fbpx

| Jurecska Laura

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Zöld „celeb”: Ámon Ada

Most induló sorozatunkban ismert környezetvédőket faggatunk vásárlásról, bojkottról, elektromos kütyükről és reklámról. Elsőként Ámon Adát, az Energia klub vezetőjét kérdeztük.

Bojkottálsz most valamely márkát vagy céget?

Az én ízlésemnek a bojkott nagyon erős szó. Ahhoz valami nagyon durva dolognak kell történnie, hogy ilyet tegyek, pl. egy óriási olajszennyezés. De nincs autóm, úgyhogy ezzel nem tudok élni. Igyekszem kerülni az óriásmárkákat, valamint az egészségtelen ételeket és italokat propagáló márkákat is. Pozitívan közelíteném meg inkább a kérdést: olyan termékeket keresek, amelyek a fenntarthatósággal összeegyeztethetők.

Milyen termé(ke)t vásárolsz rendszeresen etikai megfontolásból?

Ha élelmiszerről van szó, igyekszem fair trade és organikus termékeket választani. Itt elsősorban a kávéra gondolok, aminek egyébként nagy fogyasztója vagyok és az egyéb, fejlődő világból érkező árukra. Nem vagyok nagyon elvakult „bio”. A tényleges bio-ság nekem azoknál az élelmiszereknél fontos, amikből sokat fogyasztunk: krumpli, hagyma, alma.

Mit teszel azért, hogy csökkentsd a saját környezeti lábnyomodat?

Szakmai okokból ez főleg az energiafelhasználás területén nyilvánul meg. Törekszem az energiafelhasználásomat minimalizálni a közlekedésben és a saját háztartásomban is. Nem járok autóval, még nyaralni is kerékpárral megyek, ha tehetem. Alacsonyan tartjuk otthon a hőmérsékletet fűtési idényben. Igyekszem minimalizálni a hulladékot is, dobozos helyett az üveges sört választom, ásványvíz helyett filterrel szűrt csapvizet iszunk.

A hivatalos utazásokat is személyes ökológiai lábnyomként számolom. Így fontos számomra, hogy az Energia Klubnál szelektáljuk, hogy milyen konferenciákra utazunk el, és ahová lehet, vonattal megyünk.

Mi volt mostanában a legnehezebb tudatos vásárlói döntésed?

Nem mintha nagyon szeretnék öltözködni, és ruházati boltokban, butikokban tölteni az időt, de én is csak „nőből” vagyok. A ruházkodás két okból szerepel a gyenge pontjaim között mégis. Egyrészt igazgatóként az aktuális divatot illene követnem. Másrészt próbálom megtalálni a pénzügyi és az ökológiai szempontok egyensúlyát. A textíliák nagy részét Ázsiában állítják elő, és itt találhatóak az „izzasztó”, alacsony munkabérű varrodák is. Inkább Európában előállított termékeket vásárolok, ami viszont drágább, és – bevallom – nem vetem meg a turkálókat sem.

Persze az olyan helyzetek is dilemma elé állítanak, amikor a hazai WC-papír és a szlovák reciklált között kell választanom.

Ha egy dolgot beültethetnél a vásárlók fejébe, mi lenne az?

Részesítsék előnyben a magyar termékeket, vegyék figyelembe az ökológiai szempontokat, és ne engedjenek a csábításnak: csak azt vegyék meg, amire tényleg szükségük van.

Autó vagy BKV?

Erre kérdésre korábban már válaszoltam: magam kerékpárral járok – még kosztümben is! Annyit tennék még ehhez hozzá, hogy az Energiaklubnál mi mindenkinek biztosítjuk a BKV-bérletet.

Critical Mass?

A Critical Mass már túlnőtt a kritikus tömegen, de a döntéshozatal sajnos nem nőtt még fel hozzá. Meggyőződésem, hogy a közelgő főpolgármester-választáson már komoly súlya lesz ennek a kérdésnek. Kőszegen járva örömmel tapasztaltam, hogy Critical Mass nélkül is látványos a kerékpárforgalom. Budapesten sokan keresnek kifogást arra, hogy miért nem választják a biciklit: nem akarnak bemenni az autók közé, rossz állapotúak a kerékpárutak.

Kinek adnád az Év legrosszabb vállalata címet? Miért? És kinek adnád az Év legjobb vállalata díjat? Miért?

Sajnos erre a kérdésre nem válaszolhatok. Klíma- és energiapolitikával foglalkozó független szakmai szervezet vezetőjeként energetikai céget – érthető okokból – eleve nem mondhatok. Más területen pedig nem vagyok annyira járatos. Félek attól, hogy olyat mondok, amit más szervezetek esetleg kifogásolnának.

Annyit azért jelzek, hogy nagy várakozásokkal és kíváncsisággal figyelem a hazánkban is megjelent „etikus bank” tevékenységét.

Kedvenc hazai üdülő/pihenőhelyed?

Sok időt töltök a Dunakanyarban, ahol a családnak van egy kis házikója, de nagyon szeretek az Őrségben, Balaton-felvidéken, illetve a Tisza mentén bringázni.

Mit gondolsz a jövőről? Optimista vagy pesszimista verzióban hiszel?

Ha pesszimista lennék, nem ülnék itt…

Ha egy kivételével minden elektronikus kütyüt fel kéne adnod, melyiket tartanád meg, és miért?

Valami zenegép, szerintem a zene nagyon fontos nyelv.

Hogyan takarékoskodsz az energiával? Adj nekünk egy tippet!

Többféle módon takarékoskodom, hiszen ezzel foglalkozom. Az olvasók figyelmébe ajánlanám a lakcimke.hu nevű oldalunkat, ahol nagyon sok szakszerű és megvalósítható tanácsokat olvashatnak.

Miután most nyáron aktuális, inkább hűtésről ejtenék pár szót. Azt tanácsolom, hogy ha a nagy melegben egy túlhűtött helyiségbe lépünk – bolt, közhivatal –, akkor jelezzük, hogy ez számunkra problémát jelent. Ugyanis nem csak energiafelhasználás szempontjából nem ajánlott 18°C-ra hűteni egy helyiséget, de ennek komoly egészségügyi kockázata is van. Maximum olyan hőmérsékletet állítsunk be a klímaberendezésen, amit télen szeretnénk érezni a szobában. Még jobb, ha a külső hőmérséklethez viszonyítunk: 5-6 foknál nagyobb eltérés nem tanácsos.

Kedvenc húsmentes ételed?

Lecsó.

Mit gondolsz a gyerekeknek szóló reklámokról?

Elítélem, és mivel többek között marketing-kommunikáció szakot is végeztem a Közgázon, mindig ki is szúrom ezeket. Undorító!

A „zöld” civil élet képviselői közül kitől kérdeznél, és mit?

Szabó Gyulától, az Ökoszolgálat vezetőjétől szeretném megkérdezni, hogy mennyire tartja sikeresnek az ablakszigetelési Energia Brigád programjukat, és milyen visszajelzéseket kapnak ezzel kapcsolatban az ügyfelektől?

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás