| Tudatos Vásárló
A tudatos internetes vásárló 10+1 pontja
Az üzleti kapcsolat is – akkor működik jól, ha a résztvevők világosan és hátsó gondolatok nélkül fogalmaznak, és tisztességesen járnak el. Az éremnek két oldala van: a tisztességes üzleti kapcsolat létrehozásában a vásárlóknak is van szerepe! A Fogyasztó Barát cikkéből kiderül, hogy mitől lesz tudatos és etikus egy vásárló.
Lássuk tehát, hogy a Fogyasztó Barát szerint mi a tudatos és tisztességes vásárló 10 + 1 pontja az internetes vásárlásnál!
Ha egy webáruházban a Fogyasztó Barát emblémát látod, azt jelzi, hogy az adott webáruház részt vesz Fogyasztó Barát projektben: nem csak nehezen érthető „apró betűs” jogi szöveggel ismerteti a jogaidat, hanem a közérthető Fogyasztó Barát rajzos vásárlói tájékoztatót használja.
A tudatos internetes vásárló 10 + 1 pontja
1. Ismerem a jogaimat, és nem élek vissza velük.
2. Ismerem a kötelességeimet, és nem akarom kijátszani a szabályokat.
3. Nem bontom ki a csomagolást, ha előre tudom, hogy a megrendelt terméket visszaküldöm majd.
4. Az eredeti csomagolást is visszaküldöm a termékkel együtt, ha elállok a vásárlástól.
5. Ha az elállás mellett döntök, akkor a terméket nem használom tovább, vigyázok rá, mert tudom, hogy felelek az értékcsökkenésért.
6. Elálláskor a megrendelt termékkel együtt a számlát is visszaküldöm.
7. Az elállási szándékot mindig jelzem az eladó felé.
8. Tudom, hogy elállás esetén a megrendelt termék visszaküldése az én költségem.
9. Elállás esetén elfogadom, hogy a bankszámlámra kapom vissza a vételárat.
10. Tudom, hogy nincs elállási jogom, ha cégre kértem a számlát.
10 + 1. Nem fenyegetőzöm a fogyasztóvédelemmel.
Sorozatunkban a Fogyasztó Barátképregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.
További vásárlási joggal kapcsolatos kérdések és válaszok a Fogyasztó Barát Facebook oldalán.
1. Ismerem a jogaimat, és nem élek vissza velük
A jogaink ismerete bizonyos értelemben kötelességünk is, mert csak így járhatunk el tudatosan és korrekt módon. Te mindent tudsz a 14 napos elállási jogról? Teszteld a tudásodat! A jogszabályok internetes vásárlásnál a fogyasztót védik, tehát sok szempontból az eladóval szemben kedvezőbb helyzetben vagyunk. Csábító lehet ilyenkor a kényelmesebb utat választani és a jogszabályokra mutogatni: „Nekem jogaim vannak!”.
A Fogyasztó Barát tanácsa: ne feledjük, hogy a webshopot is emberek üzemeltetik, akiknek a túlnyomó többsége korrekt, és a nem túl vállalkozóbarát környezetben gyakran a túlélésért küzdő vállalkozó. Ne éljünk vissza a jogainkkal, hanem mindig törekedjünk az eladó és a vevő szempontjait is figyelembe venni az elállási jog gyakorlásakor: figyeljünk oda egymásra!
2. Ismerem a kötelességeimet, és nem akarom kijátszani a szabályokat
A tudatos vásárló pontosan tudja, hogy nem csak jogai vannak, hanem kötelességei is! Érdemes mindig előre tájékozódni az esetleges kötelességeinkről is, ezeket szedtük össze ebben a cikkben. A szabályok már csak olyanok, hogy gyakran vannak kiskapuk. A tudatos vásárló nem próbálja meg kikerülni a kötelességeit!
3. Nem bontom ki a csomagolást, ha előre tudom, hogy a megrendelt terméket visszaküldöm majd
Belegondoltál már, hogy az eredeti csomagolás nélkül visszaküldött plazmatévét/mp3 lejátszót/stb. az eladó mekkora veszteséggel tudja eladni? Te szívesen vennél olyan terméket, amelynek nincs meg a gyári csomagolása, de az eladó állítja, hogy az nem használt, csak valaki visszaküldte? Ugye, hogy nem? A vásárlónak joga van kibontani a terméket és kipróbálni azt, kivéve néhány esetkört, amelyekről itt olvashasz.
A Fogyasztó Barát tanácsa: ha már a megrendelés után meggondoljuk magunkat, akkor az átvételt követően – kíváncsiságból, vagy más okból – ne bontsuk ki a csomagolást, hanem küldjük vissza a terméket bontatlan csomagolásban. Legyünk tudatosak, legyünk korrektek, vegyük figyelembe a másik fél érdekeit is!
4. Az eredeti csomagolást is visszaküldöm a termékkel együtt, ha elállok a vásárlástól
A webshop elállás esetén nem követelheti meg, hogy a terméket az eredeti csomagolásban juttassuk vissza hozzá. De attól, hogy jogilag nem kötelező, még lehetünk figyelmesek, és visszaküldhetjük az eredeti csomagolást (doboz, fólia, különböző „kitöltő” anyagok, pl hungarocell). Nekünk ez nem okoz gondot, az eladót pedig ezzel megkíméljük a még nagyobb veszteségtől.
5. Ha az elállás mellett döntök, akkor a terméket nem használom tovább, vigyázok rá, mert tudom, hogy felelek az értékcsökkenésért
A netes vásárlásnál alapelv, hogy a terméket 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhetjük akkor is, ha kipróbáltuk. Sokan ezt félreértik, és azt hiszik, hogy 14 napig „büntetlenül” lehet használni, kvázi kölcsönözni az adott terméket. Ez természetesen nincs így: a 14 napos elállási jog nem a termék ingyenes használatát biztosítja, és a vásárló felelős azért az értékcsökkenésért, amit a kipróbálást meghaladó használattal okozott!
A Fogyasztó Barát javaslata: ha eldöntöttük, hogy elállunk a vásárlástól, akkor a terméket ne használjuk tovább, és ne várjuk meg a 14. napot, hanem haladéktalanul küldjük vissza az eladónak!
6. Elálláskor a megrendelt termékkel együtt a számlát is visszaküldöm
A webshop elállás esetén nem követelheti meg, hogy a számlát is visszaküldjük. Neki viszont ilyenkor le kell stornóznia a számlát, és a rá vonatkozó számviteli szabályok szerint ehhez az eredeti számlára is szüksége lenne.
A Fogyasztó Barát javaslata: attól, hogy jogilag nem kötelező, még legyünk tudatosak, és küldjük vissza a számlát is.
7. Az elállási szándékot mindig jelzem az eladó felé
Ez egyébként kötelesség is: az elállási szándékot egyértelmű nyilatkozattal kell jelezni az eladó felé, és az elállás tényét a vevőnek kell bizonyítania! Ha tehát egyszerűen nem vesszük át a terméket, azzal jogilag még nem gyakoroltuk az elállási jogunkat! Ilyen esetben a szerződés fennmarad, és az eladó követelheti tőlünk a teljesítést, illetve az egyéb költségeit (pl. a visszaküldés költségét).
A Fogyasztó Barát javaslata: ne legyünk lusták, és vegyük a fáradságot az elállási szándék jelzésére, hiszen még csak telefonálni sem kell, egy egy soros e-mail is megteszi!
8. Tudom, hogy elállás esetén a megrendelt termék visszaküldése az én költségem
Ez is kötelesség, de sokan szeretnek erről megfeledkezni. Ez a költség akkor is terhel, ha nem jogszerűen „gyakoroljuk” az elállási jogunkat, tehát ha nem vesszük át a terméket, de nem jelezzük az elállási szándékot.
9. Elállás esetén elfogadom, hogy a bankszámlámra kapom vissza a vételárat
A főszabály szerint ugyanazzal a móddal kérhetjük vissza a vételárat, ahogy mi fizettünk: ha mi utaltunk, a webshop is utalással köteles a vételárat visszafizetni; ha mi készpénzben fizettünk, készpénzben jár vissza a pénz, stb.
Gondolj bele: ha készpénzes utánvéttel vásárolsz (ez nagyon gyakori fizetési mód), akkor elvileg jogod lenne készpénzben visszakérni a vételárat, ami sokkal nagyobb költséggel jár az eladónak, mintha a bankszámládra utalna (bár ennek is vannak költségei). Szóval ilyen esetben jó megoldás, ha megegyezel az eladóval, hogy a vételárat visszautalhatja a bankszámládra, így mindenki jobban jár.
10. Tudom, hogy nincs elállási jogom, ha cégre kértem a számlát
A fogyasztói jogok – így pl. a 14 napos elállási jog is – csak a természetes személyeket illetik meg, cégeket nem. A Fogyasztó Barát tapasztalatai szerint még mindig sokan hiszik azt tévesen, hogy lehetséges áfás számlát kérni a cégünk nevére, majd fogyasztóként fellépni. Ilyenkor ráadásul a vásárló mérgében a fogyasztóvédelemmel fenyegetőzik, ami azért sem szerencsés, mert ugye a fogyasztóvédelem, mint a neve is mutatja, fogyasztókat véd, egy cég pedig nem fogyasztó, tehát nem fog szerencsével járni.
10 + 1. Nem fenyegetőzöm a fogyasztóvédelemmel!
Fenyegetőzni amúgy sem szép dolog, de ráadásul jó tudni, hogy a fogyasztóvédelem nem foglalkozik egyedi jogvitákkal, vita esetén a békéltető testülethez célszerű fordulni. Másrészt viszont a viták többségét el lehet intézni egymás között: a higgadtság, tudatosság, egy kis jóindulat a másik iránt csodákra képes.
Ne feledd: mindkét oldalon emberek állnak.