fbpx
vásárlás SZJA visszatérítés

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem minden bolt tartja be az új garanciaszabályokat – sávos jótállás a gyakorlatban

2021-től új sávos jótállási szabályok érvényesek, amelyek lényege leegyszerűsítve, hogy minél drágább egy termék, annál hosszabb kötelező jótállási idő vonatkozik rá. Annak jártunk utána, mi történt a bevezetés óta, mennyire értik a vásárlók, mennyire tartják be a boltok az új garanciaszabályokat.

Új időszak kezdődött az idén a nagyobb értékű termékeknél, elsősorban műszaki cikkeknél, köztük háztartási gépeknél azzal, hogy életbe lépett az úgynevezett sávos jótállási rendszer. Ennek a lényege, hogy a drágább termékekre hosszabb jótállási idő, azaz garancia vonatkozik. Az új szabályozás indulásakor már foglalkoztunk a témával és részletesen bemutattuk az új előírásokat. Most azt jártuk körbe, mik a tapasztalatok.

A sávos jótállási rendszer lényege, hogy a 100 ezer forint alatti termékekre 1 év, a 100-250 ezer forintba kerülő cikkekre 2 év, a 250 ezernél drágábbakra pedig 3 év kötelező jótállást „kell adniuk” a kereskedőknek. Az új szabályozás életbe lépésével bővült a garanciaköteles termékek köre. A januártól érvényes új szabályokat az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az alábbi infografikán gyűjtötte össze.

sávos jótállás tapasztalatok
Forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium

Felívelés jöhet az érvényesítésben

A sávos jótállás lényege tehát, hogy a drágább termékek a korábbi szabályozásban szereplőnél hosszabb ideig vonatkozik a garancia, ez pedig a következő időszakban egyre többeket érinthet.

Az új garanciaszabályok ugyanis a pandémia után várhatóan felélénkülő kiskereskedelmi forgalomban megvásárolt termékekre vonatkoznak. A múlt évben a koronavírus-járvány miatt a leginkább érintett úgynevezett tartós fogyasztási cikkek forgalma visszaesett, részben az üzletbezárások miatt. Másrészt azért, mert bizonytalan gazdasági környezetben a háztartások jelentős része elhalasztotta a komolyabb beszerzéséseket. Ezt mutatja, hogy a múlt évben a műszaki cikkeket és bútorokat forgalmazó boltok forgalma éves összevetésben több mint 10 százalékkal esett vissza. A múlt évet megelőzően a legutóbbi, 2008-ban elmélyülő válság utáni kedvezőtlen gazdasági környezetből való kilábalást után 2012-től minden évben növekedést értek el ezek az üzletek.

Ha visszatér a vásárlási kedv, akkor növekedhet a forgalmuk – ezzel pedig többeket érinthetnek az új garanciaszabályok.

Mire jutottak az ellenőrzések?

A boltok egy része az új korszaknak nem tudott maradéktalanul megfelelni, legalábbis az ITM vizsgálatai szerint. A szakminisztérium még áprilisban közölte: az országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés kedvező tapasztalata, hogy a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok többnyire megfelelően járnak el. Számos helyen egyedi figyelemfelhívó tájékoztatással, az ügyfélszolgálaton szóban is jelzik a vásárlóknak az új jótállási szabályokat. A boltok egy része azonban még a több mint másfél évtizede érvényes rendelkezéseket sem tartja be hiánytalanul. A tavaly 44 százalékos kifogásolási arány 2021 első hónapjaiban jócskán 50 százalék fölé nőtt.

E-jótállási jegy

Szintén idei változás, hogy a kereskedők – boltok, webáruházak – elektronikus jótállási jegyet is adhatnak egy-egy készülék mellé. Fontos, hogy ez lehetőség a számukra, nem kötelező. Az e-jótállási jegy azért praktikus, mert a telefonon vagy számítógépen tárolható, így nehezebben tud elveszni.

Az alábbi infografikából kiderül, miről is van szó:

sávos jótállás tapasztalatok jótállási jegy
Forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium

A boltok fele nem teljesít jól

A szaktárca júliusban ismét beszámolt az ellenőrzések eredményéről: a kormányhivatalok 2021 első felében mintegy 600 üzletet ellenőriztek, ezek 55 százaléka nem a jogszabályoknak megfelelően végezte a szavatossággal, jótállással kapcsolatos tevékenységét.

A legtöbb problémát a jótállási jegyekkel kapcsolatban tárták fel, azokat gyakran át sem adják a fogyasztónak.

Ha mégis, nem tájékoztatnak az új javítási határidőkről, jótállási időtartamról, a már felülírt régi előírások szerinti információkat közölnek. A próbavásárlások során ellenőrzött 350 jótállási jegy 61 százaléka kapcsán merült fel kifogás. „A hatóság legtöbbször csak figyelmezteti mulasztásaikra, és bírság nélkül azok javítására kötelezi az első alkalommal vétő cégeket. A folyamatos ellenőrzések eredményeképpen 2021 első felében mintegy 50 eljárásban eddig összesen 6,6 millió forint bírságot szabtak ki. Az ellenőrzéseken túl szakmai egyeztetéssel, a folyamatos párbeszéd megteremtésével segítjük a kereskedők jogkövető magatartását” – nyilatkozta az első féléves ellenőrzés után Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.

A tavaly vásárolt termékekre nem érvényesíthető

A Tudatos Vásárlók Egyesülete megkérdezett több, elektronikai boltokban és bevásárlóközpontokban érdeklődő vásárlót, hogy tudnak-e az új szabályokról és azok miként befolyásolják majd a jövőbeni vásárlásaikat.

„Hallottam róla, de nem tudom pontosan miről van szó”. „Egyelőre nem aktuális drágább gép beszerzése, ha az lesz, akkor utánajárok, ezért most még nem pontosan ismerem az új szabályokat.”

Több vevő válaszolt így az új szabályokat firtató kérdésünkre, de volt, aki képben volt és örül az új előírásoknak. „Ha anyagilag belefér, akkor bátrabban veszek majd drágább gépet” – mondta egy vásárló, aki okostelefon és hűtőgép beszerzését tervezi a következő pár hónapban.

Az egyik nagy webáruház, az eMag-nak kedvezőek a tapasztalatai: „Mivel az új jótállási rendszer indulásáról a magyar sajtó széles körűen hírt adott, az eMAG legtöbb vásárlója tisztában van az új feltételekkel, vagyis azzal, hogy már a termék árától függ, hogy milyen időtartamú jótállást kell biztosítani egy termékre. A korábbinál szűkebb határidők betartásának fontosságával az eMAG szervizpartner cégei is tisztában vannak, ezért legtöbbjük önként tájékoztatja a javítással kapcsolatos tudnivalókról az ügyfeleket” – nyilatkozoták megkeresésünkre.

A legtöbb kérdést az eMAG annak kapcsán kapja, hogy mikortól és milyen értékű termékekre vonatkozik az új, sávos jótállási rendszer. Viszonylag gyakori, hogy még tavaly vásárolt, vagy 10 ezer forintnál olcsóbb termékekre szeretnék érvényesíteni az új szabályokat.

Az eMag szerint, a korábbinál szigorúbb szabályozás bevezetése nyomán csökkenni fog a vitás helyzetek száma, hiszen az új szabályok egyértelműen meghatározzák a betartandó határidőket, illetve az eladó és vásárló fél kötelezettségeit egyaránt meghatározzák.

Zökkenőmentes átállásról számolt be a fizikai boltokkal és webáruházakkal is rendelkező Extreme Digital is: „Mindössze néhány olyan eset volt, hogy egy termékhez adott offline jótállási jegyen még a korábbi információk szerepeltek, míg online már az újak, mivel még korábbi készletből származott a termék. A boltban dolgozó kollégák visszajelzései szerint az új rendszer elnyerte a vásárlók tetszését”.

Kereskedőként az Extreme Digital azt tapasztalja, hogy az új rendszer a kötelező jótálláson felüli extra garancia szolgáltatások értékesítését is elősegítette a 250 ezer forintnál olcsóbb termékek esetében.

Hogyan segít a Tudatos Vásárlók Egyesülete?

A nagyobb értékű műszaki cikkek, háztartási gépek megvásárlása előtt érdemes alaposan körülnézni a piacon. Tanácsos például megnézni, hogy készült-e az adott gépről nagyszabású, nemzetközi független laboratóriumban elvégzett teszt, amilyeneket külföldi partnereinkkel, köztük az ICRT nevű szervezettel együttműködésben készítünk.

A felsorolt gépek mellett készült tesztünk a mikrohullámú sütőkről, a szárítógépekről, a kávéfőzőkről és számos egyéb termék termékkategóriáról.

MIÉRT KELL FIZETNI A TESZTEKÉRT?

Tesztjeink egy része ingyenesen elérhető, másokért fizetni kell – egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint. A tesztekért azért kell fizetni, mert elvégzésük komoly pénzbe kerül, és mert partnerünk, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása.

Miért érdemes tesztek alapján vásárolni?

✓ Tesztjeink segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket.

✓ Érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani.

✓ Sokéves tapasztalatunk, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet.

✓ A tesztekből az is kiderül, hogy melyik gépeket jobb elfelejteni.

✓ A tesztekért – az ICRT előírása miatt – fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a kiválasztást.


FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás