fbpx

| Tudatos Vásárló

Válts fenntartható életmódra!

„A fogyasztókat egyre erősebben érdekli az általuk vásárolt termékek ‘mögötti világ’.
Az áron és a minőségen kívül azt is tudni akarják, ki, hol és hogyan gyártotta.”
[Klaus Töpfer, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) igazgatója]

Mit is jelent a fenntarthatóság nekünk, egyéneknek? Mit tehetünk, hogy felelősségteljesebbek legyünk? Mindannyiunknak ugyanazt kell tennie? Mit csináljunk először: védjük a környezetet, vagy vessünk véget a szegénységnek? Mi előrébb való: saját egészségünk vagy a Földé? Nehéz kérdésekre sosem egyszerű a válasz.

A fenntartható fogyasztás egy olyan ügy, ami folytonos változásban van, és a válaszok csak ritkán feketék vagy fehérek. Ennek ellenére van néhány alapelem, amiből a teljes kép összeáll.

Ha megtartjuk jelenlegi fogyasztási szokásainkat, nem túl biztatóak a kilátásaink a jövőre nézve. A becslések szerint a túllegeltetésnek és az erdőirtásnak köszönhetően bolygónk Írországéval megegyező nagyságú termőterületet veszít minden évben. Meddig mehet ez így tovább?

Minél nagyobb mértékben károsítjuk a környezetet, annál inkább kockáztatjuk a saját és a jövőbeli generációk sorsát. A Föld egészsége a mi egészségünk. Mindennap 50 növényfaj hal ki. Mennyi ez hetente, havonta, évente? A tudósok szerint sok betegség gyógyszerét a növények rejtik. Így minden elpusztított faj nemcsak az ökoszisztéma javíthatatlan sérülését jelenti, hanem a jövőbeli fejlődés lehetőségének elvesztése is egyben.

A World Wildlife Fund (WWF) adataiból kiderül, hogy egy átlagos világpolgár egyévi fogyasztásának megtermeléséhez, és a fennmaradó szemét elhelyezéséhez 2,3 hektárra van szükség (egy hektár kb. egy focipálya területe) . Ez 40%-kal több a fenntarthatónál.

Ráadásul minden évben eggyel több hektárra van szükségünk, mint az előzőben.

Tehát mindannyian ugyanolyan mértékben vagyunk felelősek? Nem, nem igazán. Ha európai vagy, ennek a területnek a kétszeresére van szükséged, ha amerikai, akkor a 25-szörösére. És ha bangladesi, akkor csak a harmadára. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztás eloszlása nagyon kiegyensúlyozatlan.  

A világ leggazdagabb 20%-a használja el a Föld természeti erőforrásainak mintegy 75%-át. Gondolj bele: az USA-ban a bolygó lakosságának 6%-a él, de erőforrásainak hatalmas hányadát: 30%-át fogyasztja.

A világ 225 leggazdagabb emberének vagyona megegyezik a legszegényebb 47%, azaz 2,5 milliárd ember éves jövedelmével.

Az elosztásról szólva, sokan azt hiszik, hogy a Föld nem termel elegendő élelmiszert az emberiség eltartására. Ez nem igaz. Az élelmiszer egyenlőtlen elosztása a fő oka annak, hogy 800 millió alultáplált ember él bolygónkon..

Kegyetlen kontraszt, hogy egy 2000-ben közzétett brit jelentés szerint mintegy 400 millió font (142 milliárd Ft) értékű – elpazarolt! – élelmiszer kerül hulladéklerakókba vagy szemétégetőkbe. Ami még ennél is borzasztóbb: nemrégiben egy amerikai kormányzati tanulmányban kimutatták, hogy az USA-ban termelt élelmiszer több mint negyedét nem eszik meg.

Összegzésül megállapíthatjuk: a tények is alátámasztják, hogy a fenntartható fogyasztás nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem hozzájárulhat ahhoz, hogy mindenki emberhez méltó életszínvonalon élhessen.

Kerüljenek a helyükre a fontos dolgok:

– alapfokú oktatás mindenkinek (1 500 milliárd Ft) vagy az Egyesült Államokban eladott kozmetikumok (2 000 milliárd Ft)
– víz és higiénia mindenkinek (2 250 milliárd Ft) vagy fagyi Európában (2 750 milliárd Ft)
– alapvető egészségügyi ellátás és élelem mindenkinek (3 250 milliárd Ft) vagy állateledelek Európában és az USA-ban (4 250 milliárd Ft)
– nőgyógyászati ellátás minden nőnek (3 000 milliárd Ft) vagy parfümök Európában és az USA-ban (3 000 milliárd Ft)

A cikk eredetije a youthXchange című kiadványban olvasható.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás