Zöld árcímke jelent meg a dm-ekben: jó irány, de nem igaz a teljes termékre
A Drogerie Markt szeptembertől zöld árcímkével teszi láthatóvá az üzleteiben, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat a gyártók. Megkerestük a dm-et, mondják el, mi alapján zöldülnek a címkék, mely termékek kaphatják meg ezt a fajta minősítést.
Egyre több üzletlánc törekszik arra, hogy kiemelje a valamilyen szempontból fenntarthatóbb forrásból származó termékeit. Vagyis egyre jobban eladhatóak a zöld termékek és egyre cikibb, ha nincs a kínálatban ilyen.
A dm-ben már jó pár éve elérhetők bizonyos öko tisztítószerek, natúrkozmetikumok és egyéb, a hagyományosnál fenntarthatóbb termékek, megoldások. Sőt, az üzletlánc törekszik arra, hogy trendvezető legyen, és egyre több környezetkímélő termék legyen a kínálatukban.
Szeptembertől újabb mankót kaptunk vásárlóként a dm-boltokban: zöld címkével jelzik a környezetbarát terméket, így könnyítve meg a fogyasztók dolgát. Ha rábízzuk magunkat a zöld árcímkére, nem kell tovább böngésznünk az összetevőket, sem azon lamentálnunk, hogy egy-egy bio, natural, 100%Natural felirat vagy logó mennyire hiteles, mennyit jelent. De tényleg megbízhatunk a dm “zöld minősítésében'”?
Mi alapján kap egy termék zöld címkét?
Megkerestük a dm-et, mondják el nekünk, hogyan döntik el, melyik termék kaphat zöld címkét. Mint megtudtuk, a zöld színű árcímkét azoknál a termékeknél találjuk, amelyek rendelkeznek valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos minősítéssel, logóval (például FSC logó, Natrue logó stb). Vagyis a cég nem végez semmilyen minősítést, csak a már meglévő minősítéssel rendelkező termékeknél segít ezzel a vizuális elemmel – mondta el megkeresésünkre Pál-Nagy Szabina, a dm munkatársa.
A figyelembe vett logók listája a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült (a listát lásd lentebb). A környezetvédelmi és fenntarthatósági tanácsadó cég segítségével olyan címkéket választottak, amelyek mögött valódi tartalom van. A lista valóban erős, egyedül az RSPO, A Fenntartható Pálmaolaj logót nem látjuk szívesen ebben a sorban, hogy miért, arról korábban írtunk, de röviden itt is összefoglaljuk:
- A legfrissebb kutatások szerint a tanúsított “fenntartható pálmaolaj” előállításához ugyanannyi, vagy még nagyobb mértékű erdőirtás kapcsolódik, mint a nem tanúsított pálmaolajhoz.
- Az RSPO nem támaszt elég szigorú feltételeket. A szabályok önként vállaltak, áthágásuk szankciók nélkül marad, és nem jár feltétlenül az RSPO minősítés megvonásával.
- Az RSPO minősítésű pálmaolajban simán lehet nagyobbrészt nem RSPO-olaj is.
- A pálmaolaj nem egészségesebb más hasonló termékeknél, sőt.
Emellett még egy dolog merült fel bennük kritikaként: ha egy termék egyáltalán nem “zöld”, nem fenntarthatóbb, mint a többi, zöld árcímkét kaphat a dm-ben amiatt, hogy fenntartható erdőgazdálkodásból származó (FSC) papírba csomagolták. Szerintünk ez megtévesztő, hiszen így magának a terméknek nem sok, csupán a csomagolásának van köze a fenntarthatósághoz.
“A zöld címke természetesen nem állítja, hogy a termék minden fenntarthatósági szempontból fenntartható, csupán annyit, hogy van ilyen jellemzője – magát a jellemzőt pedig a logója, minősítése mutatja meg” – reagált erre Pál-Nagy Szabina.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Kíváncsiságból ellátogattunk egy dm-be, hogy megnézzük a zöld címkéket. Tényleg hasznos kezdeményezés, sokkal könnyebb választani, mondjunk egy müzlis polcnál, ha a zöld szempont mérvadó számunkra.
Hasonló élményünk volt a kozmetikumoknál is, egyértelműen látszott, melyek a minősítetten bio kozmetikumok. Kis hibákat még ugyan találtunk, például a kozmetikumoknál egy-egy terméken messziről is látszott az ökocímke, mégsem kapott zöld jelzést, illetve találtunk egy olyan sajtos tallért, ami zöld árcímkét kapott, mégsem volt rajta pecsét.
A borotválkozás utáni termékeknél aztán megláttuk pontosan azt, amitől tartottunk: egy totál hagyományos termék árcímkéje bezöldült, mert a papírboboz FSC minősítésű papírból készült. Jogos, bár a beltartalomról ez nem sokat mond el és megtévesztő lehet azok számára, akik nem ismerik eléggé az ökocímkéket, és emiatt azt hiszik, hogy valóban zöld terméket választottak.
Milyen ökocímkéktől zöldül be a dm árcímkéje?
A tudatosvasarlo-hu-n megtalálod Termékcímke adatbázisunkat, ahol megnézheted, mit tudnak a termékeken látható öko- és veszélyességi címkék.
BIOKONTROLL HUNGÁRIA (HU ÖKO-01): Ökológiai (öko, bio, biológiai, organikus) jelölés, amit a jogszabályok betartásán túl, a hatósági kontroll alatt működő ellenőrzési rendszerben előállított élelmiszerek kaphatnak meg tanúsítást követően.
BLAUER ANGEL (THE GERMAN ECOLABEL): Német ökocímke, magas elvárásokat képvisel a környezetbarát terméktervezés területén.
BIO–AUSTRIA: Osztrák biominősítés, a természeti környezetre kedvező módon, a jogszabályoknak megfelelően előállított élelmiszerek kaphatják meg.
CERTIFIED SUSTAINABLE PALM OIL (CSPO): Fenntartható és nyomon követhető termelésből származó pálmaolaj.
COSMEBIO: A címkét azon kozmetikumok kaphatják meg, amelyeknek összetevői 95-100%-ban természetes eredetűek, a növényi alapanyagok 95-100%-ban ökológiai gazdálkodásból származnak valamint legalább az összetevők 10%-ának szervesnek kell lenniük.
COSMOS (COSMETICS ORGANIC STANDARD) ORGANIC: Az ökocímkét azon kozmetikumok kaphatják meg, amelyek összetevői 95-100%-ban természetes eredetűek, a növényi alapanyagok 95-100%-ban ökológiai gazdálkodásból származnak, az összetevők legalább 20%-ának szervesnek kell lennie.
CRADLE TO CRADLE CERTIFIEDTM PRODUCTS PROGRAM: A bölcsőtől a bölcsőig tanúsítás – a biztonságos anyagok, az újrahasznosítás, a megújuló energiák, a víztakarékosság és a társadalmi felelősségvállalás figyelembevételével.
DEMETER INTERNATIONAL E. V.: A Demeter védjegy a biodinamikus gazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál, alapelveik a vegyszermentesség, a biológiai életfolyamatok erősítése és támogatása. A védjegyhez az összetevők legalább 95%-ának ökológiai minősítésűnek kell lennie.
ECOCERT: Az Ecocert az ökológiai mezőgazdasági termékek tanúsítását végzi, a teljes ellátási láncot ellenőrzik, az alapanyagoktól a késztermékig, az ökocímkét a kritériumoknak megfelelő termékek kaphatják meg.
EMAS: EUROPEAN ECO-MANAGEMENT AND AUDIT SCHEME: Folyamatosan javuló környezetvédelmi teljesítmény a minimális jogszabályi előírásokon túl.
EU ECOLABEL: Azon termékek ökocímkéje, amelyek teljes életciklusuk alatt megfelelnek a szigorú környezetvédelmi előírásoknak. Előtérben a körforgásos gazdaság, a hulladékszegény gyártási folyamat és az újrahasznosítható termékek.
EU ORGANIC FARMING LOGO: Az ökocímke biogazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál az Európai Unióban. A logó alatt fel kell tüntetni az ellenőrző szerv kódját és az összetevők származási helyét. A terméknek 95%-ban kell bio összetevőket tartalmaznia, a fennmaradó 5%-ra szigorú előírások vonatkoznak.
FSC – FOREST MANAGEMENT CERTIFICATION – FELELŐS ERDŐGAZDÁLKODÁS TANÁCSA: Az önkéntes tanúsítás igazolja, hogy a fa alapanyagú termék felelősen kezelt erdőkből származik. (Trópusi erdők és nagyvállalatok részére.)
GERMAN BIO-SIEGEL: Az ökocímke biogazdálkodásból származó termékek jelölésére szolgál Németországban.
GLOBAL ORGANIC TEXTILE STANDARD:Egyesített szabvány a természetes-textilfeldolgozásra, a címke jelzi, hogy az alapanyagoktól kezdve a betakarításon keresztül a gyártásig a termék ökológiai, környezetvédelmi és társadalmi előírások betartásával készül.
ICEA – KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS ETIKAI MINŐSÍTŐ INTÉZET: A címkét olyan vállalatok kaphatják meg ellenőrzés és minősítés után, amelyek tevékenységeik során különös figyelmet fordítanak a munkavállalói, fogyasztói jogok tiszteletben tartására valamint a természeti értékek védelmére.
INTERNATIONAL ORGANIC AND NATURAL COSMETICS CORPORATION BDIH STANDARD: A szabvány meghatározza a kozmetikumokban felhasznált össze-tevők előállításának, valamint azok feldolgozásának követelményeit. A „Certifi ed Natural Cosmetics” ökocímkét a természetes kozmetikumok kaphatják meg.
LEAPING BUNNY CERTIFICATION: Az Ugró Nyuszi ökocímkével az a termék jelölhető, amely gyártója önként vállalja, hogy az állatkísérleteket a termékfejlesztés minden szakaszában kiküszöböli.
NATRUE: Saját kritériumrendszerrel rendelkező minősító szervezet. A címkét 3 szinten lehet megszerezni. Natúr kozmetikumok bio összetevőkkel: legalább 70% ökológiai gazdálkodásból származó alapanyag; Bio kozmetikumok legalább 95% ökológiai gazdálkodásból származó alapanyag.
NATURIX: Magyar natúrkozmetikai minősítés az ISO 16128-as szabvány alapján.
NORDIC ECOLABEL OR „SWAN”: A skandináv országok által használt ökocímke, számos termékcsoportra (köztük élelmiszerekre és kozmetikumokra) használható. A skandiváv országok jogszabályi előírásainak való megfelelésen túl a Skandináv Ökocímke Bizottság által támasztott kritériumoknak is meg kell felelni.
ÖSTERREICHISCHES UMWELTZEICHEN (AUSTRIAN ECOLABEL): Osztrák ökocímke, amely életciklus szemléletű. A címke igénylése és elbírálása adatszolgáltatáson alapul. Az odaítélés főbb szempontjai a környezetre és az egészségre gyakorolt hatások (nyersanyagok, kibocsátások, hulladék, csomagolás, szállítás).
PEFC – AZ ERDŐTANÚSÍTÁS TÁMOGATÁSÁNAK PROGRAMJA: A címke jelzi, hogy a termék faanyaga PEFC tanúsítvánnyal rendelkező erdőből származik, amelyet a legszigorúbb környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági követelményeknek megfelelően kezelnek. (Európai erdők és kisvállalatok részére.)
REPET – RECYCELTES PET, ÚJRAHASZNOSÍTOTT PET: Italgyártók által használt logó, amely egy eljárást szemléltet, a teljes mértékben újrahasznosított PET anyagból készült palackokon található meg. Önkéntes vállalás a körforgásos gazdaság megteremtésének keretein belül.
SOIL ASSOCIATION ORGANIC STANDARD: Tanúsítást követően szerezhető meg az élelmiszer és a kozmetikai ipar szereplői számára, amennyiben megfelelnek a követelményeknek.
UNITED STATES DEPARTMENT OF AGRICULTURE ORGANIC LABELS: Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma nemzeti szabványokat hozott létre, amelyek szabályozzák a bio élelmiszerek címkézését. A címke megszerzése a szabályozott élelmiszer kategóriákban tanúsításhoz kötött.
(A vásárlók tájékoztatását egy kis füzettel segítik)
Bővül a hazai forrású termékek sora is
Ami a hazai natúr/bio termékeket illeti, a választék folyamatosan bővül a vásárlók igénye alapján. A cég kérdőíves felmérést is végzett, amiből egyértelműen kiderült, hogy még több fenntartható termékkel szeretnének találkozni a boltokba betérő vásárlók, de Pál-Nagy Szabina azt mondja, ez saját törekvés is. “A választék pl. mosható pelenkával és egészségügyi betéttel, intim kehellyel, mosható vattakoronggal bővült, továbbá nagyobb teret kapnak a már eddig is jelen lévő magyar natúrkozmetikai márkáknak (pl. Yamuna, Pom Pom, Manna és élelmiszereknek (Pödör), de a saját márkás termékeknél is nagy hangsúlyt helyezünk a fenntarthatóságra” — teszi hozzá. A mosható termékeket mi ugyan még nem találtuk, de valószínűleg még nem mindegyik boltban vannak jelen.
A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles. A cikket az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében társfinanszírozta.