fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Totális medialitás és ökocídium – Sükösd Miklós tanulmányáról

Sükösd Miklós “Totális medialitás és ökocídium. Mediatizáció és fogyasztói társadalom: ökológiai médiakritika” című kiváló tanulmánya izgalmas, nem egyszer éles hangvételű vitát gerjesztett.

Az Információs Társadalom című folyóirat honlapján
(illetve a lap 2003/3-4. számában, 131-146.o.) olvasható Sükösd Miklós kiváló
tanulmánya “Totális medialitás és ökocídium. Mediatizáció és fogyasztói
társadalom: ökológiai médiakritika” címmel. Az írás alapgondolata, hogy a média
egyre fokozódó térnyerése a mai nyugati társadalmakban hozzájárul az ökológiai
válság elmélyüléséhez (bővebben l. alább). A tanulmány izgalmas, nem egyszer
éles hangvételű vitát gerjesztett, pro (Lányi András, Vay Márton) és kontra (pl.
Dányi Endre, Dessewffy Tibor) hozzászólások egyaránt születtek. Mind a
vitaindító írás, mind pedig a reakciók teljes szövege megtalálható itt.

Sükösd Miklós tanulmányának összegzése:
A
tanulmány szerint a mai nyugati információs társadalmak mediatizációja (mediális
léte, a társadalmi folyamatok technológiai közvetítettsége) hozzájárul az
ökológiai válság elmélyüléséhez. A két folyamat közvetett oksági kapcsolatban
áll egymással. Az írás az alábbi érveket fejti ki a kapcsolat bizonyítására.

1) A médiahasználatra fordított, képernyő előtt töltött idő folyamatosan
növekszik az időmérlegekben.
2) A médiaélmények egyre jelentősebbek a
társadalmi identitás alkotásában.
3-4) A fősodrú média napirendjén és a
médianarratívákban kevéssé szerepel releváns módon a természeti környezet
témája.
5) A média a természetromboló fogyasztást generáló reklám és
marketingkommunikáció fő terepe.
6) A nyugati emberiség a természeti
környezettől fokozatosan a digitális univerzum szimbolikus környezetébe, az
ökoszférából az infoszférába, a virtuális valóság irányába vándorol, s így
viszonylag kevéssé érzékeli az ökológiai válságot.
7) A média saját logikájú
és szervezettségű téridőt (genius anti-Lóci) használ, amely szemben áll a valós
tér és a biológiai (élő)hely szervességével és jelentésteliségével (genius
loci). A mobil kommunikáció esetében a tér-redukció, a valós (élő)hely
irrelevanciája radikálisan érvényesül. A média-téridőbe való belépés immár
bárhol lehetségessé válik, mivel maga a technológiai közvetítést lehetővé tévő
eszköz is mindenhova elkíséri a felhasználót.

Forrás: Takács-Sánta András, Védegylet, Zöldirodalom
levelezőlista

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás