben csak a nagy kartondoboz van újrahasznosított papírból, a tejes doboz továbbra is 3 rétegű. A tejgyártásnak ráadásul nyilván nem a gyűjtőcsomagolás a legnagyobb környezeti hatása.
Mi a baj a zöldre festéssel?
A zöldre festés a gyártók kommunikációjának szerves részévé vált az elmúlt években, és hosszú ideig úgy tűnt, a fogyasztókra hárul a felelősség, hogy felismerjék a megtévesztő állításokat. Nyilvánvalóan irreális elvárás, hogy a vásárlók olyan mértékben felvilágosultak legyenek a környezetvédelmi kérdésekben, hogy mindössze néhány másodperc alatt el tudják dönteni, hogy zöldre festéssel van-e dolguk.
Hogyan vértezd fel magad a zöldre festés ellen?
- Ha túl zöld a termék ahhoz, hogy igaz legyen, akkor gyanakodj. A túl sok fenntarthatósági „logó”, százalékos ígéretek, a zöld szín használata, fák, levélkék, bolygó láttán szólaljon meg a vészcsengő, hogy itt zöldre festéssel állhatsz szemben.
- Ha nem akarsz latolgatni, sem utánajárni, hihetsz-e az ígéreteknek, inkább válaszd azt, amiben biztos vagy a vásárlás pillanatában.
Válaszd azokat a termékeket, amelyek környezeti hatását már igazolta a egy harmadik, független fél
Amiben megbízhatsz: ha a termék csomagolásán az EU Ecolabel virág címkéjét látod, akkor biztosan tudhatod, hogy a minősítés valós. AZ EU Ecolabel a legelterjedtebb ökocímke az Unióban. Egyik legfontosabb jellemzője, hogy a termékek teljes életciklus-elemzése (life-cycle assessment, LCA) után nyerhető el. Azaz a termék vagy szolgáltatás teljes életútja során vizsgálja annak környezetre gyakorolt potenciális hatásait. Ha az EU ökocímkét látjuk, biztosak lehetünk benne, hogy a minősítés nem csak a termék egy elhanyagolható részére vonatkozik.
Ha érdekel, milyen más hiteles ökocímkék vannak még, itt nézz körül.- Ha van időd, érdemes alaposabban utánanézni, milyen valódi környezeti teljesítmény áll egy fenntarthatósági címke, zöldnek tűnő csomagolás, ígéret vagy reklámüzenet mögött. Ha ténylegesen tesz a vállalat a fenntarthatóságért, arról a honlapján konkrét és pontos információt kell találnod. Az általánosságok és hangzatos jövőbeli ígéretek nem szolgálnak elegendő bizonyítékként. Akár a cég ügyfélszolgálatánál is érdeklődhetsz további felvilágosításért.
- Küldd el nekünk, ami gyanús! Ha a kedvenc termékedről szeretnéd megtudni, hihetsz-e a fenntarthatósági ígéreteinek, vagy olyan hirdetés, termék jön veled szembe, amely egyértelműen bosszantó zöldre festés, küldd el nekünk, és mi elmondjuk róla a véleményünket.
Ez a tartalom az európai fogyasztói szervezeteket tömörítő BEUC által támogatott projekt keretében jött létre, így olyan tevékenység része, amely az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Programjának (2020-2025) működési támogatásában részesül.