| Mayer Barbara
Siker! – Két év után a Rana Plaza dolgozók megkapják kártérítésüket
Ahogy korábban a tudatosvasarlo.hu is beszámolt róla, a bangladesi Rana Plaza katasztrófa második évfordulóján az érintett ruhaipari cégek még mindig alig akartak hozzájárulni a katasztrófa áldozatainak kártérítéséhez. A Clean Clothes Campaign (CCC) nevű szervezet partnereivel globális akciót hirdetett, amely júniusra meghozta a várt sikert.
A Clean Clothes Campaign nevű szervezet a 2013 áprilisában történt katasztrófa óta kampányolt azért, hogy az érintett ruhaipari cégek és forgalmazók kártérítést nyújtsanak az áldozatoknak.
Több mint egy millió vásárló csatlakozott Európában és világszerte az akcióihoz, amely a Rana Palaza katasztrófával összefüggésbe hozható divatcégeket vette célba. Az akciók több céget arra kényszerítettek, hogy hozzájáruljanak a pénzügyi alaphoz, de a katasztrófa második évfordulóján még mindig hiányzott 2,4 millió dollár a 30 milliós pénzügyi alapból. Egy nagy értékű támogatásnak köszönhetően pár nappal ezelőtt összegyűlt a tervezett pénzügyi alap.
“Sokáig vártunk erre a napra, de végre az összes érintett család megkaphatja a megállapított kártérítési összeget, és most már foglalkozhatnak életük újjáépítésével. Ez egy figyelemreméltó pillanat az igazságszolgáltatásban” – nyilatkozta Ineke Zeldenrust a CCC munkatársa. “ Ezt nem érhettük volna el azon európai vásárlók nélkül, akik az elmúlt két évben kitartóan támogatták akcióinkat. Együtt bebizonyítottuk, hogy az európai fogyasztók igenis tőrödnek azokkal a dolgozókkal, akik ruháikat készítik – és tetteik változást hoznak”.
A Rana Plaza Pénzügyi Alapot az ILO hozta létre 2014 januárjában azzal a céllal, hogy a Rana Plaza gyárépület összeomlásával járó katasztrófában érintett családoknak támogatást nyújthasson, elsősorban a bevételkiesés miatt illetve az orvosi számláik kifizetésében. A katasztrófa 1134 emberéletet követelt. Becslések szerint az épületben 3890 ember tartózkodott a baleset idején
2014 Novemberében Rana Plaza Alapot kezelő bizottság megállapította, hogy az áldozatok és családjaik teljes kártérítéséhez 30 millió dollárra van szükség. Sajnos az érintett ruhaipari cégek nem fizették be a megállapított hozzájárulásukat az alapba, így a kártérítések egy része eddig nem kerülhetett kifizetésre.
A CCC a jövőben is folytatja a Rana Plaza áldozatok támogatását, már a pénzügyi alaptól függetlenül. Az túlélők és áldozatok családjainak a bevételkiesésen és a megnövekedett orvosi költségeken túl hatalmas lelki terhet jelentett a vállaltok felelőtlensége és nemtörődömsége.
“Társadalmi felelősségvállalás” másképp
A CCC törvényi változásokat szorgalmaz, amely biztosítaná egy jövőbeni hasonló katasztrófa esetén a károsultak mielőbbi anyagi kártérítését. Támogatják az ILO bangladesi kezdeményezését, amelynek célja, hogy létrehozzon egy nemzeti munkabiztonsági szabályozást az ország 4 millió ruhaipari munkásának védelmében. A CCC felszólítja az európai politikusokat is, hogy dolgozzanak ki egy jobb szabályozási rendszert, amelyben a divatmárkák és forgalmazó cégek is felelősségre vonhatók a jövőben.
“ Ez egy hatalmas siker – de az elérése túl hosszú időt vet igénybe” nyilatkozta Ineke Zeldenrust a CCC-től. „ Az érintett cégeknek – amelyek átlagos bevétele meghaladja az évi a 20 milliárd dollárt – két évre és jelentős nyilvános nyomásra volt szükségük ahhoz, hogy összeadjanak a bevételeikhez képest csekély 30 millió dollárt. A helyzet jól jelzi, hogyan értelmezik ezek a cégek a társadalmi felelősségvállalás kérdését. El kell érnünk, hogy hasonló jogorvoslat magától értetődő legyen a jövőben, a cégek és a forgalmazók ne csak a fogyasztói nyomásra reagálva cselekedjenek helyesen.”
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.