fbpx

| Tudatos Vásárló

Tévhit és valóság: Áldás vagy átok a hipermarket?

Hipermarketekben töltjük a bevásárlásra szánt időnk nagy részét, miattuk lehetetlenülnek el a helyi kisboltok, ráadásul az adóbevétel is több lenne, ha nem lennének multik. A TVE kutatásából kiderül, hogy mi igaz ezekből az állításokból.

A Tesco, az Auchan, a Cora és társaik ennyi idővel a hazai piacon való megjelenésük után még mindig az érdeklődés középpontjában állnak. Nem is csoda, hiszen működésüket a kezdetektől fogva erős kritika övezte, elsősorban a környezetre gyakorolt hatásuk miatt. Ráadásul piaci részesedésüket azóta is növelik, és a lakosság részéről egyre nagyobb az elfogadottságuk.

A hipermarketek befolyásának megértéséhez elég, ha belegondolunk, hogy Magyarországon csak 2008-ban 125 hipermarket működött, és a modern áruházláncok már így is a kiskereskedelmi forgalom kétharmadáért voltak felelősek. A Tescóhoz hasonló áruházláncok ezenkívül bizonyítottan a nagy háztartási bevásárlások fő színterei.

A fenntartható fogyasztásról rendezett budapesti konferencián ismertetett kutatásában Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa és Kopasz Marianna hét olyan állítás valóságtartalmát vizsgálta, amelyek gyakran vetődnek fel a hipermarketekkel kapcsolatban. Hipotéziseik vizsgálatához két hasonló adottsággal rendelkező települést: Kiskunhalast és Jánoshalmát választották. A térséget ellátó helyi Tesco hatásait a 2000-2008 között rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján elemezték.

Az első vizsgált állítás szerint a hipermarketek jelenléte nagyban hozzájárul ahhoz, hogy országszerte egyre kevesebb független, helyi kiskereskedelmi boltot alapítanak. A kutatásból kiderült, hogy a helyi kiskereskedelmi boltok száma a környező településekkel összehasonlítva valóban nagyobb mértékben csökkent, ugyanakkor az országos átlaghoz viszonyítva ez már egyáltalán nem mondható el.

A hipermarketekkel folytatott versenyben, úgy tűnik, hogy a zöldségboltok maradtak alul. Ezeknek a jelenléte az országos átlaghoz képest is csökkenő tendenciát mutatott a vizsgált területen. Az eredmények alapján a hipotézis azonban ezzel együtt is csak gyengén igazolódott be.

A második állítás szerint a hipermarketek megjelenése a helyi adóbevételek csökkenéséhez vezet. A hipotézis vizsgálatánál a kutatók akadályba ütköztek, ugyanis a szóban forgó települések kereskedelmi, illetve kiskereskedelmi adóbevételeiről nem áll rendelkezésre külön statisztikai adat. Az állítást tehát nem sikerült igazolni, de cáfolni sem.

A harmadik feltételezés szerint a hipermarketek hozzájárulnak a foglalkoztatottság csökkenéséhez a kiskereskedelmi szektorban. Habár Kiskunhalas és Jánoshalma kiskereskedelemre vonatkozó foglalkoztatási adatairól szintén nem áll rendelkezésre külön statisztika, feltételezhető, hogy csak egy drasztikus leépítés tudná ellensúlyozni a Tesco pozitív hatását a helyi foglalkoztatottsági adatokra, ez azonban rövid távon nem valószínű. A kutatások alapján tehát ez a hipotézis nem állja meg a helyét.

A negyedik állítás szerint a hipermarketek a kiskereskedelmi szektorban dolgozók fizetésének csökkenéséért is okolhatók. A kutatóknak itt szintén azzal kellett szembesülniük, hogy az adott településekre lebontva nem áll rendelkezésre statisztikai adat a munkabérek alakulásáról a vizsgált időszakban. Így ez a kérdés továbbra is megválaszolatlan marad.

Az ötödik állítás szerint a hipermarketek hozzájárulnak a fogyasztói életstílus kialakulásához, amelynek hatására egyre több időt töltünk vásárlással. Kiderült, hogy a Tescóhoz hasonló láncokban kevesebb időt töltünk vásárlással, mint más kiskereskedelmi egységekben, ráadásul más boltokkal összehasonlítva ritkábban is járunk ilyen helyekre.

A kutatók viszont arra is rávilágítottak, hogy akik gyakrabban járnak hipermarketbe, az átlaghoz képest havonta több időt töltenek vásárlással, beleértve az egyéb bolttípusba tett látogatásaikat is. Ráadásul az impulzusvásárlás sokkal jellemzőbb a hipermarketekben, mint bármely más kiskereskedelmi egységnél. Ez a hipotézis tehát beigazolódott.

A hatodik állítás szerint a hipermarketek felelősek a gépjárműforgalom növekedéséért, így közvetve a légszennyezésért is. A kutatás rámutatott, hogy a Tescóban vásárlók 68%-a autóval érkezik a helyszínre, mindez a kis, független boltoknál 8%, a piaci vásárlás esetében pedig 34%. Tehát ez a hipotézis is beigazolódott. 

A hetedik állítás alapján a hipermarketek megjelenésével nőtt a beépített területek nagysága a zöld területek rovására. Korábban a Tesco területe (9000 négyzetméter) infrastruktúra nélküli mezőgazdasági terület volt, most 500 parkolóhellyel rendelkezik. A Tesco alternatíváinak urbanizációs hatásairól nincs adat. Ennek alapján a hipotézis részben igazolható.

A vizsgálati eredmények alapján megállapítható, hogy a 7 hipotézisből 3-at nem sikerült igazolni, főleg adathiány miatt, egy pedig csak részben igazolódott be. Vagyis a környezeti hatások egyértelműen negatívak egy hipermarket megjelenésével, a gazdasági, társadalmi vonatkozásokról egyelőre –adathiány miatt – nehéz véleményt formálni.

 

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 

Kép [cc] phunkstar mollyssvh

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás