fbpx
tyúk tojás reboot nem hármas

Ezt a 6 tojást vedd, így biztosan nem ketreces tojás kerül a kezedbe

Tojást választani nem is olyan egyszerű. Biztosan érezted már, hogy stresszessé és türelmetlenné válsz, amikor a boltban a bőség zavarától nem tudsz gyorsan dönteni. Különösen igaz ez, ha tojást kell vennünk –  számtalan féle doboz, márka, ígéret, kép, felirat, hangzatos szöveg közül kell döntenünk. Az ár és a méret mellett fontos, hogy a tojáshoz ne állatkínzás árán jussunk hozzá, de ez az, ami a legkevésbé látszik a tojásos dobozokon. Ezért végig jártuk az országosan legnépszerűbb boltláncokat, hogy megmutassuk neked azt a 6 leggyakoribb tojásos dobozt, amik megvásárlásával biztosan nem lősz mellé, ha szeretnéd elkerülni a ketreces tartásból származó tojást.

Itt bemutattuk, hogyan néz ki a ketreces, a mélyalmos és a szabad tartás, miért fontos az, hogy az áruválasztásunkkal is jelezzük a boltok felé: nem értünk egyet a tojótyúkok ketreces tartásával, nem támogatjuk ezt a fajta tartásmódot, ezért nem veszünk ilyen tartásból származó tojást. Kitértünk arra is, hogy milyen egyéb, kíméletesebb tartási formák vannak (mélyalmos, szabadtartás, ökológiai), és hogy ezeket miként jelzik a tojásokon.

Ha igazán biztosra akarunk menni, a tojáson lévő kódot nézzük, és semmiképp se 3-assal jelölt tojást választunk, ez jelzi ugyanis a ketreces tartást.

Forrás: NÉBIH

Ám a kódok böngészésénél életszerűbb az, hogy az ember rohan a boltban, felismeri a megjegyzett dobozt, berakja a kosárba és már megy is tovább. Hogy ebben segítséget nyújtsunk, végigjártuk a legnépszerűbb 5 országos szupermarket láncot, elmentünk egy piacra és megnéztük egy online élelmiszerbolt kínálatát is. Innen összeszedtük azt a 6 dobozt, amivel a legnagyobb valószínűség szerint találkozhatsz a boltban, és biztosan nem 3-as kódú tojást találsz benne. (Ennél sokkal többféle tojással találkoztunk a boltokban, a válogatásba azért ezt a hatot tettük be, mert ezek voltak azok, amelyeket egynél több helyen is megtaláltunk.)

Megvizsgáltuk, mekkora a tojás kínálat, és abból mekkora a ketrecmentes választék. Valamint megnéztük, hogy milyen árban vannak ezek a tojások, és ehhez képest mennyit spórol az, aki ketreces tojást vesz.

 Ezt a 6 nem hármas dobozt jegyezd meg, katt a nyilakra!

Nagy meglepetések és nagy csalódások

Nem állítjuk, hogy minden boltban ugyanez a helyzet, csak annyit, hogy ahova mi szúrópróba szerűen elmentünk, ezt találtuk.

Bár a kutatásunk nem reprezentatív, azért így is elég jól kirajzolódott, hogy tényleg elindult egyfajta elmozdulás a ketrecmentesség irányába. A vizsgálódásunk során ért minket kellemes meglepetés azzal kapcsolatban, hogy némely boltban mekkora választékot találtunk 2-es vagy alacsonyabb kódú tojásokból, de olyan helyen is jártunk, ahol meglepően kevés a nem hármas tojás.

Az összképhez természetesen hozzátartozik, hogy budapesti boltokban és piacon jártunk csak, de igyekeztünk így is azokat az üzletláncokat felmérni, amiknek országos lefedettségük van, és a legnépszerűbbeknek számítanak:

Spar szupermarket, Bécsi út 136. 1032
Lidl, Bécsi út 325-337. 1037
Tesco hipermarket, Bécsi út 258. 1035
CBA, Lágymányosi utca 17./b 1111
Coop szupermarket, Lehel utca 12. 1134
Lehel piac, Váci út 9-15. 1134
Kifli.hu

Eredmény

  1. A legtöbb bolt már ad arra, hogy tartson ketrecmentes tojást.
  2. A nagyobb globális cégek erre irányuló vállalásokat is tesznek (ezekről részletesen később), ennek a hatása pedig már a hazai polcokon is megfigyelhető.
  3. Élen jár a témában a Kifli.hu, ahol egyáltalán nem lehet 3-as kódú tojást venni.
  4. A Spar, Tesco, Lidl is tettek arra ígéretet, hogy 2025 végéig kivezetik a polcaikról a ketreces tartásból származó tojásokat.

Spar, Tesco

A várost járva azt találtuk, hogy a Spar igen komolyan veszi az ígéretet. Az általunk vizsgált boltban 8 különböző ketreces és 16 féle ketrecmentes opció volt. A ketrecmentesen belül pedig kétféle szabadtartású és egy típusú bio tojást találtunk. A tartástípus tekintetében máshol is hasonlóak az arányok. 3-asnál alacsonyabb kódú tojásból mindenhol inkább mélyalmosat árulnak, mintsem szabadtartásút vagy biot. Itt pedig fontos hangsúlyozni, hogy bár a mélyalmos (sokszor alternatívnak nevezett) tartás valóban jobb, mint a ketreces, de a tyúkok ebben az esetben is zsúfoltan, egy istálló jellegű épületben élnek, ahol ugyan nagyobb szabadsággal mozoghatnak, mint a ketrecben, de a napfényre, friss levegőre így se mehetnek ki.

Választék tekintetében a Tesco felhozatala is említésre méltó, itt 10:7 volt a ketrecmentes és ketreces aránya.

Lidl, CBA, Coop és a piac

Csalódás volt viszont a Lidl, ahol 7 különböző ketreces, és csak 3 ketrecmentes opció volt. Ugyanennyi lehetőséget találtunk egy klasszikus “kis” CBA-ban is. Szomorú viszont, hogy a vidéki Magyarországon kifejezetten domináns Coopban egyáltalán nem volt lehetőség 3-asnál alacsonyabb kódú tojást venni.

Lehangoló képet festett a piacon talált felhozatal is.

Hajlamosak vagyunk romanticizálni a piacot, és abba az illúzióba ringatni magunk, hogy ott minden bizonnyal a hazai kistermelők vegyszermentesen és állatkínzásmentesen előállított termékeit találjuk.

Nos, valóban vannak piacok, ahol megjelennek az ilyen termelők is, és a vidéki piacokon talán több a háztáji termelő, de a fővárosi, nagyobb, állandó piacok és vásárcsarnokok sajnos nem ilyenek. Mi a 13. kerületi Lehel piacra látogattunk el.

  • 8 árusból 3-nál találkoztunk ketrecmentes tojással.
  • 1 árus volt, aki azzal hirdette magát, hogy csak szabadtartásból származó tojást árul, ami elmondása szerint az jelenti, hogy a “tyúkokat még cukrászdába is viszik”. Ezt viszont nem tudtuk ellenőrizni, hiszen az általa árult tojásokon nem volt kód.
  • A másik három árusnál is csak 1-1 mélyalmos alternatívát találtunk.
  • Sőt, annál a standnál is csak egyféle 2-es kódú tojás volt, ahol csak tojást lehet venni.

Egyébként a piacon nagyon erősen dominált a félrevezető marketing. Szinte mindenhol olyan feliratokba ütköztünk, hogy háztáji tojás vagy friss magyar tojás. Ezek pedig tálcára pakolva várták a vevőket, akiknek nagyon kell mereszteniük a szemüket egyrészt, hogy észrevegyék a szinte kivétel nélkül 3-assal kezdődő kódokat, és a hátrébb megbúvó tojásos dobozokat, amikből ezek ki lettek pakolva.

A nyilakra kattintva az általunk talált összes nem 3-as kódú tojást látod, a boltokkal együtt

Szomorú igazság a boldog tyúkok mögött

Persze a nagy cégek is előszeretettel festik zöldre tojásaikat, vezetik félre a fogyasztókat. Nagyon gyakori, hogy mélyalmos tartásból származó tojás csomagolásán vidám és/vagy szabadban kapirgáló tyúkokat látunk. Ezzel szemben az igazság, hogy a mélyalmos tartásban, istállókban élő tyúkok nem jutnak ki a szabad levegőre életük során. Az Una Terra állatvédelmi alapítvány készített egy vizsgálatot a témában, amiből az rajzolódik ki, hogy a gyártók az alábbi technikákat vetik be annak érdekében, hogy elfedjék az általuk forgalmazott tojások tartási módját:

  • gyakori, hogy a kódokat nehezen olvasható színnel nyomják a tojásokra
  • berendezett kiscsoportos tartást írnak a dobozra ketreces helyett
  • ketreces és mélyalmos csomagolásokon is használnak olyan illusztrációt, ami arra enged következtetni, hogy a tojótyúkok a szabadban élnek (napfényes, zöld mezők, szabadon szaladgáló tyúkok, mosolygó csőrök – ha ilyeneket látsz egy tojáson, alaposan nézd meg a kódját!)
    hangzatos, de valójában semmit nem jelentő szavakat használnak: mint például fészektojás (pedig ez a kategória nem létezik, és valójában mélyalmos tojás van a dobozban), tojás király vagy prémium.

Kattints a nyilakra, és nézd meg a galériánkat a megtévesztő csomagolásokról!

Bár ez az egyik legfontosabb információ egy tojással kapcsolatban, és a szabályok szerint is kötelező lenne, a tartás milyensége sajnálatos módon nem mindig szerepel a csomagoláson.

Ugyan a gyártók nem szívesen írják rá a tojásukra, ha ketreces tartásból származik (érdekes, minden más kód esetében, szinte kivétel nélkül szerepel a dobozon a tartás módja).

A Sparban és a Tescoban is találkoztunk azzal a jó gyakorlattal, hogy a bolt az árcímkén feltünteti, milyen tartásból származik a tojás. Ez azért igazán üdvözlendő, mert míg a tojás kódját nem sokan böngészik, az árát szinte mindenki megnézi. Így pedig szinte minden esetben a fogyasztók szeme elé kerül a tartási mód.

De mennyi az annyi?

Teljesen természetes, hogy egy vásárlót az adott termék ára jobban érdekel, mint az elkészültének a körülményei. Ám a tudatosabbá válás része az is, hogy el kell fogadni, ha minél etikusabb megoldásokat keresünk, azoknak az ára sajnos magasabb a kevésbé vagy egyenesen egyáltalán nem etikus és fenntartható megoldásokénál. Nincs ez másként a tojás esetében sem.

Habár az árak boltonként változnak, mégis kijelenthető, hogy átlagosan 20-30 forint különbség lehet a ketreces és ketrecmentes tojások árai között.

Tapasztalatunk alapján a 3-as kódú tojások darabára (M-L méreteket néztünk) 80-90 forint körül mozog. Ezzel szemben mélyalmos tojás ára 100-110 forint körül alakul. A bio és a szabadtartású tojások ára viszont ennél csak pár forinttal magasabb. Szóval a ketrecesről nemketrecesre váltani egy érezhetőbb lépés, ám ha valaki elkötelezi magát a váltás mellett, onnan már elérhető közelségben érezheti a még eggyel etikusabb megoldást. És persze arról se feledkezzünk meg, hogy állatjóléti szempontból a tyúkoknak az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem fogyasztanánk tojást, ennek kiváltására pedig számos költséghatékony módszer létezik.

Grafika: Una Terra

Az irány a ketrecmentes tartás

Ha pedig már elköteleződés: annak ellenére, hogy a tojástermelésben tapasztalható állapotok még mindig lesújtóak, mégis azt lehet észrevenni, hogy mind a gyártók, mind a forgalmazók részéről van egy lassú nyitás a ketrecmentesség felé.

Ahogy fentebb írtuk, a nagyobb, globális üzletláncok már tettek vállalást arra, hogy 2025 végéig kivezetik a ketreces tartásból származó tojások árusításást. A vállalatok előtt pedig vannak szerencsére jó példák.

A Farmállatvédelem gyűjtötte össze, hogy mely cégek álltak már át, és melyek tervezik, az átállásról pedig a szervezet munkatársa, Acsai Anna így mesélt nekünk: “A 2025-ös vállalások egy érdekes sztori, ugyanis az egész azzal kezdődött, hogy 2015-ben a The Humane League Amerikában megállapodott az első nagyvállalattal, a McDonalds-szal ezügyben, majd ugyanazt az évszámot másolta le nagyjából mindenki. Így szektoron keresztül ők voltak az elsők, akik ezt megtették (és amúgy évekkel korábban teljesítették is).

Forrás: Farmállatvédelem

A helyzetet azonban bonyolítja, hogy a cég tulajdonosa és az üzemeltetője nem mindig ugyanaz. Például Európában az AmRest üzemelteti a Burger Kinget, a Pizza Hut-ot, a KFC-t és a Starbucks-ot, amik egyesével még nem teljesítették az átállást, de az AmRest igen, szóval elméletben a magyar Burger King ketrecmentes tojást használ.

Azt, hogy az itthon is megtalálható boltok közül melyik hogy áll a vállalás teljesítésével, a szervezet folyamatosan igyekszik monitorozni. Elmondásuk szerint a környező országokban a boltok legalább évente egyszer közölnek adatokat erről a nyilvánosságnak a helyi állatvédő szervezet közreműködésével.

Itthon ez a folyamat még csak most kezdődött el. “Pedig az átláthatóság a cégek részéről nagyon fontos, hiszen egyre inkább elvárás a vásárlók felől, hogy a cégek társadalmi kérdésekkel is foglalkozzanak és erről tájékoztassanak is. Máskülönben könnyű amolyan greenwashing-szerűen felhasználni az átállásra tett ígéretet, miközben a tyúkok továbbra is a ketrecekben maradnak. A nyilvános kommunikáció egyébként a cégeket is segíti, hiszen ha közölnek egy nyilvános ütemtervet, pl. minden évben 20%-kal növelik a ketrecmentes tojások arányát, azzal a termelők is jobban tudnak tervezni és eszerint bővíteni a ketrecmentes kapacitásukat” – mondja Drexler Tamás a Farmállatvédelemtől.

A tojástermelőknél is vegyes a kép

Ahhoz pedig, hogy a boltok minél kevesebb 3-as kódú tojást áruljanak, magunknak a termelőknek kell elsősorban átállniuk a ketrecmentes tartásra. A témában az Una Terra készített egy gyűjtést, ami alapján látszik, hogy a hazai termelők már nyomás alatt vannak, de szembetűnő, hogy egyelőre nem kezdtek bele szupersebességgel az átállásba.

Az Una Terra a 20 legnagyobb hazai tojástermelő eddigi 2025-ös adatait dolgozta fel, ami alapján ezeket lehet elmondani:

  • a 20 termelőnek közel a fele, 9 cég még egyáltalán nem állít elő ketrecmentes tojást
  • két olyan cég van csak (a Fuchs és a Prophyl Kft.), amely 100 százalékban ketrecmentes tojást termel
  • Magyarország legnagyobb tojástermelőjénél, a Gyermelyi Kft. 2025-re majd 30%-a a termelésnek ketrecmentes.
  • A korábban Bio Tojás, ma már Príma Tojások néven futó Kft.-nél 20 százalékos a ketrecmentesség.
  • Az átállásban a Rábamenti Agrár- és Szolg. Kft. és az Egg-Land Kft. állnak a legjobban, előbbi 75 százalékos, utóbbi 50 százalékos ketrecmentességgel.
  • A boltok polcain egyébként leggyakrabban a Fuchs termékeivel és az Egg-Land Kft. alá tartozó Farm Tojással találkozhattok, ha ketrecmentes tojást szeretnétek venni. Ezek mellett több üzletben is találhattok saját márkás mélyalmos vagy bio tojást.

Tudatos vásárlással az állatok védelméért

A Farmállatvédelemmel és az Una Terrával együtt hangsúlyozzuk, hogy hétköznapi vásárlásainkkal, mindennapi választásainkkal rengeteget tehetünk az állatkínzó gyakorlatok visszaszorításáért. Minél több ketreces tojás hagyunk a polcokon, annál kevésbé éri meg a boltoknak ezeket árusítani, a termelőknek ezeket előállítani.

Ha túl idillinek tűnik a csomagolás, nézd meg a tojás kódját!
Ne dőlj be a piacos romantikának!
Csatlakozz a ketreces tartás ellen indított petícióhoz!
Ha már leteszed a voksod a ketrecmentesség mellett, és megteheted, 0-ás vagy 1-es kódú tojást vegyél!
Gondolkozz tojásmentes alternatívákban is!


Reboot Logocofunded

Ez a tartalom Rebooting the food system projekt keretében, az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A projekt tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete vállal felelősséget, az nem tükrözi feltétlenül az Európai Unió álláspontját.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás