fbpx

| Csillag Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Woodstocktól a Tescoig

Szivárvány Harcosok Klubja, azaz Sziget Zöld Udvar 2005

1993 – Diáksziget néven megtartják az első nagyszabású fesztivált az óbudai Hajógyári szigeten. A fesztivál óriási sikert hoz. A két (!) színpadon fellépő – túlnyomórészt hazai – együttesek koncertjeire 43 ezren látogatnak el, a napi belépő ára 300 forint.

1994 Megtörténik a nagy „áttörés”. A klasszikus amerikai ellenkultúra kultikus helyszínét felidézve a Diáksziget neve Eurowoodstock. 18 helyszínen zajlanak az események 143 ezer nézővel. A napilapok arról cikkeznek, hogy a fesztivál „kinőtte” a Hajógyári szigetet.

1996 – A rendezvény felveszi a főszponzor nevét, és létrejön a Pepsi Sziget. A „biztos” szponzornak köszönhetően a Sziget immáron nyereséges vállalkozás, 206 ezer látogató kíváncsi a kínálatra.

2005 – A fesztiválon szeretnék meghaladni az eddigi látogatási rekordot, és 400 fölé menni. Egy napijegy ára 4000 forint.

Az eredeti Sziget légköre és üzenete elválaszthatatlan volt a rendszerváltás utáni „felszabadulás” hangulatától. Végre tényleges teret kapott a mindenkori establismenttel szembeni alternatív kultúra. Ezt jól szimbolizálta az „Eurowoodstock” elnevezés is. Woodstock szellemét a legtisztább és legátfogóbb ellen-kulturális üzenetek határozták meg: a fogyasztói társadalom tömegámításától való elfordulás, a militarizmussal való szembehelyezkedés, a sokszínűség dicsérete és a természettől való elidegenedés levetkőzése.

A magyarországi zöldek és alternatívok is ebben a szellemben jelentek meg a Szigeten, eleinte csak spontán módon és kisebb csoportokban, később szervezettebben (az elmúlt négy évben) a Zöld Udvar keretein belül. Középpontban itt is az új társadalmi alternatívák megfogalmazása, a technokrata konzum-kultúrával szemben a szelíd, ökológiai látásmód megjelenítése állt.

A Sziget történetének egy évtizede alatt azonban láthatóvá vált, hogy a fesztivál fokozatosan és sajnos folyamatosan eltávolodik eredeti szellemiségétől, egyre inkább beilleszkedik a gerjesztett tömegfogyasztás hatalmas gépezetébe. Bár természetesen a Szigeten ma is vannak felemelő pillanatok, megkapó jelenetek, vagy emlékezetes találkozások, ám az elgondolkodtató, emberi, inspiráló momentumok igencsak eltörpülnek a szórakoztató-ipar ipari szórakoztatása mellett.  Ebben a csillogó-villogó bazárvilágban a Zöld Udvar immáron egy, a Szigeten belüli sziget, ahol az óriáscégek olajozottan működő gépezete (pl. ez évben már a „kitelepített” Tesco) mellett a „szivárványharcosok” folytatják hétköznapi küzdelműket a fenntarthatóság, az egyensúly és az ökológiai bölcsesség érvényesítéséért.

Válogatás a témákból: Csernobil, Majak, Paks és az antinukleáris mozgalom; Energia forradalom; Erdei iskolák; Erőszakmentesség; Éghajlatváltozás; Felelős állattartás; Fenntartható Közlekedés; Génmanipuláció; Globalizáció-kritika; Környezeti nevelés; Méltányos Kereskedelem, Ökopolitika; Szelektív hulladékgyűjtés; Verespatak; Zengő.

Csillag Gábor a Zöld Fiatalok munkatársa.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás