| Tudatos Vásárló
Reklámkampányt vállalt a Raiffeisen
Kötelezettségvállalással zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Raiffeisen ellen indított versenyfelügyeleti eljárása. A bank vállalta, hogy ismeretterjesztő kampányt folytat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottabbak legyenek a lakás- és egyéb hiteltermékekkel kapcsolatban.
A GVH észlelte, hogy a Raiffeisen Bank Zrt. lakáscélú felhasználásra kínált „jelzáloghitel jövedelemigazolás nélkül” elnevezésű termékével kapcsolatos tájékoztatásaival valószínűsíthetően a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást folytatott. A vizsgálat elindulását követően a Raiffeisen kötelezettséget vállalt. Ennek értelmében: a lakáshitel, illetve egyéb hiteltermékekkel kapcsolatos fogyasztói tájékozottság javítása érdekében oktató célú, a fogyasztók számára közérthető formában megfogalmazott ismeretterjesztő kampányt folytat továbbá ennek részeként az ügyfelek szerződéskötés előtti tájékoztatását átalakítja.
A versenytörvény értelmében, ha az eljárás alá vont kötelezettséget vállal arra, hogy magatartását összhangba hozza a versenytörvény rendelkezéseivel és a közérdek hatékony védelme e módon biztosítható, akkor a GVH az eljárást végzéssel kötelezővé teheti a vállalás teljesítését, anélkül, hogy végzésben megállapítaná a törvénysértés megvalósulását vagy annak hiányát. Mivel a GVH szerint a Raiffeisen vállalásai ezen elvárásoknak megfelelnek, a versenyhatóság az eljárást jogsértés megállapítása nélkül végzéssel lezárta.
A vállalatl ismeretterjesztő kampány fő témái:
- Melyek a lakáshitelekhez, illetve egyéb hiteltermékekhez kapcsolódó legfontosabb fogalmak? Melyek ezen fogalmak lényegi elemei? Mi a jelzáloghitel, milyen típusai vannak?
- Melyek lakáshitelek, illetve egyéb hiteltermékek esetén a pénzügyi intézmények által jellemzően felszámításra kerülő díjtételek?
- Mit jelent a teljes hiteldíj mutató? Mi a célja a teljes hiteldíj mutató fogyasztó részéről történő megismerésének? Melyek a teljes hiteldíj mutató számításának, közzétételének alapvető szabályai?
- Mi a futamidő, a kamatperiódus és a türelmi idő? Mit kell mérlegelnie a fogyasztónak kedvezménnyel érintett (akciós) termékek választásánál?
Az oktató kampány üzeneteit a bank több úton is igyekszik eljuttatni a fogyasztókhoz – így a nyomtatott sajtón keresztül terjesztett „Hitel kisokos” elnevezésű kiadvánnyal; az online médiában és fiókos megjelenések révén egyaránt. A Raiffeisen továbbá az ügyfelek szerződéskötés előtti fogyasztóbarát tájékoztatása érdekében vállalta, a hirdetett terméktulajdonságokhoz kapcsolódó feltételek beépítésével bővíti a költségmentesen elérhető internetes és fióki előszűrő alkalmazásokat és rendszereket oly módon, hogy a módosított alkalmazásokban feltüntetésre kerül az első és a második kamatperiódusra vonatkozóan is a kamat, kezelési költség, és havi törlesztőrészlet.