
| Tudatos Vásárló
Teszt: szupermarketek fenntartható termékkínálata
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 17 budapesti szupermarketet, drogérialáncot és nagyobb bioboltot tesztelt abból a szempontból, hogy mennyire etikus és környezetbarát a kínálata a következő termékekből: kávé, tea, csokoládé, kakaó, banán, ananász.
Mit vizsgáltunk?
Összesen 17 fővárosi üzletben vizsgáltuk, hogy a fejlődő országokból származó hat termékből (kávé, tea, csokoládé, kakaó, banán, ananász) lehet-e bio, Fair Trade vagy UTZ címkéjű termékeket kapni, és mekkora belőlük a választék.
A kávétartalmú termékek közül csak a 100%-os őrölt és szemes csomagokat vettük számba. A teák közül a fekete- és zöld teákat vizsgáltuk, a gyümölcs- és gyógyteákra nem terjedt ki a felmérésünk, csakúgy, mint a 100 grammostól eltérő csokoládécsomagokra sem. Emellett csak a holland típusú kakaókat vettük be a vizsgálatba.
Eredmény
A pontozási rendszerünk egyszerű volt: minden bio, Fair Trade vagy UTZ minősített termék után egy-egy pontot kapott az adott szupermarket, kisbolt. Vagyis ha egy termék egyszerre fair trade és bio is volt, akkor két pont járt érte.
Az összesített pontozásban kiemelkedően magas értéket ért el a két biobolt: 152 pontot kapott a Mammutban lévő Biosétány biobolt, a második helyen a Múzeum körúti bio ABC végzett 127 ponttal.
Őket már jelentős lemaradással követik a szupermarketek és drogériák: a Müller drogéria 44 ponttal, a Tesco 32 ponttal, a Spar és az Interspar 24 ponttal, a Dm 23, az Auchan pedig 22 ponttal.
A sereghajtók között is a legutolsó helyen a Rossmann végzett 0 ponttal, mivel ott nem találtunk se fair trade, se bio terméket. A Real, a Coop és a Lidl is mindössze 8 ill. 9 pontot szerzett.
Míg a bioboltokban többféle – elsősorban fair trade és bio minősítésű – kávét, teát és csokit kaphatunk, a drogérialáncok közül a Müller kínál még sokféle fair trade terméket. A szupermarketek inkább a kevésbé szigorú követelményeket támasztó és így olcsóbb minősítésű UTZ termékeket tartják a bio termékek mellett.
A leggyakoribb etikus vagy bio termék a kávé és a tea, ezt szinte minden boltban találtunk. Méltányos kereskedelemből vagy bio termesztésből származó csokit már kevesebb helyen tudunk beszerezni, és még ennél is rosszabb a helyzet a kakaóporral. Fair trade banánt mindössze két helyen, a Múzeum körúti bio ABC-ben és az Aldiban találtunk, fair trade ananász pedig csak a Múzeum körúti bio ABC-ben volt a tesztelés időpontjában.
A kávék közül a Douwe Egberts termékek a leggyakoribbak, ezeket szinte minden üzletben megtaláltuk. A márkának 7 olyan típusát forgalmazzák, amelyek UTZ minősítéssel rendelkeznek, de nem mindenhol lehet kapni ezek mindegyikét.
A tea a legváltozatosabb kínálatú termékcsalád. Míg a bioboltokban a leggyakoribb márka a fair trade minősítésű Clipper, a szupermarketekben leginkább a Picwick UTZ minősítésű teái találhatók meg.
Hamarosan jelentkezünk miskolci eredményekkel is. Kiváncsiak vagyunk vajon a láncok máshol is árusítják ezeket a termékeket vagy csak a budapestieket kényeztetik el.
Köszönjük a közreműködést Czinder Mónikának és Bajomi Bálintnak.
A cikk elkészítését a Norvég Civil Támogatási Alap támogatta.

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.


Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza