| Tudatos Vásárló
Szakítás után online bosszú – rövidfilm a netes jogsérelmek ellen
Netes jogsérelmek miatt 2018-ban napi két bejelentés érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához, az Internet Hotline-ra, a leggyakrabban az adathalászat és a hozzájárulás nélkül megosztott tartalmak miatt. A hatóság most egy egyetemisták által készített képernyőfilmmel hívja fel a fiatalok figyelmét arra, mi számít jogsértőnek, és mit tehetnek ellene.
A hatóság jogsegélyszolgálatához 2018-ban összesen 731 bejelentés érkezett, ezek közel 15%-a a közösségi médiában vagy chatszolgáltatáson keresztül elért tartalom problémáira hívta fel a figyelmet. Leggyakrabban a Facebook, az Instagram, a Viber, a WhatsApp és a Facebook Messengere adott felületet a bejelentett sérelemnek, az esetek közel 5%-a a YouTube-on elérhető tartalommal foglalkozott. A bejelentések ötöde hivatkozott e-mailben érkezett jogsértő tartalomra.
Klasszikus történet egy szakítás utáni online bosszúról
A hozzájárulás nélkül hozzáférhetővé tett tartalom mindig is a jogsegélyszolgálathoz leggyakrabban érkező problémák egyike volt, 2018-ban is ez adta a bejelentések 17%-át. A sérelmet ilyenkor általában a közösségi médiában, videómegosztón megjelent fénykép vagy videó okozza, amelynek közzétételéhez az érintett ábrázolt vagy idézett személy nem járult hozzá. A sérelem a megosztott tartalom érzékenységétől függően érinti csak kellemetlenül vagy éppen nagyon fájdalmasan az elszenvedőjét.
Erről a jellegzetes netes visszaélésről készített képernyőfilmet a Budapesti Corvinus Egyetem öt kommunikáció- és médiatudomány alapszakos diákja is, amely az alkotók hozzájárulásával minikampányban népszerűsíti az NMHH internetes jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t.
A hallgatók egy egyetemi feladatukhoz találtak kreatív megoldást. Filmjük közel három perces, pergő cselekménye mindvégig a főszereplő Dóri telefonjának képernyőjén zajlik. Egy szakítás után kapcsolódunk be a történetbe, és Dóri Instagram oldaláról kiindulva követjük, miként él vissza a sértett volt barátja néhány intim felvétellel.
A filmet Gulyás Fanni, Jeneses Dorottya, Puskás Amina,
Túri Noémi és Kovács Máté készítette, tanáruk, Pelle Veronika szemináriumára.
Adathalász – a támadások új generációja
2018-ban kiemelkedően sok adathalász kísérlettel találkoztak a szolgálat szakemberei – az ide tartozó esetek tavaly váltak a leggyakoribbá az Internet Hotline (IH) kilenc kategóriája közül. A legjellemzőbbek a nagy szolgáltatók nevében kiküldött hamis számlaértesítők és adategyeztető e-mailek voltak.
Az adathalászat műfaja sokat változott az elmúlt években is, megjelentek az egyénre szabott adathalász kísérletek, amikor a kiberbűnözők már nem tömegesen küldik szét üzeneteiket, hanem egy-egy tudatosan kiválasztott célszemély ellen indítanak támadást, vélt online viselkedése alapján fenyegetik, igyekeznek anyagilag vagy adatlopással zsarolni.
Nemzetközi együttműködés a pedofil tartalmak ellen
Tavaly 95 pedofil tartalmat vizsgáltak meg az IH-nál, kétszer annyit, mint 2017-ben. Az INHOPE-tól, a hotline-ok nemzetközi hálózatából érkezett pedofil tartalmú bejelentések száma is több mint két és félszeresére nőtt. Ezekben az esetekben külföldi hotline-ok olyan tartalmakról értesítették a magyar szolgálatot, amelyeket náluk jelentettek be, de magyar szervereken találhatók.
A hazai jog alapján is gyermekpornográfiának minősülő esetekben az IH a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársaival együtt dolgozott a tartalmak eltávolításán. Jelentősen nőtt azoknak az eseteknek a száma is, amikor az IH fordult az INHOPE hálózatához az itthon bejelentett, de külföldi szerveren tárolt tartalmak miatt: 62 ilyen bejelentett eset volt a 2017-es 9-hez képest- olvasható az NMHH közleményében.
Internet Hotline
A 2011 óta működő Internet Hotline az NMHH jogsegélyszolgálata, amely internetes jogsérelmek megoldásában segít a bejelentőknek kilenc kategóriában: adathalászat, zaklatás, hozzájárulás nélkül közzétett tartalom, drogfogyasztásra, terrorizmusra buzdító, rasszista, erőszakos vagy pedofil tartalom és egyéb, a kiskorúakra veszélyes tartalom.
Az ügyintézés nem hatósági eljárás, az IH levélben kéri fel a jogsértő tartalmak eltávolítására a tartalom- vagy tárhelyszolgáltatókat. A hotline 2011 óta több mint 4500 bejelentés ügyében járt el. Az Internet Hotline nem gyűjt adatokat a bejelentőiről, bárki kérhet segítséget akár névtelenül is.
Kép: pixabay.com
Ha szeretnéd, hogy szuper tartalmainkat pofásabb kivitelben olvashasd kérünk, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését!
Így tudsz hozzájárulni:
Rendszeres havi 1.000 Ft adomány
Rendszeres havi 2.000 Ft adomány
Rendszeres havi 5.000 Ft adomány
Rendszeres havi 10.000 Ft adomány
Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség.
Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.
Ha banki átutalással támogatnál:
Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve: Magnet Bank
Számlaszám: 16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010 8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB
Köszönjük!
A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18-19) támogatásával készült.