fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Vásárlók kokárdával – március 15-e a fogyasztóvédelem világnapja

Míg március idusa Magyarország számára a nemzeti önállóság és szabadság ünnepe, a világ fogyasztói társadalma is ünnepet ül. Március 15-e egyúttal a Fogyasztóvédelem Világnapja is.

A Fogyasztóvédelmi Világnap az USA elnöke, John F. Kennedy 1962. március 15-i nyilatkozatára nyúlik vissza, amelyben kinyilvánította a szenátus előtt a fogyasztók négy alapvető jogát a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez.

A Világnapot ezen a napon jó húsz évvel később, 1983-ban ünnepelték először. Újabb két évvel később az egyre izmosodó fogyasztói világmozgalom nyomására és a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI) lobbitevékenységének köszönhetően 1985 áprilisában az ENSZ közgyűlése hivatalosan is deklarálta – további négy ponttal kiegészítve – a fogyasztók nyolc alapvető jogát.

A Világnapot a nyolcvanas évek óta egyre több országban megünneplik. A CI és tagszervezetei (köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete) a fogyasztóvédelem fontosságának és a fogyasztói jogok propagálása mellett minden évben egy-egy téma köré szervezik a naphoz kapcsolódó kampányt.

A témaválasztás idén az etikátlan gyógyszerhirdetésekre esett, kapcsolódva a Világszervezet közelmúltban lefolytatott nemzetközi kutatásához (ld. a Branding the Cure jelentést), aminek magyar vonatkozásairól Gyógyszer…bevegyük? címmel mi is beszámoltunk.

De mi is a baj az etikátlan gyógyszerreklámokkal?

Végső soron a gyógyszergyárak is azért működnek, hogy profitot termeljenek. Ennek megfelelően a gyógyszerek reklámozására azért van szükség, hogy növelni tudják az eladott tételeket, s hogy növeljék a forgalomból származó nyereséget – a fogyasztók egészsége itt másodrangú kérdés.

Amellett, hogy sok esetben nem kellően indokolt, esetleg akár teljesen felesleges gyógyszerfogyasztásra ösztönöznek, ezek a reklámok gyakran megszegik a legalapvetőbb szabályokat is: félretájékoztatnak vagy egyenesen valótlan állításokat közölnek, a kockázatokat és mellékhatásokat pedig rendre elhallgatják.

A marketinggépezet és -hálózat az orvosokat is érdekeltté teszi a forgalom fokozására, s arra ösztönzi őket pénzügyi eszközökkel, hogy meghatározott gyógyszereket ajánljanak, vagy egyenesen írjanak fel betegeik számára. Végül pedig ugyancsak etikátlan, hogy a gyógyszerek reklámjai egészségtudatosság helyett a „betegségtudatosság”-ot propagálják.

A legfontosabb, hogy a fogyasztókban tudatosodjon a reklámtechnikák szövevényes világa, s hogy maguk kezdeményezzék az etikátlan gyakorlatok felszámolását – elsősorban választási lehetőségeiken keresztül. Fontos, hogy tudatában legyen mindenki azon jogaival és cselekvési lehetőségeivel, amelyek fogyasztóként megilletik. Töltsd le az erre vonatkozó mellékletünket!

Talpra, fogyasztó!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás