fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Télen is két keréken

| Mikáczó Orsolya

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Biciklivel télen? A téma igazi szakértői állítják, hogy röpködő mínuszokban is lehet élmény a biciklizés, csak pár apróságra kell jobban odafigyelni.




Ha kedvenc közlekedési eszközünknek a biciklit választjuk,
akkor nem csak a pénztárcánkat és a környezetünket kíméljük meg az
összeomlástól, de még a legnagyobb belvárosi dugókat is simán legyűrhetjük.
Tavasztól őszig nincs is gond, de a hideg-nyálkás idő beálltával a legtöbbünket
elriasztanak a zord légköri viszonyok a kétkerekűtől, pedig a téma igazi
szakértői állítják, hogy röpködő mínuszokban is lehet élmény a biciklizés, csak
pár apróságra kell jobban odafigyelni.

 

Öltözék

Telen_is_ket_kereken4

A legfontosabb az öltözet, itt ugyanis nem az a
lényeg, hogy mindenféle bundaalsóval mozgásképtelenné tegyük magunkat, hanem
hogy megtaláljuk azt az optimális felállást, amiben éppen nem fázunk, tekerés
közben viszont nem izzadunk meg nagyon. Könnyű, réteges öltözetet kell
választani, lehetőleg olyat, ami szél- és vízálló, mert ez megakadályozza, hogy
a nedvesség és a hideg átjusson rajta, míg a sok réteg garantálja, hogy az
izommunkával termelt hőt nem veszítjük el olyan hamar.

Az sem jó, ha túlöltözünk: egy átizzadt gönc egyenes út a
megfázásig, ráadásul nem is éppen kellemes viselet. Ezért ha nem tudjuk belőni
elsőre, hogy mennyi is az annyi, akkor olyan darabokat válasszunk, amelyektől
hamar meg tudunk szabadulni, vagy ellenkező esetben gyorsan magunkra is tudjuk
kapni őket.

A térd és a lábszár külön odafigyelést igényel, mert
míg az előbbi igen nagy szembeszéllel küszködik, addig az utóbbi a feltűrt
gatyaszár alatt vétlenül vacog. A térdek amúgy is hamar átfáznak, így
mindenképpen ajánlatos külön térdvédőt – nem a protektoros, azaz elesés ellen
védő, hanem a melegítős fajtából – felvenni a nadrág alá, a lábszár
kiszolgáltatott helyzetén pedig hosszúszárú zoknikkal segíthetünk. Ebből is
lehet nyugodtan többet egymásra húzni – de csak addig, amíg kényelmesek – az
elszorított lábfej ugyanis még hamarabb átfázik, esetleg még egy kamáslival is
bebiztosíthatjuk magunkat. Cipőből pedig mindenképpen a vízálló változat a
nyerő.

Telen_is_ket_kereken5

Ugyanilyen fontos a kezek és az arc/fej védelme is.
Sok rémtörténetet hallani olyan bringásokról, akik megfelelő kesztyű hiányában
kellemetlen fagyási sérüléseket, vagy csúnya és nem mellékesen szörnyen
fájdalmas gyulladásos betegségeket szenvedtek el a hidegtől. A legjobb ebből is
a speciális szélfogós, de amúgy a hagyományos, vízhatlan változat is megteszi,
ha nem túl hosszú túrára készülünk.

A fej védelmére már eleve ott a bukósisak ugye, ez alá
lehet vékonyabb sapkát, maszkot venni, vagy akár kendőt is kötni, a lényeg,
hogy melegítsen, de ne akadályozzon. Az arc és a nyak köré puha sál kötése
ajánlott, ha olyan dzsekivel rendelkezünk, aminek magasított nyakrésze van,
akkor ez akár el is hagyható, ízlés kérdése.

A szemekre is nagyon oda kell figyelni, mert ezt hajlamosak
lehetünk kihagyni a számításból. Itt megoldást kínál egy világosabb üvegű sportszemüveg,
vagy akár egy szolidabb síszemüveg is. A lényeg minden típusnál az, hogy
felfogja a hideg menetszelet, és lehetőleg ne szűkítse drasztikusan a
látóterünket.

 

A bicikli

Telen_is_ket_kereken6

Magát a vasparipát érdemes még szezon előtt
átkenni korrodálódást gátló anyagokkal, és minden szutykosabb használat után
letörölgetni puha, száraz ronggyal. A télen sózott utak ugyanis a fém
alkotóelemek legnagyobb ellenségei, ilyenkor a lánc olajozását is sűrűbben
beiktathatjuk a kerékpáros rutinba, ezáltal ellenállóbb lesz, és kevésbé is
kopik.

A nedves-nyálkás utakon a tapadás kérdése is előtérbe
kerül: jó, ha kerekeink jobban tapadnak. Ilyenkor csekély mértékben érdemes
csökkenteni a nyomást a gumikban, hagyományos esetben a 2,5 bar nyomás, míg
országúti, vékony kerék esetén 7 bar az ideális.

A kerékpárra is létezik ugyan téligumi, amely apró
fém szögeinek köszönhetően még a tükörjégen is elboldogul, de ennek városban
való használata nem túl praktikus, mert finom kis barázdáit pillanatok alatt
felzabálja a kemény beton.

Csúszós időben ajánlatos csöppet lejjebb engedni a
nyeregmagasságot is, az alacsonyabb súlypont ugyanis nagyobb stabilitást nyújt,
és könnyebben kontrollálhatóvá teszi az eséseket.

 

Biciklizés

Telen_is_ket_kereken7

A téli biciklizés kardinális kérdése a láthatóság,
ilyenkor ugyanis hamarabb szakad ránk a sötétség, többször van köd és vak
homály. Erősen ajánlott a láthatósági mellény viselése – városon kívül
egyébként is kötelező.

Ha stílusosabb megoldást keresünk, akkor választhatunk
végtagokra pattintható fényvisszaverő pántokat is, ezek szépen kiadják a test
kontúrjait, és sokkal hamarabb felismerhetővé válunk az autósok számára.
Továbbá nagyon oda kell figyelni, hogy se táska, se lelógó ruhaalkatrészek ne
takarhassák el az első és hátsó lámpákat.

Ha a célállomáson nem tudjuk fedett helyre rakni a
bringánkat, és kénytelenek vagyunk szabad ég alatt kikötni valahová, akkor
praktikus fagyásgátló sprayt is cipelni magunkkal – ilyeneket szakboltokban, de
autósboltokban is lehet kapni.

A kerékpárlánc lakatjának befagyása ugyanis igencsak
kellemetlen tud lenni. Ezt egyébként úgy is megelőzhetjük, hogy a zárrészre egy
kis textilfecnit tekerünk, vagy szimplán lefelé fordított állapotában hagyjuk
magára a kulcsnyílást.

Ha ezeket az apróságokat szem előtt tartjuk, akkor bátran
nekivághatunk a mínuszoknak két keréken is.

 

Telen_is_ket_kereken3

 

Az információkért és a modellkedésért Kövér Csaba Attila, ifi
Critical Mass szervezőnek jár a köszönet.

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek