
| Kövécs Gábor
Szakbolt, pincészet vagy hipermarket? – Bort vásárolni okosan
A borvásárlás bizalom kérdése – írja az egyik magyar borászati portál
és ezzel sommásan el is intézné a tudatos borvásárlás mikéntjét.
Csakhogy…
Folyamatosan bővül a választék, ami a Duna Borrégió portálja szerint is felveti a
kérdést, hogy hol érdemes bort vásárolni, hiszen meglehetősen sokfelé árulják.
Éppúgy vásárolhatunk bort benzinkútnál, sarki zöldségesnél, mint szuper- és
hipermarketekben vagy elegáns borszaküzletben, ahol esetleg még kóstolásra is
lehetőség nyílik.
Egyszerűen csak bízni a borban és magunkban elég kevés. A borházakban, borszaküzletekben
szaktanácsokat is kaphatunk. Előfordul, hogy itt egykori sommelier-k dolgoznak,
akik kiválóan ismerik a borokat. Ráadásul ezekben az üzletekben a bort
szakszerűen tárolják.
De nem mindig a drága a jó minőség: ne csábuljunk el, ha
formás palackot vagy hívogató címkét látunk. Az igazán jó borok többsége
jelentéktelen palackban és jelentéktelen címke mögött rejtőzik. Segítségünkre
lehet a különböző borkalauzok tanulmányozása.
Tudnivaló, hogy az ideális tárolóhely hőmérséklete 12
Celsius fok, a levegő páratartalma legalább 60%. A bornak jót tesz a nedvesség,
hiszen a magas páratartalom frissen és rugalmasan tartja a dugót. Ha az kiszárad,
nem zár tökéletesen, a bor így gyorsabban párolog, oxidáció léphet fel, ami
akár tönkre is teheti az italt.
Ne vásároljunk olyan bort sem, ami esetleg évekig állhatott
a polcon! Állva kizárólag a friss és fiatal borokat szokás tárolni, amelyek hamar
fogyasztásra készülnek.
A borválasztás másik optimális helyszínét maguk a pincészetek jelentik: többségük
közvetlenül is árusítja borait. Ezen a ponton a borhoz értő franciák meg is
állnak: az ő tippjük a tudatos borvásárlóknak, hogy lehetőleg pincészetekbe
menjenek. Itt első kézből bizonyosodhatunk meg arról, hogy mennyiben korrekt az
üveg címkéjén szereplő szöveg. A borőpincében mindenképp több információt
hallhatunk (és láthatunk) a borról, mintha az eladót hallgatnánk, faggatnánk egy
szakboltban.
A L’Express című
francia lap aláhúzza: a pincékben „érdekes”(értsd: a kereskedelemben ismert
áraknál sok esetben jóval alacsonyabb) árakkal is találkozhatunk. Ám nem
feltétlenül: a borász és a borát forgalmazó boltok kölcsönösen függnek
egymástól üzletileg, ezért a pincészetnél általában nem sokkal alacsonyabbak az
árak.
Az ember azonban gyakorlatilag elveszett, ha hipermarketben próbál jó bort találni
magának – írja a francia lap. A címkéken sok minden olvasható, de hogy például milyennek
értékeltetett szakmai és fogyasztói körökben az adott termék, arról általában
nincs információ. Jobb esetben egy-egy jeles borászat termékei elkülönítve
találhatók, tudva azt, hogy a vásárló közönség, ha már bort keres, a jó
nevekkel, sikeres régiókkal, évjáratokkal tisztában van. S egy jó tanács: a
neonfényben tárolt borral vigyázzunk, ez a speciális világítás nem tesz jót a
jó boroknak.
Forrás: Duna Borrégió,
L’Express
Kép [cc] SXC