| Bajomi Bálint
Tessék csak! Ahol több pénz marad helyben
A Tessék csak! közösségi vásárlómozgalom 2013 szeptemberében indult a hangulatos miliőjéről híres budapesti Wekerle telepen. A program célja, hogy a wekerlei lakosok jobban megismerjék a helyi boltokat, a közeli őstermelőket, és a nagy bevásárló központok helyett inkább náluk vásároljanak.
Az Ernst F. Schumacher „A kicsi szép” című könyvének szellemében indította útjára Szeghi Gábor a Tessék csak! kártya mozgalmat.
„Nem szeretem a hipermarketeteket. Túl nagyok, az ember szinte eltűnik bennük, és a hatalmas árutömegben nehéz megtalálni azt, amit az ember éppen keres. Építészetileg se túl kreatívak: mindegyik egy-egy óriási cipős dobozra hasonlít. Nincs természetes fény, mesterségesen világítják meg az épület belső terét. Az akciókkal becsalogatják a vásárlókat, akik aztán persze egy csomó másik terméket is meglátnak és megvásárolnak.
A fizetés futószalagon történik. Mindig sajnálom a pénztárosokat, akik egész nap végzik a monoton munkát és hallgatják a vonalkód-leolvasó folyamatos pittyegését. Az áruházban nem nagyon lehet kérdezni, nehezen találunk olyan munkatársat, aki érdemben válaszolna az ember kérdésére. A legtöbb árut nagy távolságokra szállítják kamionokkal – így jut el hozzánk a hollandiai répa és januárban a spanyolországi eper. Ez a szállítás nagy környezetterhelést okoz.
Szeghi Gábor az ötletgazda (Fotó: Bajomi Bálint)
Egy kisbolt vagy a helyi termelői piac viszont sokkal hangulatosabb és emberléptékű. A visszatérő vásárló napi kapcsolatban van az eladóval, akár egy kicsit beszélgethet is vele, amikor megveszi a tejet. Innen indul a hétköznapi környezetvédelem: az ember nem autózik ki a város szélére, hogy bevásároljon, hanem fogja a kosarát, a tejesüvegét, és lesétál a tejboltba, ahol megtöltik neki az üveget. Ezzel megspóroljuk a környezetnek az autó szén-dioxid-kibocsátását és a tej csomagolásából se lesz plusz szemét.” – vélekedik az ötletgazda.
Pónilovaglás, kerámia, kisbolt
„Tudod, hogy a közvetlen környezetedben hol lehet a legszebb húst és a legfinomabb zöldséget venni? Tudod, melyik cipész dolgozik határidőre vagy ismered a legmegbízhatóbb kisboltost? Ha igen, oszd meg másokkal is, hogy mindenki a jó helyen költhesse a pénzét! (…) Te jó áron vásárolhatsz emberhez méltó körülmények között, ennek következtében pedig több pénz marad helyben, a helyi ügyekre!” – a szórólapján így reklámozzák a Wekerletepen működő Tessék csak! kártyarendszert.
Aki kiváltja a kártyát, kedvezményt kap a Wekerletelep területén lévő kisboltokban és iparosoknál. A program profilja elég tág: van benne kisbolt, nyelviskola, pónilovaglás, keramikus. Néhány példa a kínált szolgáltatásokra: Biciklisti kerékpár műhely, Lajosmizsei Sajtműhely, DenTotal Fogászat, Harmónia Kuckó gyógymasszőr.
Jellemzően 5-10 % kedvezményt kaphatnak a vásárlók kártyájuk felmutatásával. A rendszerhez egy internetes felület is tartozik, ahol helyi hírekről és akciókról lehet értesülni, és böngészni lehet a résztvevő vállalkozások között.
Jelenleg 35 boltos, szolgáltató és 300 vásárló tagja van a rendszernek. A vállalkozásokat a lokálpatriotizmus motiválja a részvételre, ezenkívül a program által ismertebbek lesznek a helyiek körében, és reklámfelületet is kapnak. A boltosok, szolgáltatók szimpatizálnak a Tessék csak! szellemiségével, és támogatják a wekerlei rendezvényeket: a kis piacot népszerűsítő disznóvágást és termelőlátogatást, illetve a Garázsvásár fesztivált.
Fotó: Szeghy Gábor
A vevő megfinanszírozza a boltok reklámköltségét
Szeghi Gábor a kártyák eladásából finanszírozza a rendszer működését, amelyet eredetileg 10-15 agglomerációs településre terveztek. Ha egy ekkora területen be tuják indítani, akkor „elbír” majd egy teljes állású munkatársat a rendszer.
Wekerle túl kicsi a rentábilis működéshez, így a kezdeményezés egyelőre próbafázisban van. Tervezik, hogy bővítik a programot, így több irányba elindult a tárgyalás, előkészítés.
A kártya megvásárlásával a vevő megfinanszírozza a boltok reklámköltségét, cserébe kedvezményesen vásárolhat, így végül akár a kártya árának többszörösét is visszakapja. Szeghi Gábor elmondása szerint a résztvevők válogatása során az volt a cél, hogy lokális legyen a termelés, ne kelljen száz kilométert közlekednie az árunak. A kisboltokat preferálta a nagyáruházakkal szemben. „Ezek a cégek önállóan nem tudnának reklámozni, közösen viszont igen” – mondta Szeghi Gábor.
Kép: Bajomi Bálint, Szeghy Gábor
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.
A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében készült.