fbpx

| Czinder Mónika, Bajomi Bálint

Termékteszt: narancslé

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 16 féle narancslevet tesztelt laboratóriumban. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi C-vitamint  tartalmaznak, mennyire környezetbarát a csomagolásuk és milyen a vásárlói tájékoztatás a címkén. Az eredmények most is meglepőek, főleg a mért legmagasabb C-vitamin tartalom tekintetében.

 

Összesen 16, préseléssel vagy sűrítményből készült narancslevet vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete a sajátmárkás, jól ismert termékektől a drágább, bio termékekig. Tesztünk egyik legfontosabb célja a C-vitamin tartalom mennyiségének mérése volt, hogy kiderítsük megéri-e emiatt fogyasztani ez a gyümölcslevet.

 

Hogy készül a narancslé?

A narancslé sűrítményből vagy friss présléssel  készül. Míg a narancs eljut a koncentrátum állapotáig, gyakorlatilag “szétszedik”, majd újra összrakják. Részletes leírásunk itt elérhető.

 

 

Eredmény

 

Az összesített pontozásban

  • legmagasabb értéket 16,3 pontot a Tesco Organic bio narancsleve kapta (érdekes, hogy a Tesco másik gyártmánya, a Tesco Value narancslé pedig az utolsó előtti helyen végzett),

  • a második helyen a dm Bio narancsleve végzett 15,87 ponntal,

  • harmadik helyen pedig a Happy Day 15,7 ponttal.

 

 

A lista végén a Cappy, a Tesco Value és az Auchan frissen préselt narancsleve szerepelt. 

 

A legmagasabb C-vitamin tartalom a legolcsóbb a termékben, a Spar S-Budget narancslében volt (55,9 mg/100 ml). A második helyen a Happy Day szerepel 47 mg/100 ml, harmadik helyen pedig a Happy Day gyümölcshússal 45,5 mg/100ml C-vitamin tartalommal. (Jelenleg a C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80mg.)

 

A biotermékeknél nagy volt a szórás a C-vitamin tartalom tekintetében: a 3 bio termékből kettő kiemelkedően sok C-vitamint tartalmazott az összes többi termékhez képest (Pfanner bio 44,9 mg, Tesco Organic 43,9 mg)  Viszont a dm Bio a sereghajtók között végzett mindössze 28,7 mg C-vitamin tartalommal.  

 

A vizsgált termékek közül 7 estében FSC minősítésű a csomagolás volt: A Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic bio narancsital.

 

A fogyasztói tájékoztatás szempontjából pozitív volt a körkép: minden terméken fel volt tüntetve a gyártó vagy a forgalmazó, és az energiatáblázat is, viszont 3 terméknél nem derült ki a származási hely. 

 

 

Miért fontos a C-vitamin?

A C-vitamin kis mennyiségben feltétlenül szükséges az emberi szervezet működéséhez. Viszont testünk nem képes előállítani, így a táplálékunkkal, folyadékbevitelünkkel kell „beszereznünk”. Habár sok vita van e körül, jelenleg a  C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80 mg.  További infó itt

Pontozás

 

Minden termék 10 pontról indult: 

 

Összetevők, tájékoztatás

– aszerint adtunk hozzá pontot, hogy mennyi C-vitamint tartalmazott a termék (pl. 100 ml gyümölcslében 35 mg vitamin tartalom esetén 3,5 pont járt)

– 1 pontot adtunk, ha nem sűrítményből készült a termék

– 1 pontot vontunk le, ha a gyártó, forgalmazó nem volt feltüntetve

– 1 pontot vontunk le, ha  nem volt energiatábla

– 1 pontot vontunk le, ha nem volt feltüntetve a származás helye

 

Környezetvédelem

– 1 pontot adtunk fenntartható, környezetbarát csomagolásért  (pl. FSCBlaue Engel minősítésért) 

–  1 pontot adtunk bio minősítésért

 

Termék neve

Gyártó / forgalmazó

C-vitamin tartalom (+- 10 rel. %) (mg/100ml)

Pontszám

Tesco Organic bio

Tesco Global Zrt.

43,9 mg

16,39

dm Bio

dm Kft.

28,7 mg

15,87

Happy day

Rauch Hungária Kft.

47,0 mg

15,7

S Budget

Spar Magyarország kereskedelmi Kft.

55,9 mg

15,59

Happy day gyümölcshússal

Rauch Hungária Kft.

45,5 mg

15,55

Pfanner Bio

Hermann Pfanner Getränke GmbH

44,9 mg

15,49

Sió

Sió-Eckes Kft.

37,9 mg

14,79

Hohes C Mild

Sió-Eckes Kft.

36,5 mg

14,65

Spar frissen préselt

Spar Magyarország kereskedelmi Kft.

33,3 mg

14,33

Pure fruits

S. Spitz Gesellschaft m.b.H

40,2 mg

14,02

Pfanner

IN -FOOD 2000 Kft.

21,2 mg

13,12

Cappy gyümölcshússal

 

Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

40,0 mg

13

Coop

CO-OP Hungary Zrt.

39,0 mg

12,9

Cappy

Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

36,8 mg

12,68

Tesco Value

Tesco Global Zrt.

24,4 mg

12,44

Auchan frissen préselt

Auchan Magyarország Kft.

15,3 mg

11,53

 

Ár

A legolcsóbb termékben (S-Budget,  265 Ft) volt a legtöbb C-vitamin (55,9 mg/100ml). A legdrágább volt 949 Ft-os árával a dm Bio, amelyben kevesebb C-vitamin volt, viszont ezért az árért bio és direkt préselt narancslevet kaptunk, ami fenntarthatóságból is jeleskedett. A vizsgált narancslevek literenkénti átlagára 545 Ft volt. A bio és direkt préselt leveket magasabb árért lehetett megvenni, míg a saját márkás termékek voltak a legolcsóbbak.

Környezetvédelem: FSC, bio 

FSC minősítésű csomagolásba töltik a Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day,  a dm Bio és a Tesco Organic Bio narancsitalokat. Más, környezetbarát csomagolásra vonatkozó címkét nem találtunk a termékeken. 

A 16 termék között három bio minősítésű ital volt. Kettő egészen jól teljesített: a Tesco Organic és a Pfanner Bio levek C-vitamin-tartalma magasnak bizonyult a 44 mg/100ml körüli értékkel. Viszont a dm Bio ital erősen a lista végére szorul, ugyanis annál csak 28,7 mg/100ml értéket mért a laboratórium. 

 

Táplálkozástan

A gyártók valószínűleg adagolnak narancsból származó vitamint a termékeikhez, de ezt nem tüntetik fel a csomagoláson, így pontot se adtunk érte. Volt néhány termék, amely nem sűrítményből készült, ezek a frissen préselt levek a drágább kategóriába tartoznak.

 

Fogyasztói tájékoztatás

Három termék (Coop, Auchan, Cappy gyümölcshússal) mínusz pontot kapott amiatt, hogy nem volt feltüntetve a származási hely a csomagoláson. A többi, jogszabály által előírt tájékoztatási követelménynek eleget tettek a gyártók.

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás