| Haller Dóra
Üdítőipar nyomás alatt: önszabályozással a gyermekkori elhízás ellen
Alig egy hete adtunk hírt arról, hogy az Európai Bizottság egészségügyi biztosa nemrégiben harcot hirdetett a gyermekkori elhízás és egészségtelen táplálkozás ellen. A kezdeményezés első jelentős sikere: az üdítőitalgyártók önszabályozásának köszönhetően az uniós országokban ezentúl nem jelenhetnek meg üdítőital hirdetések a 12 éven aluli gyermekeket megcélzó médiumokban.
A nagy üdítőforgalmazó konszerneket – többek között a Coca-Colát, a Pepsi Beverages Europe-ot, az Unilevert, a Cadbury Schweppest – tömörítő UNESDA (Union of European Beverages Associations) tagjai Brüsszelben megállapodtak, hogy az uniós országokban nem teszik közzé reklámjaikat a 12 év alatti korosztályt célzó felületeken. A megállapodás részeként mostantól nem hirdethetnek a nyomtatott és az elektronikus sajtóban, valamint a gyerekeknek szóló televízió-műsorok reklámidejében.
Stephen Kehoe, az UNESDA Task Force elnöke jelentőségteljesnek értékeli az ügy érdekében tett lépéseket.
– Ez az első alkalom, hogy Európa üdítőital gyártói a gyerekek és az iskolák érdekében elkötelezték magukat a felelősségteljes áruforgalom és marketing mellett – mondja.
Tekintettel arra, hogy Európában a túlsúlyosság évente 400 ezer gyereket érint, a konszern tagjai arról is megegyeztek, hogy az általános iskolákban felfüggesztik az üdítőitalok árusítását. A középiskolákban ugyan hozzáférhetnek a diákok az üdítőkhöz, de azokat ásványvízzel, gyümölcslével és más kalóriaszegény italokkal együtt fogják árusítani, hogy a tanulóknak lehetőségük legyen a választásra. Az üdítőital árusító automatákon azonban nem a gyártók címkéit, hanem az egészséges életmódra vonatkozó szükséges ismereteket tüntetik majd fel. Bár a kritikusok szerint az üdítőital forgalmazók indirekt marketing módszerekkel továbbra is megcélozhatják fiatal fogyasztóikat, a Bizottság elégedett a gyártók által tett önkorlátozási lépésekkel.