fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A magyar utazók az uniós átlagnál is kevésbé ismerik jogaikat

Az Európai Bizottság közzétette az Európai Unión belüli utasjogokkal foglalkozó felmérés eredményeit. E szerint az Unió polgárainak mintegy harmada van tisztában az európai utasokat megillető jogokkal, a magyarok pedig ennél is kevésbé tájékozottak.

Az utasjogokat uniós szinten határozzák meg. Alkalmazásuk a közlekedési szolgáltatók kötelezettsége, felügyelete pedig a nemzeti hatóságok feladata. A nemzeti gyakorlatok közötti eltérések megnehezíthetik az utasok számára, hogy világos képet kapjanak arról, hogy mi a teendő és kihez forduljanak, különösen mivel az utasok gyakran utaznak egyik EU-s országból a másikba.

Az Eurobarométer felmérésében a válaszadók harmada (32%) volt tudatában annak, hogy az EU-ban jogszabályok rendelkeznek az utasjogokról a légi, vasúti, távolsági busszal, hajóval vagy komphajóval történő közlekedést tekintve. Azonban csupán 14%-uk van kifejezetten tisztában a légi közlekedéssel, 8% a vasúttal, 5% a távolsági busszal és 3% a hajóval vagy komppal történő utazással járó jogaikkal.

A közlekedési mód szerint változó azon utazók aránya, akik úgy érezték, hogy a közlekedési vállalatok jól tájékoztatták őket a jogaikról az utazás előtt: 40% a légi utasok, 29% a hajóval vagy komppal utazók, 26% a vasúti utasok és 26% a távolsági busszal utazók esetében. Az arány még alacsonyabb az utazás alatt vagy után kapott információk kapcsán.

Akik légi utazás során tapasztaltak problémát, nagyobb valószínűséggel tesznek panaszt, mint azok, akik más közlekedési módokat vesznek igénybe: a légi utasok 37%-a, a távolsági busszal közlekedők 26%-a, a vasúttal közlekedők 24%-a, a hajóval vagy komppal közlekedők 18%-a tett panaszt. Az összes közlekedési módot figyelembe véve az utasok 26%-a élt a panasz lehetőségével.

Azon válaszadók, akik utazási fennakadást tapasztaltak, de nem tettek hivatalos panaszt (72%), a leggyakrabban arra hivatkoztak, hogy nem látták értelmét a panasztételnek (45%), vagy az összeget túl alacsonynak tekintették (25%).

Az elmúlt 12 hónapban a légi közlekedésben fennakadást tapasztalt utazók 53%-ának nyújtott segítséget valamilyen formában a légitársaság (étel és ital, alternatív járat, megtérítés, pénzügyi kompenzáció, szállás stb.) akár nyújtottak be panaszt, akár nem. A válaszadók közül a vasúti utasok csupán 43%-ának, a hajóval vagy komppal közlekedő utasok 38%-ának ajánlottak fel segítséget fennakadás esetén.

A fennakadás miatt a közlekedési vállalatnak panaszt tevő válaszadók 55%-a volt elégedett a panaszkezelés módjával, azonban csupán 37%-uk volt elégedett a panasztételi eljárásról a közlekedési vállalattól kapott tájékoztatás módjával.

A fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű személyek számára segítséget kérők jelentős többsége (81%) úgy nyilatkozott, hogy elégedett volt a közlekedési vállalat válaszával. Kevesebb megkérdezett (60%) adott hangot elégedettségének a több közlekedési módot igénybe vevők közül.

„Az Európai Unió a világ egyetlen olyan térsége, ahol a polgárok teljes körű utasjogok védelmét élvezik. Ezeket a jogokat azonban ismertebbé, illetve könnyebben érthetővé és érvényesíthetővé kell tenni. A szabályainknak továbbá nagyobb jogbiztonságot kell nyújtaniuk az utasoknak és az ágazatnak. A Bizottság ezért javasolta a légi és vasúti közlekedés igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését. Jelenleg arra várunk, hogy a Tanács és az Európai Parlament között mielőbbi megállapodás szülessen a javaslatokról annak érdekében, hogy az EU-ban utazók hatékony védelemben részesüljenek” – nyilatkozta a hír kapcsán Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos.

A Bizottság, ígérete szerint nagyobb erőfeszítéseket tesz majd annak érdekében, hogy az utasok jogait világosabbá tegye, és hogy ezekre felhívja a figyelmet. Ennek érdekében jogalkotási javaslatokat terjesztett elő a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogaira vonatkozóan, valamint iránymutatásokat dolgozott ki és a vonatkozó ítélkezési gyakorlatról szóló rendszeres tájékoztatást nyújt. A Bizottság figyelemfelkeltő kampányt is indított.

Az európai uniós utasjogokról itt tájékozódhatunk.

Képek: Európai Bizottság, freepik

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-19) támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás