Továbbra is a fehér kenyér hódít
| Tudatos Vásárló

2011-ben többet költöttünk pékárura az előző évhez képest az árak emelkedése miatt. A barna és rozskenyér fogyasztása sajnos még mindig messze elmarad a fehér kenyér mögött.
A GfK Hungária tanulmánya szerint Magyarországon a háztartások 2011-ben 10 %-kal többet költöttek pékárura, mint az előző év során, azonban a növekedés alapvetően nem annak köszönhető, hogy többet vásároltak, hanem egyszerűen annak, hogy az átlagárak emelkedtek. Az árbevétel több mint kétharmada a kenyérfélék vásárlásából ered, ötödét adja a zsemle és a kifli, és csak alig 10 %-a származik az egyéb péksütemények beszerzéséből.
Az alapélelmiszernek számító kenyérből, kifliből, zsemléből gyakorlatilag minden háztartás vásárol, de a sós és édes péksüteményeket vásárló háztartások aránya is eléri a 90 %-ot. A legkedveltebb húsz élelmiszer listáján is helyet kapnak a különböző pékáruk: a zsemle- és kiflifélék a kilencedik, a fehér kenyér a 16. helyen szerepel.
Kenyér átlagosan 5-6 naponta kerül a háztartások kosarába, és az egy alkalommal megvásárolt mennyiség 2 kilogramm. A továbbra is legkeresettebb fehér kenyér adja a kategória árbevételének kétharmadát. Némileg erősödött a félbarna kenyér pozíciója: 100 forintból 21 forintot erre a kenyérfajtára költenek a háztartások. Az egészségesebb hírében álló barna kenyér, rozskenyér, teljes kiőrlésű kenyér a forgalomból csak elenyésző mértékben részesül.
Zsemlét és kiflit átlagosan másfél hetente vásárolnak a háztartások, és egy alkalommal 13-14 darabot. Zsemlét sokkal szívesebben fogyasztanak a magyarok mint kiflit: minden eladott 10 darab pékáruból hét zsemle és három kifli. Zsemlék közül a vizes változat, kiflik közül pedig a vizes és tejes típusok a legkeresettebbek.
Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a pékáruk forgalmazott értékéből 2011-ben (%)
|
Kenyér |
Zsemle, kifli |
Édes és sós péksütemények |
hipermarket |
10 |
13 |
21 |
szupermarket |
15 |
17 |
16 |
diszkont |
9 |
9 |
8 |
hazai láncok |
28 |
29 |
16 |
független kisboltok |
18 |
16 |
12 |
pékség |
17 |
14 |
23 |
egyéb |
3 |
2 |
4 |
Forrás: Gfk Hungária
Kép (cc) : emiline220
***