
| Szvetelszky Zsuzsa
Tárgy helyett élményt „vegyünk”!
Egy kütyü megszerzése könnyen frusztrációhoz vezet, hiszen hamar elévül. Ehhez képest egy kirándulás vagy buli élményét senki nem veheti el tőlünk, és idővel csak még jobban felértékelődik az emléke.
Olyan korban élünk, amikor a boldogságot tárgyak beszerzésében tukmálja ránk a marketing. Pedig örömeink forrása sokkal inkább a tapasztalatok gyűjtésén áll: a Cornell Egyetem pszichológusainak kutatása alapján úgy tűnik, hogy a vásárlás nem boldoggá, hanem inkább csalódottá tesz.
A tanulmány szerint a boldogság kulcsa az új tapasztalatok – pihenés, utazás, társadalmi vagy környezetvédelmi aktivitás – gyűjtésében áll.
Jobban megéri tapasztalatot szerezni, mint tárgyat. A kutatók szerint boldogságunk egyik forrása, hogy összehasonlítjuk magunkat másokkal, például elszontyolodunk, ha kiderül, hogy a szomszéd plazmatévéje mennyivel nagyobb, mint a miénk. Ezzel szemben egy nyaralás, egy túra tapasztalatai sokkal kevésbé hasonlíthatók össze mások élményeivel.
Thomas Gilovich, az egyik szerző szerint tapasztalataink azért befolyásolják ilyen jelentősen boldogságunkat, mert ténylegesen birtokoljuk őket: beépülnek személyiségünkbe, formálják egyéniségünket, nem úgy, mint a tárgyak, amelyek értéke gyorsan csökken.
Velük ellentétben tapasztalataink emlékekké alakulnak, s közülük még a “rosszakat” is értékelhetjük pozitívumként valamikor a jövőben. Mondjuk, ha elmegyünk kirándulni, és leszakad az ég, lehet, hogy ezt az adott pillanatban nem egy örömteli helyzetnek éljük meg. Viszont kihívásnak tekinthetjük, és ahogy telik az idő, egyre inkább arra fogunk emlékezni, milyen ügyesen kapaszkodtunk fel a csúszós hegyoldalon. Tárgyainkkal ilyesmit nem élünk át, hisz elavulnak vagy tönkremennek.