fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A vásárló nő

Nőnap környékén érdemes lenne arról is értekezni, miféle beszerzésekre indítja az alig százéves ünnep az erősebb nemet, de a vásárlás női aspektusa is izgalmas kérdés.  

A két jelenség lenyűgöző ötvözete, amikor a bevásárlóközpontok lepik meg hölgylátogatóikat nőnapi ajándékokkal. Nos, vajon mivel? A paletta tipikus: masszázs, sminksarok, tanácsadás, lakberendezési horoszkóp várja a gyengébb nem képviselőit – ünnepeljünk együtt, mi nők, és mi kereskedők! Az intézmény megszemélyesítése egy fokkal szorosabbra kovácsolja a viszonyt vevő és eladó között: látod, most is figyelünk rád! A parádé gyökereit senki sem kutatja: a kommunista eredetű ünnepet jól hasznosítja a kapitalizmus.  

Dawid Lewis brit pszichológustól származik a megfigyelés, miszerint bevásárlás során a férfiak stresszérzete közelít a stresszállapothoz, amit egy rendőr él meg a dühöngő, lázadó tömeggel szembenállva, ezzel szemben a nők nagy részének a vásárlás feszültségoldó, társas tevékenységet jelent.

Örömszerzés? Vadászösztön? Allan Pease ausztrál származású kommunikációs guru szerint „a férfiak korábbi, vadászó élete egyfajta csőlátást alakított ki bennük, ami képessé teszi őket arra, hogy A pontról egyenes csapáson B pontba jussanak. Az áruházak közötti cikázás, ami egy sikeres bevásárló körúthoz szükségeltetik, rendkívüli módon elbizonytalanítja őket… A nők a maguk szélesebb perifériás látásával viszont könmnyedén navigálnak és cikáznak egy zsúfolt bevásárlóközpontban… A férfiak fejlődésük során képesek lettek sebtében leölni egy állatot, majd hazatérni. Így szeretnek vásárolni is. A nők viszont ugyanúgy vásárolnak, ahogyan az őseik a táplálékot gyűjtötték: egy csapat másik nővel egész napra kivonultak valahová, ahol valaki, legalábbis emlékei szerint, valami ízletes dolgot látott nőni.… Egész álló nap szeszélyes útvonalon ide-oda vándorolnak, megnyomogatva, megszagolva, megtapogatva és megízlelve minden érdekességet, amit csak találnak…”

A kicsinyekről való gondoskodáshoz ma hozzátartozik az aprólékos körültekintéssel zajló vásárlás is: ezért van, hogy a nő, az anya a nagging-nek – a gyermeki, marketing által generált nyaggatásnak – az első számú áldozata. „Ha ezt nem veszed meg, nem vagy jó szülő!” – így a rejtett üzenet, vagyis az érzelmi zsarolás, és már nyílik is a pénztárca. Nem azért, hogy a gyereket elhallgattassa, hanem hogy a lelkiismeretét megnyugtassa.

A vásárlás tehát gyógyír és jutalom is, amit egyre több női celebritás is felvállal nyilatkozataiban. De nemcsak erről van szó, hanem a két nem életmódjának, egyes szerepeinek közelítéséről is. A fiatalabb nők esetében már detektálhatunk némi hasonlóságot a vadászat élvezetéhez, a győzelem pillanatához. Íme egy illusztráló interjúrészlet: „a turkálás, a keresés öröme a fontos, hogy a legmélyéből kikotrod azt a gyöngyszemet, amit senki nem vett észre”.

Statisztikai tény – a Forrester Research piackutató cég nemrégiben közzétett, igaz, a tengerentúli vásárlói magatartásokat reprezentáló eredményei szerint –, hogy az online értékesítés növekedésében is egyre nagyobb szerepet játszanak az elsősorban a nők által vásárolt termékek: kozmetikumok, parfümök, háztartási termékek, sőt egyre több öltözködési és kiegészítő cikk is.

Egy másik, hatalmas multinacionális forgalmazó által készített – több tízezer nő megkérdezésén alapuló – felmérés eredményei szerint a nők a vásárlással elsősorban kényeztetik magukat, mégpedig fiatalságuk, egészségük és szépségük megérzése érdekében. Magyarán, nagyjából mindig reményt vásárolunk, noha különböző csomagolásban. Amerikában, Ázsiában és Nyugat-Európában ruha formájában költözik bevásárlókosarunkba a szebb jövő eszméje, szűkebb pártiárkánk, Közép-Kelet-Európa hölgyei – talán idő és pénz híján – inkább édességgel és kozmetikummal vigasztalódnak. „Időt” is lehet venni: a különböző konyhai és egyéb szerkentyűk a házimunka gyorsítását, pótlását ígérik, vagyis a szecskázógép segítségével könnyebben jutunk majd el fodrászhoz, szoláriumba is. Azon helyekre, ahol ismét a szépség felkent papnőinek áldozunk bankjegyek formájában…

Tény azonban, hogy a tudatos vásárlással kapcsolatban is növekszik a női részvétel, jelenlét, felelősségvállalás és nyilvánosság. A biotermékeket kínáló internetes honlapok címeit elsősorban fiatal nők adják szájról-szájra, és ők azok, akik bevásárlás közben szívesen szánnak időt a termékleírás beható böngészgetésére akkor is, ha közben „beindul az indukált nagging”, vagyis csokiért kezd nyafogni a bevásárlókocsiból bámészkodó gyerek.

A dolgozó nő pár évtized alatt vásárló nő is lett, ennek a szerephalmozásnak minden előnyével és hátrányával együtt. Ahhoz, hogy féken tartsuk evolúciós mintázatainkat – vagyis elrohanjunk a boltba csak azért, mert valaki mesélt az új avokádós arcpakolásról –, tudatosságra van szükség. Valamint a klasszikus értelemben vett női értékek átmentésére: a család komplex szempontjait figyelembe vevő szemléletre, a hétköznapi dolgok szem előtt tartására, a részletekben megnyilvánuló női okosságra.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás