| Tudatos Vásárló
Reneszánszukat élik a piacok
A GfK Háztartáspanel kutatásainak adatai is alátámasztják a közvélekedést: a piacok a reneszánszukat élik. A háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni
A GfK Háztartáspanel adatai azt mutatják, hogy a piacok bár kicsi, de stabil szereplői a kereskedelmi forgalomnak.
Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil 5%-os piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.
Kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből (az adatok százalékban kifejezve)
|
2000 |
2010 |
2011 |
hipermarket |
14 |
26 |
26 |
szupermarket |
17 |
17 |
17 |
diszkont |
15 |
15 |
16 |
hazai láncok |
6 |
15 |
15 |
független kisboltok |
28 |
13 |
12 |
piac |
5 |
5 |
5 |
egyéb |
15 |
9 |
9 |
A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra.
Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget – a teljes forgalom mintegy felét – költenek. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 %-kal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.
Piaci vásárlók szegmensei és jellemzői, 2011
Szegmensek |
Szegmens mérete (%) |
Részesedés a forgalomból (%) |
Vásárlási gyakoriság (alkalom/év) |
aktív, intenzív piaci vásárlók |
11 |
50 |
81 |
rendszeres piaci vásárlók |
22 |
30 |
34 |
alkalmi piaci vásárlók |
67 |
20 |
8 |
Piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók, talán nem meglepő, hogy éppen ezért a teljes forgalom 80 %-át mindösszesen öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé.
Piacra szinte mindenki jár, de a tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.
Kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből, 2011
|
Budapest (%) |
Vidék (%) |
piac |
8 |
4 |
más csatornák |
92 |
96 |
Forrás: GfK Hungária
Fotó: backpackfoodie
***