fbpx
dm zöld árcímke jelzés

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Zöld árcímke jelent meg a dm-ekben: jó irány, de nem igaz a teljes termékre

A Drogerie Markt szeptembertől zöld árcímkével teszi láthatóvá az üzleteiben, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat a gyártók. Megkerestük a dm-et, mondják el, mi alapján zöldülnek a címkék, mely termékek kaphatják meg ezt a fajta minősítést.

Egyre több üzletlánc törekszik arra, hogy kiemelje a valamilyen szempontból fenntarthatóbb forrásból származó termékeit. Vagyis egyre jobban eladhatóak a zöld termékek és egyre cikibb, ha nincs a kínálatban ilyen.

A dm-ben már jó pár éve elérhetők bizonyos öko tisztítószerek, natúrkozmetikumok és egyéb, a hagyományosnál fenntarthatóbb termékek, megoldások. Sőt, az üzletlánc törekszik arra, hogy trendvezető legyen, és egyre több környezetkímélő termék legyen a kínálatukban.

Szeptembertől újabb mankót kaptunk vásárlóként a dm-boltokban: zöld címkével jelzik a környezetbarát terméket, így könnyítve meg a fogyasztók dolgát. Ha rábízzuk magunkat a zöld árcímkére, nem kell tovább böngésznünk az összetevőket, sem azon lamentálnunk, hogy egy-egy bio, natural, 100%Natural felirat vagy logó mennyire hiteles, mennyit jelent. De tényleg megbízhatunk a dm “zöld minősítésében'”? 

Mi alapján kap egy termék zöld címkét?

Megkerestük a dm-et, mondják el nekünk, hogyan döntik el, melyik termék kaphat zöld címkét. Mint megtudtuk, a zöld színű árcímkét azoknál a termékeknél találjuk, amelyek rendelkeznek valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos minősítéssel, logóval (például FSC logó, Natrue logó stb). Vagyis a cég nem végez semmilyen minősítést, csak a már meglévő minősítéssel rendelkező termékeknél segít ezzel a vizuális elemmel – mondta el megkeresésünkre Pál-Nagy Szabina, a dm munkatársa.

A figyelembe vett logók listája a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült (a listát lásd lentebb). A környezetvédelmi és fenntarthatósági tanácsadó cég segítségével olyan címkéket választottak, amelyek mögött valódi tartalom van. A lista valóban erős, egyedül az RSPO, A Fenntartható Pálmaolaj logót nem látjuk szívesen ebben a sorban, hogy miért, arról korábban írtunk, de röviden itt is összefoglaljuk:

  • A legfrissebb kutatások szerint a tanúsított “fenntartható pálmaolaj” előállításához ugyanannyi, vagy még nagyobb mértékű erdőirtás kapcsolódik, mint a nem tanúsított pálmaolajhoz.
  • Az RSPO nem támaszt elég szigorú feltételeket. A szabályok önként vállaltak, áthágásuk szankciók nélkül marad, és nem jár feltétlenül az RSPO minősítés megvonásával.
  • Az RSPO minősítésű pálmaolajban simán lehet nagyobbrészt nem RSPO-olaj is. 
  • A pálmaolaj nem egészségesebb más hasonló termékeknél, sőt. 

Emellett még egy dolog merült fel bennük kritikaként: ha egy termék egyáltalán nem “zöld”,  nem fenntarthatóbb, mint a többi, zöld árcímkét kaphat a dm-ben amiatt, hogy fenntartható erdőgazdálkodásból származó (FSC)  papírba csomagolták. Szerintünk ez megtévesztő, hiszen így magának a terméknek nem sok, csupán a csomagolásának van köze a fenntarthatósághoz.

“A zöld címke természetesen nem állítja, hogy a termék minden fenntarthatósági szempontból fenntartható, csupán annyit, hogy van ilyen jellemzője – magát a jellemzőt pedig a logója, minősítése mutatja meg” – reagált erre Pál-Nagy Szabina.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Kíváncsiságból ellátogattunk egy dm-be, hogy megnézzük a zöld címkéket. Tényleg hasznos kezdeményezés, sokkal könnyebb választani, mondjunk egy müzlis polcnál, ha a zöld szempont mérvadó számunkra.

dm zöld árcímke könnyebb dönteni

Hasonló élményünk volt a kozmetikumoknál is, egyértelműen látszott, melyek a minősítetten bio kozmetikumok. Kis hibákat még ugyan találtunk, például a kozmetikumoknál egy-egy terméken messziről is látszott az ökocímke, mégsem kapott zöld jelzést, illetve találtunk egy olyan sajtos tallért, ami zöld árcímkét kapott, mégsem volt rajta pecsét.

dm zöld árcímke jelzés hiányzik
Az ECOCERT és a COSMOS logó miatt ezek a termékek jogosan kapnának zöld árcímkét

A borotválkozás utáni termékeknél aztán megláttuk pontosan azt, amitől tartottunk: egy totál hagyományos termék árcímkéje bezöldült, mert a papírboboz FSC minősítésű papírból készült. Jogos, bár a beltartalomról ez nem sokat mond el és megtévesztő lehet azok számára, akik nem ismerik eléggé az ökocímkéket, és emiatt azt hiszik, hogy valóban zöld terméket választottak.

Milyen ökocímkéktől zöldül be a dm árcímkéje?

A tudatosvasarlo-hu-n megtalálod Termékcímke adatbázisunkat, ahol megnézheted, mit tudnak a termékeken látható öko- és veszélyességi címkék. 

BIOKONTROLL HUNGÁRIA (HU ÖKO-01): Ökológiai (öko, bio, biológiai, organikus) jelölés, amit a jogszabályok betartásán túl, a hatósági kontroll alatt működő ellenőrzési rendszerben előállított élelmiszerek kaphatnak meg tanúsítást követően.

blauer_engel zöld címkeBLAUER ANGEL (THE GERMAN ECOLABEL): Német ökocímke, magas elvárásokat képvisel a környezetbarát terméktervezés területén.

BIO–AUSTRIA: Osztrák biominősítés, a természeti környezetre kedvező módon, a jogszabályoknak megfelelően előállított élelmiszerek kaphatják meg.

CERTIFIED SUSTAINABLE PALM OIL (CSPO): Fenntartható és nyomon követhető termelésből származó pálmaolaj.

COSMEBIO: A címkét azon kozmetikumok kaphatják meg, amelyeknek összetevői 95-100%-ban természetes eredetűek, a növényi alapanyagok 95-100%-ban ökológiai gazdálkodásból származnak valamint legalább az összetevők 10%-ának szervesnek kell lenniük.

COSMOS (COSMETICS ORGANIC STANDARD) ORGANIC: Az ökocímkét azon kozmetikumok kaphatják meg, amelyek összetevői 95-100%-ban természetes eredetűek, a növényi alapanyagok 95-100%-ban ökológiai gazdálkodásból származnak, az összetevők legalább 20%-ának szervesnek kell lennie.

CRADLE TO CRADLE CERTIFIEDTM PRODUCTS PROGRAM: A bölcsőtől a bölcsőig tanúsítás – a biztonságos anyagok, az újrahasznosítás, a megújuló energiák, a víztakarékosság és a társadalmi felelősségvállalás figyelembevételével.

DEMETER INTERNATIONAL E. V.: A Demeter védjegy a biodinamikus gazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál, alapelveik a vegyszermentesség, a biológiai életfolyamatok erősítése és támogatása. A védjegyhez az összetevők legalább 95%-ának ökológiai minősítésűnek kell lennie.

ECOCERT: Az Ecocert az ökológiai mezőgazdasági termékek tanúsítását végzi, a teljes ellátási láncot ellenőrzik, az alapanyagoktól a késztermékig, az ökocímkét a kritériumoknak megfelelő termékek kaphatják meg.

EMAS: EUROPEAN ECO-MANAGEMENT AND AUDIT SCHEME: Folyamatosan javuló környezetvédelmi teljesítmény a minimális jogszabályi előírásokon túl.

eu_ecolabel zöld címkeEU ECOLABEL: Azon termékek ökocímkéje, amelyek teljes életciklusuk alatt megfelelnek a szigorú környezetvédelmi előírásoknak. Előtérben a körforgásos gazdaság, a hulladékszegény gyártási folyamat és az újrahasznosítható termékek.

EU ORGANIC FARMING LOGO: Az ökocímke biogazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál az Európai Unióban. A logó alatt fel kell tüntetni az ellenőrző szerv kódját és az összetevők származási helyét. A terméknek 95%-ban kell bio összetevőket tartalmaznia, a fennmaradó 5%-ra szigorú előírások vonatkoznak.

FSC – FOREST MANAGEMENT CERTIFICATION – FELELŐS ERDŐGAZDÁLKODÁS TANÁCSA: Az önkéntes tanúsítás igazolja, hogy a fa alapanyagú termék felelősen kezelt erdőkből származik. (Trópusi erdők és nagyvállalatok részére.)

GERMAN BIO-SIEGEL: Az ökocímke biogazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál Németországban.

GLOBAL ORGANIC TEXTILE STANDARD:Egyesített szabvány a természetes-textilfeldolgozásra, a címke jelzi, hogy az alapanyagoktól kezdve a betakarításon keresztül a gyártásig a termék ökológiai, környezetvédelmi és társadalmi előírások betartásával készül.

ICEA – KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS ETIKAI MINŐSÍTŐ INTÉZET: A címkét olyan vállalatok kaphatják meg ellenőrzés és minősítés után, amelyek tevékenységeik során különös figyelmet fordítanak a munkavállalói, fogyasztói jogok tiszteletben tartására valamint a természeti értékek védelmére.

INTERNATIONAL ORGANIC AND NATURAL COSMETICS CORPORATION BDIH STANDARD: A szabvány meghatározza a kozmetikumokban felhasznált össze-tevők előállításának, valamint azok feldolgozásának követelményeit. A „Certifi ed Natural Cosmetics” ökocímkét a természetes kozmetikumok kaphatják meg.

LEAPING BUNNY CERTIFICATION: Az Ugró Nyuszi ökocímkével az a termék jelölhető, amely gyártója önként vállalja, hogy az állatkísérleteket a termékfejlesztés minden szakaszában kiküszöböli.

NATRUE: Saját kritériumrendszerrel rendelkező minősító szervezet. A címkét 3 szinten lehet megszerezni. Natúr kozmetikumok bio összetevőkkel: legalább 70% ökológiai gazdálkodásból származó alapanyag; Bio kozmetikumok legalább 95% ökológiai gazdálkodásból származó alapanyag.

NATURIX: Magyar natúrkozmetikai minősítés az ISO 16128-as szabvány alapján.

 nordic ecolabel zöld címkeNORDIC ECOLABEL OR „SWAN”: A skandináv országok által használt ökocímke, számos termékcsoportra (köztük élelmiszerekre és kozmetikumokra) használható. A skandiváv országok jogszabályi előírásainak való megfelelésen túl a Skandináv Ökocímke Bizottság által támasztott kritériumoknak is meg kell felelni.

ÖSTERREICHISCHES UMWELTZEICHEN (AUSTRIAN ECOLABEL): Osztrák ökocímke, amely életciklus szemléletű. A címke igénylése és elbírálása adatszolgáltatáson alapul. Az odaítélés főbb szempontjai a környezetre és az egészségre gyakorolt hatások (nyersanyagok, kibocsátások, hulladék, csomagolás, szállítás).

PEFC – AZ ERDŐTANÚSÍTÁS TÁMOGATÁSÁNAK PROGRAMJA: A címke jelzi, hogy a termék faanyaga PEFC tanúsítvánnyal rendelkező erdőből származik, amelyet a legszigorúbb környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági követelményeknek megfelelően kezelnek. (Európai erdők és kisvállalatok részére.)

REPET – RECYCELTES PET, ÚJRAHASZNOSÍTOTT PET: Italgyártók által használt logó, amely egy eljárást szemléltet, a teljes mértékben újrahasznosított PET anyagból készült palackokon található meg. Önkéntes vállalás a körforgásos gazdaság megteremtésének keretein belül.

SOIL ASSOCIATION ORGANIC STANDARD: Tanúsítást követően szerezhető meg az élelmiszer és a kozmetikai ipar szereplői számára, amennyiben megfelelnek a követelményeknek.

UNITED STATES DEPARTMENT OF AGRICULTURE ORGANIC LABELS: Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma nemzeti szabványokat hozott létre, amelyek szabályozzák a bio élelmiszerek címkézését. A címke megszerzése a szabályozott élelmiszer kategóriákban tanúsításhoz kötött.

(A vásárlók tájékoztatását egy kis füzettel segítik)

Bővül a hazai forrású termékek sora is

Ami a hazai natúr/bio termékeket illeti, a választék folyamatosan bővül a vásárlók igénye alapján. A cég kérdőíves felmérést is végzett, amiből egyértelműen kiderült, hogy még több fenntartható termékkel szeretnének találkozni a boltokba betérő vásárlók, de Pál-Nagy Szabina azt mondja, ez saját törekvés is. “A választék pl. mosható pelenkával és egészségügyi betéttel, intim kehellyel, mosható vattakoronggal bővült, továbbá nagyobb teret kapnak a már eddig is jelen lévő magyar natúrkozmetikai márkáknak (pl. Yamuna, Pom Pom, Manna és élelmiszereknek (Pödör), de a saját márkás termékeknél is nagy hangsúlyt helyezünk a fenntarthatóságra” — teszi hozzá. A mosható termékeket mi ugyan még nem találtuk, de valószínűleg még nem mindegyik boltban vannak jelen.


LIFE ITM logo

A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles. A cikket az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében társfinanszírozta. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás