| Tudatos Vásárló
Vécépapírra, mosószerre és öblítőre is többet költöttünk 2018-ban
Háztartási vegyi árura, testápolási termékekre 8%-kal többet költöttünk 2018-ban, mint az előző évben, a különbség az élelmiszerekét is meghaladta. A növekedés királya a mosószer, amit a vécépapír és az öblítő követ.
18000 boltban közel 2300 milliárd forintot hagytak ott a magyarok 2018-ban a hazai kiskereskedelemben, ami 7 százalékkal haladja meg a 2017-es összesített éves forgalom mértékét. A gyártói márkák viszik el az értékbeli forgalom mintegy háromnegyedét, és a diszkont a legnépszerűbb bolttípus, derül ki a Nielsen piackutató 90 élelmiszer- és 80 háztartási vegyiáru- és szépségápolási kategóriát monitorozó kiskereskedelmi indexéből.
2018. január-december között élelmiszerkategóriákra 1800 milliárd forintot költöttünk, ami 7 százalékos értékbeli növekedés 2017-tel szemben. A háztartási vegyi áruk és testápolási termékek még ennél is nagyobb ütemben, 8 százalék fölött bővültek; belőlük mintegy 450 milliárd értékbeli forgalmat realizált a hazai kisker a tavalyi év során. A mennyiségi forgalom nem változott.
Az értékbeli forgalom királya a mosószer, közvetlenül mögötte következik a vécépapír és az öblítő. Emellett erőteljes növekedést mutatott pár kisebb kategória, úgymint kozmetikai törlőkendők vagy arcmaszkok. Ezekből a termékekből többet is vásároltunk, de az árszínvonal-változás is hozzájárult a változáshoz. Hogy ennek kiváltó oka csupán árnövekedés volt-e, vagy fogyasztói elfogadás és a prémium termékek állnak mögötte, nehéz lenne megmondani – tudtuk meg a Nielsentől.
A gyártói márkák után nyúl a magyarok négyötöde, a sajátmárkás termékek az értékbeli forgalom 18 százalékát teszik ki.
„A magyar fogyasztók bizalma közelít az európai átlaghoz, ez pedig tükröződik vásárlási hajlandóságukban is” – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen ügyvezető igazgatója. „A hazai kiskereskedelem lendülete Európa élbolyában van több negyedév óta, és nem látjuk jelét, hogy e dinamika lanyhulna.” A hazai kiskereskedelem boltszámát tekintve 18 000 kereskedelmi egységről beszélhetünk, ez a szám 2017-ről 2018-ra gyakorlatilag változatlan maradt. Ami a csatornák értékbeli összforgalomból kivett részesedését illeti, 25 százalékkal a diszkont vette át a vezetést.
A TVE-nél sokat írunk arról, mennyire fontos lenne a fenntarthatóság, a környezetvédelem szempontjából, hogy csökkentsük a háztartásunkban felhasznált vegyszerek mennyiségét. Ebben – azt gondoljuk – segít az is, ha tisztán látunk a tekintetben, mennyit használunk valójában, és ezzel mekkora terhet rovunk a környezetünkre.
Képek:pexels.com
A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles