
| Csillag Gábor
Reklámtrükkök ABC-je: Csajok és cicik – még mindig működik
Közismert, hogy a legócskább reklám- és marketingfogás a szép, lenge öltözetű, vagy félmeztelen hölgyek mutogatása. De vajon tényleg bejön? Igen!
Legutóbb az evolúciós pszichológiával foglalkozó Margo Wilson és Martin Daly (McMaster University) tanulmányozták ezt a jelenséget, és arra az eredményre jutottak, hogy a vonzó nőket ábrázoló fotók a „jövő leszámítolására” késztetik a férfiakat – azáltal hogy „párzási” keretbe helyezik őket. Kísérletükben ennek a leszámítolásnak a mértékét vizsgálták.
Fontos tudatosítani, hogy mindannyian leértékeljük a jövőbeni előnyöket a jelennel szemben. Ha választhatunk, hogy ma kapunk 100 dollárt vagy mondjuk 2 év múlva 105-öt, legtöbben a mára szavaznánk.
Minden embernek megvan a saját „leszámítolási rátája” – ám a férfiaké, úgy tűnik, magasabb, mint a nőkké, azaz ők inkább választják a rövidtávú jutalmazást.
Wilson és Daly ezt evolúciós alapon magyarázzák. A leértékelés szempontjából a nemi különbség jelentősége kiszámítható. Mivel a férfiak a párzást, a nők viszont az – ennek eredményeként létrejövő – utód felnevelését tekintik elsődlegesnek, ezért a férfiaknak inkább számít a „most” a jövőorientáltabb nőkhöz képest. A férfiaknál a pénzügyi döntések esetében is igaz ez a tendencia.
Wilson és Daly ezt a hipotézist tesztelték. Nőknek és férfiaknak két fotósorozatot mutattak. Az egyikben az ellenkező nem vonzó illetve nem vonzó alanyai szerepeltek, a másikban vonzó és nem vonzó autók. A kérdés az volt, hogy mennyire befolyásolják a képek a tesztalanyok döntéseit.
Az autók nem váltottak ki különösebben releváns reakciót egyik nemnél sem, a lenge öltözetű testek esetében azonban egyértelmű volt a képlet. A férfiak leszámítolási rátája jelentősen emelkedett a fotók hatására, azaz a fotók által jobban vonzódtak a rövid távú jutalmazáshoz. A nőknél nem volt ilyen hatás. A férfiak az ilyen helyzetekben láthatóan sokkal impulzívabbak, mint a nők.
Mindezt figyelembe véve nem csak azt tudhatjuk meg, hogy a vonzó nők legtöbbször igenis segíthetik a termékek eladását, arra is érdemes felfigyelni, hogy lehetnek olyan esetek, amikor éppenséggel nehezítik a helyzetet. Azoknál a termékeknél, vagy szolgáltatásoknál, ahol éppen a hosszabb távú jutalom a lényeg (pl. biztosítás) nem célszerű szexi nőket mutogatni. Bár, mint arról egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, ez se feltétlenül igaz.
Mindenesetre a fentiekből látszik, hogy a férfiaknak vásárláskor nem árt átgondolniuk,hogy akkor is megvennék-e az adott terméket, ha nem egy vonzó nő kínálná.
Kép [cc] ljmatthews