fbpx
háztartási nagygépek energiacímke

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Félnek a vásárlók a D-címkés háztartási gépektől, pedig lehet, hogy az a legjobb, ami kapható

Nem kell megijedni, ha egy mosógép, hűtő, mosogatógép nem A-besorolású. Az új energiahatékonysági jelek miatt simán lehet, hogy egy D-s besorolású gép a legjobb, amit kaphatunk. Megkerestük a legismertebb, hazai háztartási gépeket forgalmazó kereskedelmi láncokat, mik a tapasztalataik, mennyire bíznak a vásárlók az új címkékben.

Minden vásárló a legjobb mosógépet, hűtőt, fagyasztót, mosogatógépet keresi, a választásban pedig az egyik legfontosabb szempont az energiafogyasztás. 2021 márciusától új energiacímkéket látunk a különböző háztartási gépeken, megújultak azok a jelzések, amelyek az adott készülék fogyasztásáról árulkodnak. Az új szabályozás nyugdíjba küldte a korábbi A+-os, A++-os, A+++-os osztályzatokat, amelyek – mivel már rengeteg volt az A-s jel – megtévesztőek lehettek. A márciustól életbe lépett rendszerben az “A” osztályzat a legjobb, a skála pedig egészen a “G”-ig megy, az a leggyengébb besorolás.

Az új címkeszabályozás párhuzamosan a fogyasztási értékeket is módosították, vagyis egy korábbi A+++-os gép az új rendszerben C-s vagy D-s értékelést kaphat. Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy bizonyos gépek esetében még nincs is a piacon olyan, amely akár B-s vagy A-s osztályzatot érdemelne. Ennek az oka, hogy a szabályozás előre tekintett, azaz tudatosan “helyet hagytak” a jövőben megjelenő, a technológia fejlődésével a piacra dobott még alacsonyabb fogyasztású gépeknek. Így nem kell majd évek múlva újból hozzányúlni a címkeszabályokhoz.

Jönnek a LED-es fényforrások is

Az új jelölési rendszer 2021. március 1-étől él a

  • tévékre, és egyéb elektronikus kijelzőkre (monitorok és digitális információs kijelzők)
  • mosógépekre, mosó-szárítógépekre,
  • mosogatógépekre,
  • hűtőszekrényekre, borhűtőkre és fagyasztókra,
  • valamint a lámpákra.

2021. szeptember 1-étől pedig egy újabb termékkategórián, a LED-es fényforrásokon is ezek az energiahatékonysági jelzések veszik át a helyet.

Új szabályok internetes vásárláskor: vám, áfa, postaköltség – mire kell figyelni?

 Mit szóltak a vásárlók?

Ahogy fentebb szó volt róla, az új szabályozás és a fogyasztási limitek átírása miatt a korábbi rendszerben a legenergiatakarékosabb A+++-os gép mondjuk csak D-s címkét kap. A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt, mennyire ment át mindez a vásárlók felé, mennyire fogadták el az új A-tól G-ig tartó skálát. Amint kiderült, az új rendszert nehéz megszokni, a korábbi információk rögzültek. Mivel korábban lehetőleg az A-betűs gépeket keresték, a fogyasztók nehezen bíznak meg az ABC „folytatásában”.

“Azok gagyik, sokat fogyasztanak”, Rosszul hangzik, hogy C-s gépem van, A-sat szeretnék.”, “Ciki nem A-s gépet venni”

– jellemzően ezeket mondták az általunk megkérdezett fogyasztók, akik vásárlás előtt, az utcán válaszoltak az új címkerendszerre vonatkozó kérdésekre. Az első reakciók után egy részük azonban utánajárt, és elfogadta, hogy hiába szeretnének A-s gépet, ha egyszerűen nincs olyan, így a címkén szereplő paraméterek és az ár alapján választottak gépet.

Hogyan néznek ki az új címkék?

A hűtőgépeké például így:

új energiacímkék energiahatékonyság hűtő, mosógép, mosogatógép
A kép bal oldalán, kis méretben szerepel a régi címke az összehasonlíthatóság kedvéért (Forrás: Applia.hu)

A mosógépeké pedig így:

új energiacímkék energiahatékonyság hűtő, mosógép, mosogatógép
A kép bal oldalán, kis méretben szerepel a régi címke az összehasonlíthatóság kedvéért (Forrás: Applia.hu)

A címkeváltozás sokakat megzavart

Megkerestük a legismertebb, hazai háztartási gépeket forgalmazó kereskedelmi láncokat. Közülük a Media Markt úgy látja, valóban elbizonytalanította a vásárlókat az új rendszer. “A március elejétől irányadó új energiacímkék megzavarták a vásárlókat. Az újrakategorizálás nyomán

a legtöbb takarékos, korábban A-pluszosként ismert háztartási nagygép ma B, C vagy D-kategóriásként szerepel a boltokban.

Ez az átváltozás sokakat megzavar” – közölte a boltlánc, amely egy kutatást is készíttetett arról, milyen az új címkeszabályozás fogadtatása.

Teszt: szúnyogriasztó és kullancsriasztó szerek

A felmérés szerint:

  • a 18 évnél idősebbek táborában 10-ből 4-en – a megkérdezettek mindössze 43 százaléka – hallott az új címkékről.
  • még kevesebben, minden nyolcadik vásárló – vagyis a válaszadók 12,5 százaléka – ismeri részletesen az új szabályozást.
  • A megkérdezettek majdnem fele pedig szinte semmit nem tudott arról, milyen változás történt.
  • pedig a mosó-, mosogató-, mosó-szárító gép, hűtőszekrény, fagyasztó vásárlásakor a magyarok 58 százalékának fontos, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel.

Bíznak az ismert márkákban

A Tudatos Vásárlók Egyesülete rákérdezett az eMAG-nál is, mit tapasztaltak az új címkékkel kapcsolatban. A cégnél nem tapasztaltak visszaesést a háztartási nagygépek forgalmában, tehát a vásárlók továbbra is bíznak az ismert márkákban, és ugyanúgy meg merik vásárolni a termékeiket, mint a korábbi energiacímkék alkalmazása alatt – mondják.  Az eMAG-nál az ügyfélszolgálaton, illetve a boltokban viszonylag ritkán, de érdeklődni szoktak vásárlók annak kapcsán, hová tűntek az A-osztályú gépek, hiszen az új címkék bevezetésekor a tavaly még A++ besorolásúak is jóval alacsonyabb osztályba lettek átsorolva. Nekik szerencsére könnyen el tudják magyarázni a változás okát, és így meg merik vásárolni az alacsonyabb osztályú eszközöket is.

Nagyjából ugyanez a tapasztalat az Extreme Digital-nál, akiknél nem jelentett fennakadást az új energiacímkék bevezetése. Igaz, a boltban dolgozó munkatársaknál havonta néhány vevő valóban érdeklődik, miért nem talál “A” energiabesorolási osztályba tartozó tévét vagy háztartási gépet – ilyenkor ismertetik velük az új szabályok lényegi elemeit. vagyis azt, hogy

a korábbi A-kategóriás gépek rosszabb kategóriába kerültek, de ettől még nem energiafaló gépekről van szó.

Elromlott, késve jött – hova forduljunk fogyasztóvédelmi panasszal?

Mi a megoldás?

Összességében a kereskedőknek az eddiginél hangsúlyosabban, gyakrabban kellene tájékoztatni a vevőket az új energiacímkézési rendszerről. Ebben mi is segítünk, többek között a rendszeres megjelenő háztartásigép-tesztekhez fűzött értékeléseinkben is rendre bemutatjuk, milyen változásokat hozott az új címkézési rendszer.

Azt tanácsoljuk, ha nem találunk a kategóriában A-st vagy B-st, bátran vásároljunk akár D-s gépet, mert lehet, hogy az a piac legtakarékosabb szereplője.

Hogyan segít a Tudatos Vásárlók Egyesülete?

Egyesületünk az utóbbi években számtalan háztartási gép és egyéb termék tesztjét publikálta, hogy vásárlóként ki-ki megtalálja a neki legmegfelelőbb és ezen belül a legolcsóbb terméket. A teszteket végző független szervezet, az ICRT-vel évek óta együttműködünk annak érdekében, hogy a vásárlók a lehető legjobb, legmegbízhatóbb gépet választhassák ki az otthonukba.

mosógépek nagyszabású tesztje ezen a linkenhűtőgépeké ezen a linkena mosógatógépeké ezen a linken érthető el.

MIÉRT KELL FIZETNI A TESZTEKÉRT?

Tesztjeink egy része ingyenesen elérhető, másokért fizetni kell – egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint. A tesztekért azért kell fizetni, mert elvégzésük komoly pénzbe kerül, és mert partnerünk, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása.

Miért érdemes tesztek alapján vásárolni?

✓ Tesztjeink segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket.

✓ Érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani.

✓ Sokéves tapasztalatunk, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet.

✓ A tesztekből az is kiderül, hogy melyik gépeket jobb elfelejteni.

✓ A tesztekért – az ICRT előírása miatt – fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a kiválasztást.


FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás