fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Sajt: méreg vagy egészség?

| Tudatos Vásárló

A zsír és a só a sajtok alapvető összetevői. Ugyanakkor a sajt az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás része lehet, ha pár szempontra odafigyelünk a vásárlásnál.




A sajtokat általánosan kedvelik, és változatos módokon fogyasztják
az európai étkezési kultúrában. Természetes állapotában a sajt viszonylag magas
zsír- és sótartalmú, ám egyúttal ízletes, kényelmes és biztonságos. A
zsírtartalom csökkentése megváltoztatja az ízt és az állagot, a sótartalom
csökkentése veszélyezteti a biztonságot, de mindkettő növeli a táplálkozási
értéket. A sajt, ha mérsékelten fogyasztják, fontos része az egészséges és
kiegyensúlyozott táplálkozásnak, és az európai kultúra fontos eleme.

A sajtok számos kategóriába oszthatók, de tekintet nélkül a
típusra, minden sajt készítésénél szükség van a tej szilárd alvadékra és
folyékony savóra való szétválasztására. Ebbe rendszerint beletartozik a tej
baktériumokkal való megalvasztása és az oltó hozzáadása, ami megszilárdítja a
keletkezett alvadékot. Ezzel, azonban véget is ér az egyformaság.

Innentől a sajtot moshatják, száríthatják, melegíthetik,
nyújthatják, öregíthetik vagy érlelhetik a kívánt végterméktől függően. A
melegítés és öregítés kemény sajtot eredményez, nyújtással a mozzarellát
kapjuk, az érlelés hozza létre a brie, a camembert és a kék sajtok ízletes
tömbjeit.

 

Fehérje- és kalciumforrás

Számos európainak a sajt a fő fehérje- és
kalciumforrása. Mindkét tápanyag nélkülözhetetlen a normális növekedéshez és
fejlődéshez, különösen a csontokéhoz és a fogakéhoz. Egy gyufásdoboz méretű
kemény sajt (40-50g) körülbelül egyötödét szolgáltatja egy felnőtt
fehérjeszükségletének és megközelítőleg egyharmadát a tizenévesek mindennapi
kalciumszükségletének.

A sajtban és más tejtermékekben lévő kalcium sokkal
könnyebben hasznosul, mint a növényi élelmiszerekből. A sajt tartalmaz még A-,
B2-, B12-, D-vitaminokat, niacint és olyan ásványi anyagokat, mint a cink és
foszfor. A keményebb sajtok „hajlamosak” nagyobb mennyiséget tartalmazni, mint
a lágyak, de mindegyik szolgáltat valamennyit. Igaz ez a zsír és a só esetében
is – a keményebb sajtok gyakran mindkettőből többet tartalmaznak.

 

Néhány gyakori sajt tápanyagösszetétele/100 g

 

Fehérje (g)

Zsír (g)

Telített zsír (g)

Nátrium (mg)

Kalcium (mg)

Brie

20.3

29.1

18.2

556

256

Camembert

21.5

22.7

14.2

605

235

Cheddar

25.4

34.9

21.7

723

739

Túró(étkezési)

12.6

4.3

2.3

300

127

Dán Kék

20.5

28.9

19.1

1220

488

Edami

26.7

26.0

15.8

996

795

Feta

15.6

20.2

13.7

1440

360

Mozzarella

18.6

20.3

13.8

395

362

Parmezán

36.2

29.7

19.3

756

1025

Roquefort

19.7

32.9

20.7

1670

530

 

Változó zsírtartalom

A sajtok zsírtartalma a 10 g alattitól a mintegy 35 grammig
változik (100 g sajtban): a túróé a legalacsonyabb, a keményebb sajtoké a felső
határt közelíti. Akár magas zsírtartalmú Cheddar-ról, akár alacsonyabb
zsírtartamú sajtról van szó, a zsír nagy része – rendszerint 60% fölött –
telített.  Összhangban a telített zsírok bevitelének
csökkentését szorgalmazó európai egészségi ajánlásokkal, a sajtkészítők
alacsonyabb zsírtartalmú változatokat is kínálnak, elsősorban a kemény
sajtokból.

Mivel a tej és a tejtermékek rendszerint részét képezik a
nemzeti táplálkozási ajánlásoknak,  akik
kevesebb (telített) zsírt próbálnak fogyasztani, érdemes alacsonyabb zsírtartalmú
terméket választaniuk.

 

A másik összetevő a sajtokban, ami egészségi problémát vet
fel a nátrium. A zsírhoz hasonló módon a sónak (nátrium klorid) is fontos
szerepe van a sajtban: hozzájárul az ízhez, az állaghoz és a biztonsághoz.
Majdnem minden sajt készítésénél baktériumokat használnak, ám vannak nem
kívántak is, csakúgy, mint amelyek az éréshez és a jellegzetes aromaanyagok
előállításához szükségesek. A só az összes baktérium szaporodását szabályozza.

Elfogadhatóan alacsony nátrumtartalmú sajtok előállítása
továbbra is kihívás marad, ennek következtében a nátriumbevitel csökkentésére
irányuló erőfeszítések más élelmiszerek esetében eredményesebbek lehetnek. Azon
kívül a sajtban lévő kalcium és a kálium segíthet ellensúlyozni a nátrium
potenciálisan negatív egészségi hatásait, hangsúlyozva a teljes élelmiszerekben
egymás hatását erősítve működő tápanyagok előnyét.

 

 

Forrás: EUFIC

Kép [cc] chezloulou

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek