fbpx
kihívás fogadalom mennyi idő

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Tévedés: nem elég 1 hónap, hogy egy új szokás rögzüljön

Az év eleje a fogadalmak, elhatározás, életmódváltás ideje. Sportolni fogok, tisztább lesz a lakás, kevesebb húst fogunk enni, leszokom a cigiről, rászokunk a túrázásra. Az ebben segítő kihívások és applikációk java része arra a feltevésre épít, hogy a tartós változtatáshoz, egy szokás rögzüléséhez nagyjából 1 hónap kell. Hát nem egészen így van, de a jó hír: nem kell sokkal több!

Mindannyiunk szokások, napi rutinok szerint éljünk életünket. Egy részük megkönnyíti a dolgunkat – a rendszeres sporttól egészségesebbek, a napi zuhanyozástól tisztábbak leszünk. Mások viszont, mint például a dohányzás, a késői vacsorák, hosszú távon problémát okozhatnak. Ha pedig aggódunk bolygónk sorsáért, és törekszünk a fenntartható életmódra, akkor a saját egészségünkön túl az is szempont, hogy fogyasztási szokásainkkal ne ártsunk a környezetnek és embertársainknak.

Akár új évi fogadalmat teszünk, akár egy hónapig tartó kihívásba vágunk bele, bízunk benne, hogy az életünk – ha csak egyetlen részletében is – tényleg megváltozik.

Ma már nincs olyan hónap, amikor ne csatlakozhatnánk valamilyen meghirdetett kihíváshoz, nem beszélve az életmódváltó telefonos applikációk tömkelegéről. A Tudatos Vásárlóknál mi is hiszünk az ilyen elhatározásokban: júniusban a szilárd sampont és a samponszappant, a műanyagmentes július alatt a mosogatószappant, a hígított mosogatószert és a mosószódát, októberben az öko-mosás eszközeit próbáltuk ki, novemberben pedig a Green Friday Hungary-val hirdettünk életmódváltó hónapot.

A kihívások és applikációk java része arra az alap gondolatra épít, hogy a tartós változtatáshoz, egy új szokás rögzüléséhez 21 nap kell. Ez a szám Maxwell Maltz elismert plasztikai sebésztől ered: Maltz 1960-ban publikált Psycho-kibernetika című könyvében írta le, hogy megoperált páciensei átlagosan körülbelül 21 nap alatt szoktak hozzá új arcukhoz.

A nagyjából 3 hét annyira beépült a köztudatba, hogy a fogadalmak, kihívások többségét ez alapján egy hónapra lőjük be. Pedig egy másik, a University College London kutatói által közölt tudományos eredmény 2009-ben Maltz-cal ellentétben azt írta le, hogy

az új szokások beépüléséhez többségünknek ennek háromszorosa: 66 nap kell

– emlékeztetett újévi cikkében a Science Alert.

Ráadásul, az ebben a kutatásban tapasztalt szórás óriási volt: a vizsgálatban részt vevő 96 ember közül volt, akinek 18, de akadt, akinek 254 napba tellett.

Most akkor mennyi?

A Tudatos Vásárlóknál a 2021-es évre számos célt tűztünk ki magunk elé. Egyik leglényegesebb feladatunknak idén is azt érezzük, hogy segítsük követőinket abban, hogy minél kevesebb és minél biztonságosabb háztartási vegyszereket használjanak otthonaikban. A fenti eredmények alapján pedig elmondhatjuk, hogy

ha változtatni akarunk mosogatási, takarítási, mosási szokásainkon, ahhoz legalább 2 hónapos átállási, „rászokási” időszakkal számoljunk.

Az egy hónapos kihívások persze továbbra is sokat segíthetnek az indulásban, már csak azzal is, hogy nem egyedül, hanem közösségben, egymást támogatva vágunk bele. De nem keseredjen el senki, ha a 3-4 hét elteltével az új szokás még nem vált automatikussá. Ne adjuk fel, időnk, mint a tenger, és a következő hónap végére már nagy eséllyel sikerül!

Kép: freepik.com

 

1903
Segítettünk, hogy képben legyél a termékekben lévő vegyi anyagok hatásával kapcsolatban?
toxfree szavazás játékok

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!


1506
Segítettünk, hogy kevesebb káros vegyi anyag legyen az életedben?
toxfree szavazás 2

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!


A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja (Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles), az Agrárminisztérium társfinanszírozza, a cikket az Európai Unió #GoEAThical projektje társfinanszírozta.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás