| Kalas Györgyi
Reklámtudatosság 2007
Feleslegesek a reklámok? Szükségtelen dolgok megvásárlására bírnak rá bennünket? Szórakoztatóak? Túlzók és megbízhatatlanok? A GFK Hungária Piackutató Intézet februárban közvélemény-kutatást készített a reklámokról.
felmérés 1000 fő bevonásával zajlott. A megkérdezetteknek
különböző, reklámokról szóló állításokról kellett eldönteniük, hogy egyetértenek-e
a kijelentéssel, vagy sem. A jelentés három, négy-négy év különbséggel végzett
kutatás (1999, 2003 és 2007) adatait elemzi.
Különösen érdekes, hogy az elmúlt 8 évben szinte semmit sem
változott a magyarok reklámokról alkotott véleménye. Eszerint az emberek fele ma
is és 8 évvel ezelőtt is úgy gondolta, hogy a reklámok leginkább csak összezavarják
az embert, így többnyire fogalmunk sincs, mit vásároljunk meg. Sőt, a
válaszadók 37%-a úgy vélte, a reklámozás teljesen fölösleges.
Az emberek háromnegyede gondolja úgy, hogy a reklám
egyszerűen része az életünknek, de igen nagy részük (ma 86%, 8 éve 89%) véli
úgy, hogy a reklámoknak nem befolyásolni kellene a nézőket, hanem információkat
nyújtani egy adott termékről.
Az emberek nagyobb része, 63%-a bevallotta, hogy a reklámok
ráveszik arra, hogy amúgy szükségtelen dolgokat vásároljon meg. Ez az arány
1999-ben még jóval alacsonyabb, 50% volt.
A fogyasztók mindössze 30%-a gondolja úgy, hogy a reklám a
szórakoztatás egy kellemes, esztétikai formája lenne, de majdnem ugyanennyien
(27%) ismerték el, hogy néha rajta kapják magukat, hogy reklámokban hallott
szövegeket dúdolnak.
Az emberek háromnegyede szerint a reklámok túlzók, és
egyáltalán nem hihetők, és 38%-uk szerint igazából nem is befolyásolják a
közvéleményt.
A kutatásból tehát egyértelműen látszik, az emberek
tisztában vannak a reklám befolyásoló hatásával, illetve azzal, hogy a reklám milyen
mechanizmusokat indít el a fogyasztókban. Többségük (67%) annak is tudatában
van, hogy a termékek olcsóbbak lennének, ha a gyártók nem költenének reklámra,
aminek árát természetesen beépítik az árucikkbe. Ennek ellenére a megkérdezettek
többsége a reklámok jelenlétét természetesnek, életünk részének tartja, és azt
is elfogadja, ha választásában a reklám irányítja.